Vijf op een rij: een blik in het leven van Rudy Lefèvre

Vijf op een rij: een blik in het leven van Rudy Lefèvre

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Rudy Lefèvre, medeoprichter en managing partner van WelloPet, een start-up die dierengezondheidszorg makkelijker en toegankelijker maakt door dierenartspraktijk, trimsalon en gedragstherapeuten onder één dak aan te bieden.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

Sport en muziek! De kracht van beiden blijft me verbazen. Bij sport, zoals moutainbike, baanfietsen, nordic walking of joggen in mijn geval, geef je zelf veel energie af door inspanning, maar toch krijg je nadien meer energie onder de vorm van goesting terug. Enorm merkwaardig vind ik dat.”

Muziek spelen in een band werkt dan weer zalvend omdat je samen bouwt aan een goede performance. Het is ook een beetje ‘ondernemen’: mastery, autonomy, purpose,… maar dan van een iets meer emotionele aard. Alleen heb ik geleerd, door scha en schande, dat je dit keihard moet inplannen in je agenda. Het kan echt, maar je moet het wel willen.”


Waaraan geef je graag geld uit?

Tech gadgets trekken enorm mijn aandacht: nieuwe tools of apps neem ik graag snel op. Daardoor heb ik ook vaak dingen die achteraf weinig gebruikt geweest zijn zoals automatische pennen, dictafoons, allerlei wearables, tablets, schermen, noem maar op.”

“Net zoals bij muziek, de ambachtsman of -vrouw zal het me me eens zijn, vind ik dat je goed gereedschap moet hebben: goede laptops, goede tools, goede add-on’s. Dat is niet alleen reeds de helft van het werk, maar is ook een enorme versneller van intrinsieke motivatie.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Ik was van mijn sokken geblazen door het schrijverstalent van Hakan Nesser: 'misdaadroman made easy' zou ik het noemen.”

“Professioneel neem ik enkel een boek om bij te leren wanneer ik die nood voel, dus eerder on demand dan als inspiratie. Reeds een tijdje uit, maar toch zéér waardevol: Get Up, Start Up van Bart Vanhaeren. Heerlijk helder en alleen daarom al een must-read.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

Bingli. Het heeft natuurlijk met mijn sector te maken. Deze start-up verlegt medische consultaties naar voor in de tijd door vooraf intakes af te nemen bij de patient, AI-matig te verwerken, daardoor de werkelijke consultatie meer gericht en efficiënt te maken en de arts te ondersteunen met mogelijke oplossingen, statistische waarschijnlijkheid en contextuele info.”

“Ook in COVID-19-tijden nemen zij nu het voortouw. Ik geloof heel hard in hun product omdat de markt van gezondheidsverlening enorm zal groeien en er steeds meer factoren zullen bepalen bij wie je deze zorg wil en zal afnemen. Vanuit ons eigen Pet Health Centre kan het niet anders dat zoiets onze interesse wekt.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

BOB: of 'bouwen aan ons bedrijf'. Dit was een permanente campagne ten tijde van mijn rol als CEO van AVEVE Retail, samen met mijn toenmalige collega Sabine Devreese. Binnen ons managementteam hadden wij beiden toen een heel programma uitgerold om de emotionele kant van teams en samenwerking bespreekbaar te maken bij iedereen in het bedrijf. Al het winkelpersoneel deed mee, en alles werd door de leidinggevenden zelf uitgerold, gefaciliteerd en opgevolgd.”

Ik heb veel van BOB meegenomen naar onze eigen start-up WelloPet. Omdat ik rotsvast geloof dat het ondernemerssucces van morgen gedragen wordt door emoties en soft skills, zowel bij werkgever als bij werknemer.”


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.820 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief