Het is intussen meer dan een jaar geleden dat het coronapandemie de wereld overnam en het economisch leven in maart 2020 volledig tot stilstand bracht. En hoewel de situatie er in mei 2021 veelbelovend uitziet, heeft het virus nog steeds grip op de dagelijkse handel. In dit artikel geven we je graag inzicht in hoe Hive de plotse recessie heeft aangepakt en hoe het bedrijf een manier vond om ondanks alles toch te blijven groeien.

Businessmodel op de helling

De afgelopen veertien maanden waren tijden van ongekende onzekerheid, ook bij Hive. Toen de pandemie keihard toesloeg in maart 2020, bezorgde ons dat enkele slapeloze nachten. De verkoop lag volledig stil en de plannen van bestaande klanten werden geannuleerd. Het leek er een tijdje op dat ons businessmodel op de helling stond. Bovendien hadden we net geïnvesteerd in een nieuw kantoor, dat sindsdien al de hele tijd leeg staat vanwege het verplichte thuiswerk. Hive werd, net als veel bedrijven, meegesleurd in een plotse dip.

Frederik Taleman, oprichter en CEO van HiveCPQ

Focus verleggen

De COVID-19 pandemie heeft ons gedwongen om de manier waarop we projecten aanpakken grondig te herzien. We waren het gewoon om langetermijnrelaties op te bouwen met prospecten en klanten door hen te ontmoeten en on-site te gaan om hun situatie te begrijpen. Nu we van thuis uit werken, waren we verplicht om een andere manier te zoeken om contact te maken.

Ons team besloot om de focus te verleggen naar sectoren die minder hard getroffen werden door COVID-19. Zo begonnen we aan een groot project in de agricultuur voor Royal De Boer, een Nederlandse fabrikant van stalinrichtingen. Samen met hun projectteam dat instond voor de implementatie van Hive, werkten we op basis van digitale meetings aan hun CPQ-platform. We vervingen hun uiterst gepersonaliseerde SAP-module voor distributeur management door onze oplossing met meer dan 20 product configuratoren. Dit project was een behoorlijke uitdaging voor ons team, maar we hebben in minder dan 6 maanden tijd Royal De Boer kunnen voorzien van een krachtig e-commerce platform.

We focusten ook op een andere regio: in de zomer van 2020 was China één van de eerste landen om het gewone leven opnieuw op te pikken na de pandemie. Ons team startte een nieuw project in China, installeerde vier complexe productconfiguratoren, en zette ons platform live op een Chinese server zodat de klanten HiveCPQ kunnen gebruiken zonder obstakels. We deden dit alles vanuit België, zonder de leden van het Chinese project team ooit in levende lijve te hebben ontmoet.

Zoeken naar andere manier van klantenwerving

Een tweede strategie die we hanteerden voor het omgaan met de recessie was het verbeteren van de systemen voor onze bestaande klanten. Terwijl het economische leven stil lag, hadden wij de kans om te onderzoeken hoe we onze software nog verder kunnen opknappen om een goede ervaring te bieden voor de klanten. We voegden nieuwe functionaliteiten toe aan HiveCPQ, bouwden nog meer integraties en verbeterden de klantendienst.

Hive moest ook op zoek naar een andere manier om nieuwe klanten aan te trekken. Voorheen maakten we vooral gebruik van ons netwerk, evenementen, beurzen en groepsreizen om bedrijven te leren kennen. Dit is uiteraard niet meer mogelijk sinds de pandemie uitbrak. Ons team bleef Hive introduceren bij nieuwe klanten door de online aanwezigheid te verbeteren. Door te investeren in onze website en in online advertisement hebben we alsnog enkele leads kunnen aantrekken.

Coronadip

Deze benaderingen hebben ons geholpen om de COVID-19-dip te boven te komen. In de maakindustrie heerst er nog aarzeling om opnieuw aan de slag te gaan maar bepaalde sectoren hebben hun activiteiten alweer volledig opgenomen. Één van onze nieuwe klanten in Frankrijk bijvoorbeeld is een fabrikant van melktanks en was op zoek naar een manier om hun bedrijf schaalbaarder te maken. We hebben hen uitgerust met een verkoopplatform met meer dan vijftien productconfiguratoren zodat ze snel kunnen beginnen online te verkopen!

De COVID-19 pandemie heeft Hive in de lente van vorig jaar een behoorlijke dreun bezorgd maar door tijdig de focus te verleggen op de juiste regio’s en sectoren en tegelijk onze bestaande klanten voldoende in de watten te leggen, konden we de plotse recessie gelukkig alsnog de baas. Intussen blijven we ons concentreren op het optimaliseren van onze online aanwezigheid en communicatie en kijken we net als iedereen uit naar wanneer alles terug normaal wordt.