Belgen hebben al langer dan vandaag de weg naar webshops gevonden, maar als gevolg van de coronacrisis hebben nu ook heel wat bedrijven geïnvesteerd in hun online aanwezigheid. En dat werd tijd want geen marktsector kan er nog aan ontsnappen. De gouden combinatie is je webshop koppelen aan je voorraadsysteem. Met deze zes gouden tips maak je, ondanks de stevige concurrentie vanuit het buitenland, toch veel kans op een succesvol e-commerce avontuur.

1. Koppelen aan je voorraadsysteem

Allereerst is het belangrijk om je webshop te koppelen aan je voorraadsysteem. De combinatie van een webshop en voorraadinformatie biedt namelijk allerlei mogelijkheden om kopers te trekken én vast te houden. In een B2B-omgeving kan je de voorraad per klant (gereserveerde voorraad) of per webshop benoemen.

Misgrijpen behoort tot het verleden omdat voorraad altijd, voor alle kanalen, up-to-date is. Je koopt natuurlijk tijdig in op basis van deze actuele informatie. Eenmaal goed gekoppeld, ontstaan er mooie groeikansen.

2. Vergroot je aanbod via dropshipment

Je plaatst producten in je webshop en geeft aan dat deze op voorraad zijn terwijl ze niet fysiek bij jou in het magazijn liggen. Dat is het principe van dropshipping’. Door de levering naar de leverancier door te schuiven, houd je je voorraad in toom, en verkeer je in de mogelijkheid om het assortiment te verruimen zonder te moeten investeren in fysieke producten. Zo kan je bepaalde klanten toch bedienen.

Een voorbeeld: je hebt een webwinkel in watersportartikelen en biedt ook kano’s aan. Die nemen uiteraard veel plaats in. Daarom stuur je de bestellingen rechtstreeks naar de leverancier van de kano’s en die zorgt er op zijn beurt voor dat het item bij de klant wordt geleverd. Let op, de marge is uiteraard wel minder want de leverancier verricht het meeste werk. Maar je weet tenminste wél zeker dat je geen voorraadkosten heeft, dat je product geleverd wordt, en dat je er een tevreden klant aan overhoudt.

3. Publiceer de levertijd van een product

Tijdig leveren is een must. Een gouden tip is: in plaats van het voorraadniveau, publiceer je de levertijd van een product. Dat is handig als je het product niet op voorraad hebt en ook geen snelle levertijd via dropshipment kan bieden. Daarnaast wil je voor sommige producten wellicht ook schaarste creëren.

Voor je business-to-business klanten is dit niet handig. Voor deze doelgroep is het beter om altijd de levertijd te tonen in plaats van voorraadinformatie. Belangrijk is in ieder geval dat je te allen tijde betrouwbare informatie geeft.

4. Bied producten via meerdere kanalen aan

Het loont de moeite om jouw producten aan de bieden op platforms van derden, zoals bol.com, Zalando, Amazon en Alibaba. Omdat deze grote e-commerceplatforms hun eigen marketinginspanningen leveren om zoveel mogelijk klanten te trekken, kan je daar als bedrijf van profiteren.

De kosten voor de aanwezigheid op deze platforms zijn misschien wat hoger, maar het biedt de mogelijkheid om bezoekers te laten doorklikken naar je eigen site, waar jouw complete assortiment zichtbaar is. Daar kan je extra diensten etaleren: uitgebreid advies en persoonlijk contact bijvoorbeeld.

5. Besteed meer aandacht aan grote klanten

Door je webshop aan jouw voorraad te koppelen, ontlast je je verkopers in de fysieke winkel(s). Ze hoeven immers minder handelingen te doen. Ze krijgen minder vragen over toepasbaarheid van producten, prijzen, beschikbaarheid, enzovoort. Die informatie staat namelijk te lezen in de webshop. Je verkopers kan je zo inzetten voor strategische doelen, of voor het succesvoller maken van grote klanten.

6. Digitalisering als prioriteit

De administratie van de verkopen doe je misschien maar één keer in de maand. Maar naarmate de omzet toeneemt, moet je steeds meer rekening houden met administratief werk. De verkopen uit je webwinkel voer je handmatig in jouw boekhoudpakket en ook je voorraad ga je misschien manueel bijhouden?

Een fout is daardoor al snel gemaakt en de rekening van je boekhouder begint snel op te lopen. Gelukkig is het mogelijk om je online sales sneller, eenvoudiger en goedkoper af te handelen door dat allemaal te gaan digitaliseren.

Zo zie je maar dat door bijvoorbeeld je voorraadsysteem te koppelen aan je webshop, de administratielast afneemt en nieuwe groeikansen ontstaan. Je krijgt er allerlei mogelijkheden bij om aan klantenbinding te doen en meer conversie te realiseren.