Thomas Joos, founder & CEO Hypernova

Thomas Joos maakte al enkele gekke periodes in zijn leven mee en groeide daar telkens uit. “Vreemde tijden vragen om een andere aanpak dan wanneer alles op wieltjes loopt. Blijf zeker niet voortdoen zoals je altijd deed, want dat helpt je niet inspelen op veranderende omstandigheden. Zoek naar oplossingen en onderneem actie.” Voor zijn consultingbureau Hypernova werkt die aanpak, want dit jaar verwachten ze een omzetgroei van 25 tot 40%. CEO Thomas Joos vertelt je graag meer over hoe je kan groeien in gekke tijden.

Ontploffing in het hoofd

“De lancering van de iPhone was meteen mijn eerste waanzinnige professionele periode. Internet en software in je broekzak is vandaag een evidentie maar zorgde toen voor een ontploffing in mijn hoofd”, lacht Thomas Joos. “De iPhone veroorzaakte een enorme impact en tegelijk wist niemand echt hoe je een goede smartphone-app kon maken, laat staan hoe je daar geld mee kon gaan verdienen.”

“Bij Little Miss Robot - één van de eerste digital product agencies in België - maakten we op 5 jaar tijd meer dan 150 apps voor allerlei soorten bedrijven. De vele vragen van klanten betekenden een constante zoektocht naar hoe we best te werk gingen. We praatten met ons publiek en probeerden hen zoveel mogelijk te helpen. Een dosis gezond verstand en doorzettingsvermogen hielp ons om in sneltempo relevant te zijn en marktaandeel te winnen.”

Jezelf heruitvinden

Die tijd was een boeiende rollercoaster, maar tegelijk ook heel vermoeiend voor Joos. Op een bepaald moment had hij nood aan wat rust en wou hij iets nieuws doen. “In september 2016 verkocht ik mijn aandelen bij Little Miss Robot, werd ik voor het eerst vader en verhuisde ik naar een nieuwe woning. Meteen een tweede gekke professionele periode waarin ik mezelf volledig heruitvond.”

Dat begon eenvoudig met de inrichting van zijn bureaukamer. “Ik werkte enkele posters uit van realisaties waar ik fier op was. Ik begon met twee apps waar ik trots aan had meegewerkt, maar merkte dat ik eigenlijk iets anders in de kaders wou. De gezichten van collega’s die groeiden, zichzelf verder ontwikkelden en eigen bedrijven uitbouwden, daar was ik écht fier op.

Eerlijk gezegd was ik echt van mijn melk in het begin van de coronacrisis. Klanten annuleerden opdrachten en de onzekerheid stak de kop op

Ik besefte dat ik altijd veel energie haalde uit het begeleiden en inspireren van andere creatieve ondernemers. En uit die dieperliggende missie is Hypernova ontstaan. Ik dacht na over de relevantie van mijn missie: waar liggen creatieve ondernemers van wakker? Hun businessmodel of teamsamenstelling? Interne workflows of bedrijfsintroductie? Het klinkt soms wat fluffy, maar eigenlijk bleek er heel veel nood aan een klankbord en managementbegeleiding te zijn. Of het nu gaat om marktaandeel opbouwen, efficiënt samenwerken of kwalitatiever uit de hoek te komen,…, de effecten die je ziet als je creatief leiderschap aanwakkert, zijn echt geweldig.”

Boost ondanks corona

Toen Hypernova echt goed van de grond kwam, klopte de coronacrisis aan. “Eerlijk gezegd was ik echt van mijn melk in het begin”, geeft Joos toe. “Klanten annuleerden opdrachten en de onzekerheid stak de kop op. Nadat ik van de schok bekomen was, deed ik wat ik altijd gedaan heb: praten met mijn doelpubliek via partners zoals Voka en Teamleader en mensen vooruithelpen. We hielpen honderden bedrijven met het opmaken van een strijdplan.

“Voor Hypernova betekende die authentieke campagne een boost. En achter de schermen vond ik steun en inspiratie bij strijdvaardige ondernemers zoals Jeroen Dewit van Teamleader) en Alexander Hoogewijs van SiteManager.”

“Niemand wist in het begin precies hoe te reageren en bij de uitbraak had iedereen wel wat angst. Maar net zoals toen bij Little Miss Robot ging ik op zoek naar relevantie. Afwachten was niet aan de orde. Je moet in gekke tijden durven ontdekken en anticiperen. Dat is een typische skill van een ondernemer, maar toen de hele wereld in lockdown ging bleek dat even geen evidentie.”

De crisis legde de écht klantgerichte bedrijven bloot, en zij hebben daar de vruchten van geplukt. Je relevantie in vraag stellen en opdrijven is iets waar je nooit mee mag ophouden

“Op zo’n moment focus je best op je sterktes”, aldus Joos. “Zelf deden we waar we goed in zijn: kennis delen en pragmatisch aanzetten tot actie. We zijn niet per se experts in crisismanagement, maar vanuit die sterktes hebben we ingespeeld op de situatie en heel wat ondernemers vooruit geholpen. We dreven onze relevantie op en dat heeft enorm gerendeerd voor Hypernova. We sloten 2020 winstgevend af en verwachten voor 2021 een omzetgroei van 25 tot 40%. Ik hoop dat ik binnenkort op een zonnig terras kan klinken op deze progressie (lacht).”

De bubbel der klantgerichtheid

Wat Joos opviel, is dat er de laatste jaren heel wat gezegd en geschreven werd over klantgerichtheid. Maar veel bedrijven bleken helemaal niet zo relevant te zijn als men intern dacht. “De crisis legde de écht klantgerichte bedrijven bloot, en zij hebben er de vruchten van geplukt. Je relevantie in vraag stellen en opdrijven is iets waar je nooit mee mag ophouden. En zeker niet in gekke tijden.”

“Ook frappant is hoe weinig bedrijven een eigen publiek proberen uit te bouwen via sociale media. Ik merkte dat heel wat ondernemers nog twijfelen aan de mogelijkheden en impact ervan, terwijl het nog nooit zo gemakkelijk is geweest om je doelpubliek te bereiken en te leren wat hen drijft”, stelt Joos.

Slagkracht opbouwen

Behalve met je publiek in interactie gaan, duidt de CEO van Hypernova op het belang van voorzichtigheid en slagkracht om speciale periodes te doorstaan. “Zoek partners waar je op kan steunen. Samen bereik je zoveel meer! Onze strijdplan-campagne hadden we bijvoorbeeld nooit alleen kunnen realiseren.”

Kunstmatige support geeft te veel fragiliteit als je er lang op rekent. Beschouw overheidsmaatregelen als de kers op de taart, en niet als fundament in je businessplan

“En uiteraard moet je de riem durven aantrekken en de financiële druk zo laag mogelijk houden. Hou je kostenstructuur kritisch in de gaten en weet wat je uitgeeft. Beperk daarnaast de overheidsmaatregelen, want die geven vooral een illusie van slagkracht. Beter is het om zelf zo ver mogelijk te geraken. In het begin hebben wij ook een beroep gedaan op de steunmaatregelen, maar toen de business begon aan te trekken stopten we daarmee. Kunstmatige support geeft te veel fragiliteit als je er lang op rekent. Beschouw overheidsmaatregelen als de kers op de taart, en niet als fundament in je businessplan.”