Vijf op een rij: een blik in het leven van Matthias Dobbelaere-Welvaert

Vijf op een rij: een blik in het leven van Matthias Dobbelaere-Welvaert

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Matthias Dobbelaere-Welvaert, die we vooral kennen van ‘deJuristen’, die later meebouwde aan de start-up Ethel en zich sinds het najaar van 2019 volledig focust op de Stichting 'Ministry of Privacy'. Daarnaast richtte hij ook het juridisch productiehuis DOBBELAERE-WELVAERT op dat aan storytelling doet in de vorm van podcasts, vlogs en online media.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Motorrijden staat voor mij gelijk aan vrijheid en rust. Dan heb ik het zowel over de dagelijkse ritjes, als op circuit - voor de circuitrijders: ga niet enkel voor Zolder en Spa maar bijvoorbeeld Clastres is ongelofelijk fijn - en natuurlijk ook de lange, verre motorreizen. Helm op, alle notificaties uit. Puur genieten!

Waaraan geef je graag geld uit?

“Aan technologie. Verrassend voor een privacy-activist, niet? Uiteraard the usual suspects zoals reizen, motoren (je hebt er nooit genoeg!), en lekker gaan eten. En aan de laatste nieuwe technologische motorkledij, bijvoorbeeld met airbags in verwerkt. 100% aftrekbaar, overigens (lacht). Ik heb nooit begrepen dat mensen geld uitgeven aan dure motoren, en dan beknibbelen op hun uitrusting. Je kan motoren blijven vervangen, maar je hebt maar één lichaam.”

Geld weggooien aan dure merkkledij en ’symboolaankopen’ zit me steeds minder. Wel liever een degelijk en duurzaam iets, dan een goedkoop en snel verslijtbaar alternatief. Verder geef ik mijn geld vooral uit aan beleggingen.”

Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Permanent Record van Edward Snowden. Een voor de hand liggende keuze, maar we begrijpen in dit land nog altijd niet waartoe surveillance door overheden en bedrijven kan leiden. Ik zou de man zijn leven nooit willen, en ik twijfel ernstig aan mijn moed om dezelfde beslissing als hem te maken. Zijn leven is immers voorbij, en dat lijkt het lot van veel klokkenluiders te worden. Dat is best jammer. Mensen die misbruiken van overheden aan de kaak stellen, dienen gelauwerd en niet vervolgd te worden.”

Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Ik vind het verhaal van Mine wel bijzonder interessant, een Israelisch-Londense start-up die mensen terug ‘ownership’ over hun data wil geven. Het is natuurlijk in nasleep van de GDPR-hetze, maar het team is een mengeling van ex-big tech werknemers, juridische mensen en designers. Ze hebben onlangs trouwens bijna 3 miljoen euro in seed opgehaald. Of ze doorstoten naar series A - en vooral marktacceptatie - zal er vooral aan liggen of ze hun statement ook écht waar kunnen maken, en of ze het vertrouwen kunnen winnen van - toch eerder kritische - privacyconsumenten.”

Op de pagina van Producthunt zie je toch wel wat bezorgdheid. Om bijvoorbeeld te kijken welke bedrijven en apps je data hebben via je e-mailadres - je ‘digital footprint’ -, moet je Mine immers toegang geven tot je mailbox. Dat vergt heel wat flexibiliteit van de geest, vrees ik, vooral voor privacy-adepten. Beantwoorden ze die kritiek op een transparante manier, dan zou Mine in elk geval wel eens een ernstige TechPrivacy speler kunnen worden.”

Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Dat hangt er vanaf in welk domein. Wat mijn commercieel verleden betreft, als oprichter ben ik vooral fier op de rol die deJuristen heeft gespeeld als radicale vernieuwer binnen het juridische landschap hier. Toen ik in 2010 begon, had bijna geen enkel advocatenkantoor een website, laat staan dat ze ook maar aan marketing dachten. Dat is nu wel even anders, advocaten zijn ondernemers geworden. Ik ben vooral trots op hoe deJuristen - als luis in de pels - de advocatuur heeft uitgedaagd.”

Ik ben trots dat - als luis in de pels - deJuristen de advocatuur heeft uitgedaagd

“Ook qua LegalTech heb ik meegebouwd aan één van de eerste projecten op Belgische grond, maar het was duidelijk nog erg vroeg. Wat privacy betreft, ben ik ongelofelijk blij dat we eindelijk een onafhankelijke privacywaakhond op poten hebben kunnen zetten. Daar kruipt wel wat meer werk in dan eerst gedacht, maar met een sterke board, ambassadeurs en leden heeft deze beweging alles in zich om actueel relevant te zijn én te blijven.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.045 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief