Opinie: ik kijk ernaar uit om weer in de file te staan

Opinie: ik kijk ernaar uit om weer in de file te staan

Ik wil graag starten met een kleine disclaimer op wat volgt. De maatregelen die onze regering heeft genomen naar aanleiding van de coronacrisis zijn 100% gerechtvaardigd. Dat ons economisch systeem daar (tijdelijk) onder te lijden heeft, kunnen we catalogeren onder collateral damage. En we kunnen als Belgen maar even stilstaan dat we eigenlijk niet moeten klagen – in normale omstandigheden kunnen we overal heen, hebben we werk, genieten we van een fantastisch gezondheidssysteem,…

De waarde van kleine momenten is opeens heel groot geworden

En toch verlang ik naar het moment dat ik weer in de file naar kantoor kan trekken. Aan het koffiemachine even syncen met de collega’s, met een klant brainstormen tijdens een lunch,… Want in tegenstelling tot de vele ‘zogenaamde’ thuiswerkexperts die overal opduiken, geloof ik niet dat dit de grote kentering is voor thuiswerk en e-commerce. Integendeel!

Aan alle niet-cafégangers en bol.com-adepten die nu moord en brand schreeuwen dat alles gesloten is: waar was je voor 13 maart 2020? Als er één conclusie is die ik kan trekken, dan is het dat goed is dat we allemaal eens met de neus op de feiten worden geduwd. Want we zijn uiteindelijk ook gewoon mensen met het opperste doel om te interageren met elkaar. Niet alleen in een privérelaties, maar even goed in een professionele context.

Ik denk dat bij iedereen de volgende barbecue een waar spektakel zal zijn. En dan heb ik het niet over champagne, kaviaar of uitbundige optredens. We gaan er gewoon ten volle van genieten. De waarde van kleine momenten is opeens heel groot geworden. Net zoals mijn voorbeeld van dat gesprek aan de koffiemachine.

Kaf van het koren scheiden

Aan alle bedrijven die zo hard inzetten op employer branding. Ik hoop voor jullie werknemers dat jullie hen niet in de kou laten staan in functie van wat meer winstmarge, maar dat jullie samen met alle werknemers een strijdplan uitwerken om de volgende stap te kunnen nemen.

Want dat de crisis een impact zal hebben, dat mag duidelijk zijn. Dat we die samen moeten overwinnen ook. Enerzijds hebben jullie de wind in de zeilen, want Belgisch kopen zal voor veel consumenten en bedrijven nog nooit zo belangrijk zijn geweest. Al is het maar vanuit het besef om onze naasten te steunen.

Maar weet ook dat een aantal bedrijven de boeken zullen sluiten en dat de war for talent van een aantal weken geleden binnenkort wel eens tot het verleden kan horen. En het zijn die bedrijven die nu – vanuit zichzelf – op een juiste manier omgaan met personeel, leveranciers en klanten die er vermoedelijk de vruchten van zullen plukken.

Voor iedereen een waardebon, lokaal te spenderen

Moeten we ons systeem dan niet aanpassen en verder doen zoals we bezig waren? Nee, zo kort door de bocht wil ik het niet stellen. De crisis geeft ons opportuniteiten op verscheidene vlakken. Thuiswerk is er één van. Bedrijven zullen e-commerce omarmen. Maar zoals gezegd, mensen zullen ook weer beseffen dat onze lokale bedrijven voor werkgelegenheid zorgen. Dat lokaal kopen ervoor zorgt dat er geld in onze economie blijft.

Zoals aangehaald in mijn aanzet: een pluim voor de manier waarop de politiek uiteindelijk de wetenschappelijke experts (terecht) volgt. En ook de middenveldorganisaties die het opnemen voor onze bedrijven. Maar laat ons vooral afspreken dat we na deze crisis massaal op restaurant en café gaan, dat we onze kleren lokaal kopen en dat we het geld in onze economie proberen te houden.

Zou de overheid niet iedere persoon in ons land een eenmalige cheque van 100 euro kunnen geven die MOET gespendeerd worden aan een Belgisch product, restaurantbezoek,… Het zou de economie aanzwengelen, een deel keert sowieso terug in de staatskas en we zouden er allemaal opnieuw wat mee van profiteren.

Voor het overige wens ik jullie vooral een goede gezondheid toe!

Aan alle werkgevers: blijf geloven in het doel dat jullie als ondernemer hebben.

Aan alle werknemers: neem samen de strijdbijl op en weet dat we hier in ons land een mooi verhaal kunnen schrijven!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.503 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief