Vijf op een rij: een blik in het leven van Cis Scherpereel

Vijf op een rij: een blik in het leven van Cis Scherpereel

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: ecommerce expert Cis Scherpereel, die naast auteur in de eerste plaats ook coach, inspirator en strateeg is. Zijn bedrijf Mex United, dat hij samen met Kurt Ostyn oprichtte, biedt strategisch marketingadvies voor ambitieuze kmo's.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Ik ben een workaholic, om eerlijk te zijn. Althans, dat besef ik zelf nauwelijks, maar soms noopt mijn lichaam - en mijn gezinsleden - me ertoe om even afstand te nemen. Bij mijn goede voornemens voor het nieuwe jaar hoort het plan om écht eens elke zondag te gaan wandelen met mijn echtgenote. Weer of geen weer.

“Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk de woensdagavonden vrij te houden want dan is er plaats voor de vrienden tijdens onze wekelijkse badmintonavond. Ik tennis ook en fiets wel eens. Het plan wordt heel concreet om dit jaar met de fiets naar Zuid Frankrijk te rijden, samen met een goede vriend. Mijn vader zaliger en schoonvader deden me dit al voor en ik wil in hun voetsporen treden. Ik zal de ontspanning in de lente dus iets vaker op de fiets gaan zoeken.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Eigenlijk ben ik vrij spaarzaam, maar af en toe laat ik me dan gaan. Meestal gaat het om dingen voor mezelf. Dank klinkt egoïstisch - en dat is het ook wel een beetje. Maar dan denk ik steevast dat ik het verdien omdat ik zo hard werk.”

Een nieuwe koersfiets, een Vespa. Dat soort zaken. Niet dat ik bij die aankopen steevast het duurste kies, maar toch voelen deze aan als iets wat goed besteed is. Verder hou ik heel erg van een goed restaurantje.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

Het oneerlijk voordeel, het boek dat Kurt Ostyn en ikzelf in 2018 schreven en in januari 2019 uitkwam.”

“We geven vaak duo-lezingen over dit boeiende thema en die vallen heel erg in de smaak. Net omdat we het als duo niet altijd met elkaar eens zijn en dat voor extra pigment in de lezing zorgt. We vinden dat elke ondernemer of bedrijf op zijn minst de inspanning moet doen om een oneerlijk voordeel - een werkelijk unieke, niet kopieerbare troef - te vinden, te benoemen en te exploiteren. Het boek leest als een roman, vertelt men mij. Het vergt dus geen grote inspanningen. Het is niet academisch, maar staat vol verhalen en voorbeelden van bij ons. De tweede druk is trouwens net binnen van de drukkerij.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Veel aandacht gaat naar techbedrijfjes, maar mijn liefde gaat eerder naar jonge ondernemers die erin slagen om een goed theoretisch idee nog beter te maken in de praktijk. Recent kwamen Mattijs en Charlotte van Buddybites langs voor een verkennende babbel.”

“Hun gedrevenheid en overtuiging spraken mij veel meer aan dan de app die ze hiervoor hebben ontwikkeld. De app is niet het doel, maar een middel. Met buddybites fabriceren ze voedzame en eerlijke hondenbrokken. Door nutritionisten samengesteld en op maat van je hond. Inclusief thuislevering en alles erop en eraan. Ik geef in mijn lezingen of lessen rond e-commerce altijd het voorbeeld van Just Right Petfood van Purina. Wel, Buddybites zit héél dicht in de buurt.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

Op mijn kinderen. Ze hebben hun studies afgerond en zijn direct in het werkveld beland. Ze doen het goed. Ik ben een fiere vader.

“Op werkgebied ben ik trots op de manier waarop we Mex United runnen en een team uitbouwen die alle respect verdient. We bieden ondernemers in vele gevallen nieuwe perspectieven om met vernieuwde energie en inzichten nieuwe stappen te zetten. Ik ben nog het meeste trots op kleinere projecten, zoals voor Morgane Gielen, een fantastische modefotografe met een hoekje af. Hou die maar in de gaten.”

In onze strategisch advies graven we vaak wel in een persoonlijke laag van de ondernemer en dat vereist een openheid die een dieper niveau van samenwerken toelaat

Ik merk dat ik mijn trots laat afhangen van de oprechte dankbaarheid die mensen ons teruggeven. En dat is niet zo zeldzaam als je zou denken. In onze strategisch advies graven we vaak wel in een persoonlijke laag van de ondernemer en dat vereist een openheid die een dieper niveau van samenwerken toelaat. Respect is het magische woord. Misschien ben ik nog het meest trots op het respect dat we krijgen van onze klanten. Ja, dat maakt me heel gelukkig.”


Bloovi mag 5 exemplaren van ‘Het oneerlijke voordeel’ weggeven. De eerste vijf reacties krijgen een gratis boek opgestuurd. Het enige wat je hoeft te doen, is een mailtje sturen naar redactie@bloovi.be


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 83.227 abonnees
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief