Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Simon Tavernier, co-founder van Stampix, een Gentse start-up die via een app jouw fotoprints thuis opstuurt. Geheel gratis, dankzij de creatieve reclameboodschappen op de achterkant.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Het lijkt contra-intuïtief maar wat mij betreft, zijn kinderen een fantastische afleider van de stress die onvermijdelijk gepaard gaat met ondernemen. Ondanks de eerste jaren met slaaptekort en de drukte, zorgen ze voor ontspanning, plezier en relativering. Naar het schijnt wordt dat terug een stuk minder eenmaal ze in de puberteit zitten, dus ik probeer er nu van te profiteren. Samen met sporten, quality time met mijn vrouw, lekker eten en interessante gesprekken tussen pot en pint vormt dat ongeveer mijn ideale mix.”


Waaraan geef je graag geld uit?

“Lekker gaan eten, reizen, boeken en schoenen.”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

Life 3.0 van Tegmark. Niet bepaald een stationsromannetje, maar zeer boeiend geschreven en toegankelijk voor iedereen met een gezonde interesse in artificiële intelligentie.”

“De mogelijke implicaties en ethische vraagstukken voor mens en maatschappij zullen ons de komende decennia bezighouden. Mijn achtergrond als ingenieur en het feit dat we daar nu ook op inzetten met Stampix maakt dit natuurlijk extra interessant voor mij.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“De kerels van Dropon zitten naast ons in de co-working space en zijn precies heel goed bezig. Voor de rest vind ik het altijd heel moeilijk om een start-up van buitenaf te beoordelen of daar iets zinnig over te zeggen. Er zijn zoveel vanity metrics en via de pers krijg je veelal een goednieuwsshow, maar in werkelijkheid is ondernemen voor de meesten een bumpy road.


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

Het feit dat we er toch voor gegaan zijn en onze job opgegeven hebben, ondanks de vele controverse die er van bij het begin bestond en nog steeds bestaat rond ons businessmodel. Inmiddels leveren we per jaar meer dan 1 miljoen foto's bij mensen thuis - volledig gratis.”