CTO lessen van bij Teamleader, The Next Web en Deliverect: “Met een technische co-founder verhoog je sterk je slaagkansen”

CTO lessen van bij Teamleader, The Next Web en Deliverect: “Met een technische co-founder verhoog je sterk je slaagkansen”

Authenticiteit, transparantie, toegankelijkheid… Intussen kennen we de eigenschappen van de ideale CEO al vanbuiten. Maar minstens zo belangrijk in een bedrijf is de Chief Technology Officer. Volgens Andreas Creten (CEO van IT-bedrijf madewithlove) en Jan Hollez (CTO en co-founder van foodtech start-up Deliverect) staat of valt een succesvolle start-up en scale-up ermee. In de Techmag aflevering van deze week deelt het duo hun ervaringen als ad interim CTO bij bedrijven zoals Lightspeed, Teamleader en The Next Web!

Schaalbaar vanaf dag één

Andreas Creten is CEO van madewithlove, een bedrijf dat regelmatig CTO’s plaatst bij bekende start-ups en scale-ups. Jan Hollez is dan weer co-founder en CTO van het Gentse Deliverect. Beiden geloven dat elke start-up van meet af aan een techneut aan boord moet hebben. “We moeten daar eerlijk in durven zijn: met een technische co-founder verhoog je je kans op succes”, stelt Creten. “Dat klinkt misschien vreemd voor iemand met een bedrijf als het mijne, maar ik zie het telkens opnieuw.”

Het voordeel is dan dat je in de meest prille fase van je start-up je idee al wat kan uitwerken”, voegt Hollez daar aan toe. “Met een briljant concept waarvan je de technische uitvoering meteen wil uitbesteden, geraak je er dus niet. Stel dan dat je jouw eerste software ontwikkelaar aanneemt, kan je - door je gebrekkige kennis - moeilijk inschatten of die capabel genoeg is voor de job. En vergeet niet: je product moet niet alleen werken voor die eerste 10 klanten. Ze moet stabiel genoeg zijn voor meer dan 1.000 klanten.”

Drie soorten technische profielen

Creten stelt vast dat veel technologiebedrijfjes hun eerste programmeur omdopen tot CTO. Een veelgemaakte fout, gelooft hij. “De technische poot van je bedrijf moet kunnen meegroeien naar de volgende fase”, licht hij toe. “Onder andere Teamleader heeft dat aan den lijve ondervonden.”

“Al heb ik daarover zo mijn eigen theorie, die van de drie programmeurs. In een start-up heb je initieel ‘hackers’ nodig: technische profielen die snel dat eerste prototype kunnen bouwen. In de tweede fase ga je eerder naar de doorsnee developers kijken. Je begrijpt wel, mensen die elke dag code schrijven en nieuwe functionaliteiten toevoegen.”

Naarmate de complexiteit en de schaal van een start-up toeneemt, heb je dan weer software engineers nodig. Zij begrijpen helemaal hoe de vork in de steel zitten, en zijn in staan om frameworks te bouwen zodat je technische oplossing ook op lange termijn blijft meedraaien.”

“Als CTO moet je elk van hen kunnen aansturen”, knikt Hollez. “Dat zie ik ook bij Deliverect: mijn job dekt een hele lading. En naarmate je groeit, moet je als hoofd van de technische zijde van je bedrijf telkens een andere pet opzetten.”

People management

De medeoprichter van Deliverect stipt ook aan dat een capabele CTO, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, ook flink wat people management skills nodig heeft. “Naarmate de arbeidsmarkt vooral bestaat uit millennials merken we dat ook technische profielen in de eerste plaats impact willen maken”, verduidelijkt hij. “Dat maakt dat een deel van mijn tijd ook gaat naar coaching. Je product mag dan een knap staaltje technisch werk zijn: als je mensen geen ownership geeft, dan is het nog steeds niet schaalbaar.”

Naarmate de arbeidsmarkt vooral bestaat uit millennials merken we dat ook technische profielen in de eerste plaats impact willen maken

Dat menselijke zien veel ondernemingen inderdaad nog over het hoofd”, bevestigt Creten. “Een onmisbare CTO combineert business en softskills met technische kennis. Eenvoudig gesteld moet je je CTO kunnen meenemen naar een board meeting. En daar knelt het schoentje bij veel Belgische starters: de persoon die verantwoordelijk is voor het technische, kan de dingen moeilijk behapbaar overbrengen. En dan wordt het zeer lastig om bijvoorbeeld geld op te halen voor de technische uitbreiding van je oplossing.”

Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersinterview.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.632 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief