Is corporate venturing een goed idee? De CEO van start-up Daltix getuigt over het meerderheidsbelang van ColruytGroup:

Is corporate venturing een goed idee? De CEO van start-up Daltix getuigt over het meerderheidsbelang van ColruytGroup:

Jonas Deprez, founding CEO van Daltix

Poppy, Bolt, Manual.to,... Corporate venturing wint duidelijk aan terrein in het Belgisch bedrijfslandschap. Aan het begin van deze zomer kondigde ook de datastart-up Daltix zo’n samenwerking aan. Retailer Colruyt Group verwierf een meerderheidsbelang in het Antwerpse technologiebedrijf. Maar wanneer is deze vorm van financiering een goed idee voor een start-up? Daltix-founder Jonas Deprez doet zijn verhaal.

Combinatie van producten en diensten

Bij durfkapitaal, een veel voorkomende investeringsvorm in startende onderneming, is de schaalbaarheid van het businessmodel een belangrijke voorwaarde. Dikwijls gaat het om Software as a Service (SaaS)-producten waarbij een abonnementsformule wordt gehanteerd. Met een snelle groei en dus een mooi rendement op middellange termijn als verwacht resultaat. Daltix’ dataplatform voor real-time retail inzichten is volgens CEO Jonas Deprez van een ander kaliber.

“Hoe meer we in de diepte werken voor onze klanten, hoe beter de data en dus hoe groter de impact voor de klant”, verduidelijkt hij. “Dat maakt dat er ook een zekere mate van service komt kijken bij onze software. Met die waardepropositie hebben we ons afgelopen jaren op de kaart gezet, en daar willen we ons aan houden.”

Volgens Deprez kan corporate venturing dus een slimme zet zijn voor starters die zowel producten als diensten leveren. Ook al brengt dat de schaalbaarheid in het gedrang. “Groeien doen we steeds doordacht, we hebben ons nooit blindgestaard op snelheid”, getuigt Deprez. “Durfkapitalisten zijn daar natuurlijk minder happig op, terwijl Colruyt Group meteen overtuigd was van onze manier van werken.”

Menselijkheid overheerst

Iedereen die ooit al een interview met Jef Colruyt las, weet dat de Belgische supermarktketen zweert bij een menselijke aanpak. Die sluit naadloos aan op de modus operandi van Daltix. “Ja, we werken aan data en de technologie wordt vernuftiger dan ooit”, vervolgt Deprez. “Maar vooral de mensen waarmee je samenwerkt - van werknemers tot investeerders - bepalen je succes.”

Vergelijk ik deze financieringsronde met onze vorige, dan merk ik dat er bij corporate venturing meer aandacht was voor het menselijke van het bedrijf. Toen haalden we zaaikapitaal op, en gingen de gesprekken al snel over de cijfers. Bij Colruyt Group gingen we in dialoog met C-level professionals en bestuurders. Zij namen echt de tijd om de mensen achter het bedrijf te leren kennen.”

We werken aan data en de technologie wordt vernuftiger dan ooit. Maar vooral de mensen waarmee je samenwerkt - van werknemers tot investeerders - bepalen je succes

Bij Colruyt Group wilde men zelfs naar Portugal afzakken om er de tweede vestiging van Daltix te bezoeken. De coronacrisis gooide echter roet in het eten. Jonas Deprez bekent dat hij schrik had dat daardoor de corporate venture plannen zouden worden opgedoekt. “Maar als je een mensgerichte onderneming wil uitbouwen, moet je goed communiceren en voldoende transparant zijn”, voegt hij er aan toe. “Wij hebben videogesprekken op touw gezet om beter kennis te maken. Colruyt Group liet ons van meet af aan weten dat enkele mensen die betrokken waren bij de besluitvorming de winkels moesten helpen runnen. Maar dat ze toch wilden doorgaan met de deal.”

Eenzelfde duurzame visie

Misschien wel de belangrijkste tip bij het ophalen van externe financiering (en dus niet enkel corporate venturing): zorg ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan. “Natuurlijk moet je verder kijken dan het ticketbedrag dat een partij op tafel wil leggen”, bevestigt Deprez. “Het aftoetsen van onze visie was één van de eerste dingen die we hebben geëvalueerd. Het was meteen duidelijk dat Colruyt Group en Daltix dezelfde prioriteiten hadden. Beide streven we naar impact op lange termijn. Een exit of hogere waarderingen zijn geen must.”

Voor mij maakt dat ook deel uit van het runnen van een succesvolle start-up: trouw blijven aan je DNA als oprichter. En je focussen op waar je echt een verschil kunt maken

De retailer werkt bovendien ook al langer met data, onder meer voor hun laagste prijsgarantie en personalisatie van folders. In de toekomst wil Colruyt Group nog meer inspelen op de behoeften van de consument. Dat betekent dat ze ook effectief klant wordt van Daltix. Al beweert Deprez dat het niet de belangrijkste reden was om de krachten te bundelen met de retailer.

Als corporate venture partner laat Colruyt Group mij focussen op wat voor mij echt telt: het verschil maken in de retailwereld”, legt Deprez uit. “Eerlijk gezegd ben ik een single-founder, dus het voorbereiden van kapitaalrondes en dergelijke snoept veel tijd af van mijn kerntaak. Voor mij maakt dat ook deel uit van het runnen van een succesvolle start-up: trouw blijven aan je DNA als oprichter. En je focussen op waar je echt een verschil kunt maken.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.641 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief