Engagor barst uit haar voegen. Daarom is de startup uit Gent dringend op zoek naar nieuw talent in binnen- en buitenland. Maar waarom zou je bij Engagor moeten beginnen? We stelden Lien Brusselmans & Kris Decoodt van Engagor enkele vragen over de bedrijfscultuur, toekomst en naar welke profielen ze precies op zoek zijn:

Hallo, Lien & Kris. Kunnen jullie vertellen wat jullie bij Engagor precies doen?

Kris: Ik ben VP Marketing bij Engagor, een ietwat dure titel die betekent dat ik verantwoordelijk ben voor alle marketing & communicatie. Ik was eerder aan de slag in de reclamewereld en daarna bij Microsoft en de operationele ervaring die ik daar opdeed in team management en social media planning kan ik nu volop inzetten bij Engagor.

Nu Engagor stilaan uit zijn voegen barst, is er nood aan verdere structurering van een ijzersterke basis: in een jaar tijd zijn we verdubbeld en die groei zet zich in een snel tempo voort.

Nu is het dus tijd voor duidelijke afspraken wat betreft communicatie, zowel intern als extern, om die uitbreiding zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en tegelijkertijd onze vinger op de social media pols te houden.

Social is de essentie van ons DNA, we communiceren niet enkel zelf, we helpen vooral onze klanten beter te communiceren. Mijn taken zijn dus heel uitgebreid, wat de job ook zo boeiend maakt. 

Een groot deel van mijn job draait rond het opzetten van een doordachte inbound marketing strategie, wat betekent dat je écht en enkel focust op relevante inhoud voor je doelpubliek, waardoor je prospecten heel graag met je in dialoog gaan. Minder push, meer engagement.

Onze volledige aanpak is hierrond opgebouwd, zowel wat betreft het aantrekken van nieuwe klanten als het versterken van onze huidige relaties. Social is hier vanzelfsprekend een essentieel onderdeel van: we practise what we preach. Naast Lien die een groot deel van de coördinatie en events voor haar rekening neemt, hebben we 2 powervrouwen in dienst (Sofie & Cameron) met een full-time focus op content curation en community management.

Lien: Ik ben Marketing Manager bij Engagor en hou me met veel verschillende zaken bezig. Ik ga op zoek naar events die we kunnen sponsoren, ik coördineer content projecten, werk samen met Kris aan onze PR en ik organiseer ook voor de derde keer onze Engagor Day. Dat is een evenement voor onze gebruikers en partners om hen op de hoogte te houden van alle nieuwe ontwikkelingen (en in een jong bedrijf zijn dat er veel :)) en door middel van heel concrete klantenverhalen te inspireren om hun eigen sociale media activiteiten te verbeteren. We organiseren nu ook voor de eerste keer praktische workshops in kleine groepen en die blijken een zeer groot succes te zijn.

Naar welke profielen is Engagor op zoek?

Lien: Momenteel zoeken we vooral Sales en Development en dat is ook logisch. Onze user base groeit zo snel dat er voortdurend mensen contact opnemen voor trial accounts en demo’s, in België maar vooral ook internationaal. En hier hebben we natuurlijk Sales executives voor nodig.

"Als je er echt bovenuit wil steken, moet je razendsnel blijven groeien, daarvoor hebben we natuurlijk de hulp nodig van de beste sales mensen"

Kris: We bevinden ons nu op een breekpunt. Engagor doet het wereldwijd heel goed, maar als je er echt bovenuit wil steken, moet je razendsnel (blijven) groeien, want het is een competitieve markt. En daarvoor hebben we natuurlijk de hulp nodig van de beste sales mensen in de markt, liefst met een passie voor digital en social media in het bijzonder, maar vooral met de juiste ervaring.

"We zijn ook op zoek naar developers om met Engagor het beste platform te blijven"

Lien: We zijn ook volop op zoek naar developers om met Engagor het beste platform te blijven aanbieden. Zoals iedereen weet, is sociale media een zeer snel evoluerende sector. Als je bedrijven een tool biedt om hun sociale media te managen, moet je uiteraard voortdurend mee zijn met alle trends en evoluties en daar komt heel wat product development bij kijken. Wat fascinerend is bij Engagor, is dat developers (zowel junior als senior) echt meedenken en bouwen aan nieuwe features die daarna actief gebruikt worden door onze klanten.

Kris: Mensen die complexe oplossingen kunnen creëren en erin slagen die te vertalen naar gebruiksvriendelijke toepassingen: die witte raven zoeken we.

Waar moet een Engagor-sollicitant aan voldoen?

Kris: Je moet je durven en willen smijten en dat kan je alleen als je honderd procent vat hoe social onze volledige manier van communiceren op zijn kop heeft gezet. Social heeft bedrijven verplicht hun volledige strategie te gaan herzien en wij willen elk bedrijf hierin helpen groeien. Als je je hierin kan vinden, moet je bij ons aan de slag.

"Engagor sollicitanten moeten snel kunnen leren en vlot met nieuwe tools en technologie overweg kunnen."

Lien: Een zeer grote vereiste is volgens mij ook dat je snel nieuwe dingen leert en vlot met nieuwe tools en technologie overweg kan. Je moet ook durven experimenteren met Engagor zelf als platform om er vertrouwd mee te raken. Ik heb zelf helemaal geen tech achtergrond en heb al geweldig veel bijgeleerd. Ja, Engagor draagt dus ook bij tot je zelfontplooiing ;)

Hoe zou je de bedrijfscultuur van Engagor omschrijven?

Lien: Jong en energiek! Ons team (zie foto hieronder) is letterlijk vrij jong, met veel twintigers en dertigers, en dat merk je ook aan de sfeer.

Kris: We zijn allemaal gefascineerd door de veranderende kracht van technologie, communicatie en heel specifiek social. Iedereen is altijd mee met alles, en Folke Lemaitre, onze CEO is daar natuurlijk de beste in, die kan je nooit iets nieuws vertellen :) Engagor is ook heel vlak qua bedrijfscultuur: iedereen kan met ideeën komen, waardoor ook iedereen zich mee verantwoordelijk voelt voor de evolutie van het bedrijf.

"Engagor is heel vlak qua bedrijfscultuur: iedereen kan met ideeën komen, waardoor ook iedereen zich mee verantwoordelijk voelt"

Wat maakt werken bij Engagor zo speciaal?

Kris: Ik ben nog maar heel recent van start gegaan bij Engagor en wat ik het boeiendste vind, is hoe razendsnel alles vooruit gaat. Beslissingen worden genomen, iedereen stelt zich flexibel op en een paar dagen later zie je al de resultaten: dat geeft ontzettend veel energie. Ook de humor en hele sterke creativiteit van het volledige team zorgen voor een hele fijne groepsdynamiek.

"Er beweegt heel veel binnen Engagor. Twee jaar geleden waren we met 4, nu met meer dan 30."

Lien: Op dit moment beweegt er echt heel veel binnen Engagor. Toen ik twee jaar geleden begon, waren we met een team van 4 personen. We waren letterlijk een start-up en ikzelf was een beetje manusje van alles: ik gaf sales demo’s, ik bood customer support via mail en chat, ik zorgde voor content en begon stilaan marketing wat vorm te geven.

Op dit moment zijn we met 30 en beginnen alle departementen zich mooi af te tekenen. Het is een grote uitdaging maar tegelijk ook heel leuk om mee bij te dragen aan de structuur van Engagor. Je voelt dat er nog veel gaat veranderen en dat is heel spannend om van dichtbij mee te maken. Ik ben zeer benieuwd waar we binnen 2 jaar zullen staan!

"Mensen die grootse dromen hebben, zijn bij ons echt aan het juiste adres."

Jullie openden een kantoor in San Francisco. Krijgen sollicitanten ook internationale mogelijkheden?

Kris: Zeker en vast. Engagor doet het reeds ontzettend goed in België, dus we willen momenteel vooral in andere landen groeien, dus reizen komt er hoe dan ook bij kijken. Onze CEO, Folke, verhuist binnenkort naar San Francisco, onder andere omdat de US momenteel onze sterkste groeimarkt is. We zoeken daar initieel naar lokaal sales talent, maar mensen die grootse dromen hebben, zijn bij ons echt aan het juiste adres.

Je las het al. Engagor wil fors uitbreiden en daarom is op zoek naar developers & sales personen in binnen én buitenland. Hebben Kris & Lien je kunnen overtuigen? Bekijk dan zeker alle vacatures van Engagor