Retail is één van de sectoren die het meest wordt getroffen door COVID-19, en dat heeft ook Jorg Snoeck, alias the Captain of Retail, geweten. De Antwerpenaar richtte meer dan tien jaar geleden RetailDetail op, dat van nieuwsblog uitgroeide tot een volwaardige community met events en inspiratiereizen. Vandaag staat in het bedrijf vrijwel alles op pauze. Maar Snoeck blijft optimistisch, en neemt me in de nieuwste Techmag-aflevering mee naar de toekomst van retail en koopgedrag.

Consument of consumens?

Nu we collectief online kopen, roepen verschillende organisaties op om dat vooral niet bij de technologiereuzen en ronkende namen zoals Amazon en bol.com te doen. ‘Koop lokaal’, zo klinkt het steeds luider wordende mantra. “Maar is dat wel realistisch?”, betwijfelt Snoeck. “Want er is een groot verschil tussen de consumens en consument. Die eerste wil niets liever dan lokale handelaren steunen. Maar prijs wint het altijd, en dan neemt de consument de bovenhand. Gaat die alleenstaande moeder een duurzaam jurkje online kopen bij de winkelier om de hoek? Of kiest ze voor een goedkoper alternatief via Alibaba?”

Iedereen Coolblue en Amazon

Hoe dan ook verwacht Snoeck dat veel winkels uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Reden: de Belg gaat ‘consuminderen’. “Belgische retailers en bedrijven worden gedwongen om zichzelf écht te differentiëren”, gaat de Antwerpse ondernemer verder. “Dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet alleen over voordelige prijsstelling, maar ook over persoonlijke service. Waarom heeft Amazon fysieke punten geopend? Om dichter bij de eindklant te staan. Bij ons in de lage landen deed Coolblue hetzelfde, door in zijn fysieke vestigingen een dienst-na-verkoop neer te poten en persoonlijk advies te geven.”

Nu zie je dat iedereen Coolblue wil zijn, maar helaas beseffen ze niet dat ze eerst een stapje terug moeten nemen

“Nu zie je dat iedereen Coolblue wil zijn, maar helaas beseffen ze niet dat ze eerst een stapje terug moeten nemen. Je kan niet zomaar in hetzelfde speelveld van zo’n speler belanden. Ik vergelijk het met spelers die provinciaal voetbal spelen, maar wedijveren in de Champions league.”

Tijdens het gesprek valt meermaals de naam ‘Amazon’, het schoolvoorbeeld van de platformeconomie. Dat is niet zo verwonderlijk: door slim om te gaan met data, kon de technologiegigant van Jeff Bezos uitgroeien tot ’s werelds grootste online winkel. Veel technologie experts beweren dat het als Belgische retailer een kwestie is van samen te werken met Amazon. Om zo het vermeende risico te vermijden dat de retailer wordt opgeslokt.

Amazon speelt het heel slim, en is daardoor de grootste huismerkenretailer ter wereld geworden”, legt hij uit. “Maar ze kosten je op termijn misschien meer dan ze opbrengen. Nike heeft Amazon de rug toegekeerd, nadat bleek dat ze populaire producten gewoon kopieerde.”

Waarde druk je niet alleen uit met financiële parameters, ook meerwaarde telt. Service, service, service

Volgens Snoeck is dat een extra argument om als retailer niet zomaar al je marges weg te schenken aan een platform zoals Amazon. “Ze zouden dat geld beter aanwenden om echt waarde toe te voegen aan het leven van hun eindklant”, beweert hij. “En vergis je niet: waarde druk je niet alleen uit met financiële parameters, ook meerwaarde telt. Service, service, service. Mijn oproep? Beste retailer, je hébt al fysieke winkels. Zorg dat je er ook écht ten dienste staat van je klanten.”


Ook in deze aflevering

Benieuwd naar de rest? Ook dit komt aan bod in deze Techmag aflevering:

  • Overconsumptie versus overbevolking
  • Online en offline koopgedrag
  • Het belang van de optimistische mindset
  • De toekomst van RetailDetail
  • En nog veel meer!

Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!