Frank Van Massenhove: "Storytelling moet meer zijn dan een vage marketingtruc. Het moet mensen inspireren."

Frank Van Massenhove: "Storytelling moet meer zijn dan een vage marketingtruc. Het moet mensen inspireren."

Alomtegenwoordig zijn de goedbedoelde adviezen uit managementboeken die hedendaagse CEO’s om de oren vliegen. Storytelling is daar een van. Velen horen wel wat verkondigd wordt, maar heel weinig leiders begrijpen de ware impact. Je bent de som van je verhalen. Wie hier stopt met lezen, maakt volgens Frank Van Massenhove, voorzitter van de FOD Sociale Zekerheid, een grote fout. “Storytelling lijkt voor velen niet meer dan een vage marketingtruc om de communicatie wat op te krikken en mensen om de tuin te leiden. En dat is zonde.”

Frank Van Massenhove is voorstander van het nieuwe werken. Een manier van organiseren die hij vaak gaat verduidelijken op congressen. Vele andere sprekers gebruiken bullet points om hun boodschap over te brengen. Beeld u de situatie even in: zou u op die manier onthouden wat hij verteld heeft? Neen, ik ook niet. Frank pakt het anders aan, hij vertelt verhalen.

Met verhalen zorg je ervoor dat mensen luisteren naar wat je vertelt. Dan pas krijg je hen echt in beweging.

“Wanneer ik het verhaal van mijn collega Isabel vertel, als voorbeeld voor dat nieuwe werken, zie je het publiek actief en geïnteresseerd luisteren. Zo kwam ik Isabel onlangs wenend tegen in de gang. Toen ik vroeg waarom ze huilde, antwoordde ze: "Het zijn tranen van geluk." Ze had net een telefoontje gekregen van haar vriendin waarbij borstkanker vastgesteld was. Binnen de FOD Sociale Zekerheid mogen onze medewerkers kiezen waar en wanneer ze werken. Daardoor kon Isabel onmiddellijk haar vriendin gaan bijstaan, terwijl de rest van hun vriendengroep pas na 18:00 mocht langsgaan van hun werkgever. Dat Isabel onmiddellijk naar haar vriendin kon, gaf zowel haar als haar vriendin, enorm veel troost.”

Zoveel meer dan een mooie verpakking

Achter die bewegingsvrijheid schuilt Frank’s principe dat de kracht van je collega’s, (merk op dat hij het woord werknemers niet in de mond neemt), de basis vormt van je organisatie. Maar in welke mate die kracht naar boven komt? Dat hangt volledig af van de leidinggevende. “Eigenlijk moet een leider, geen leider zijn. Laat hem de rol van manager op zich nemen en storytelling ook op de interne werkvloer toepassen. Het is namelijk meer dan je boodschap mooi verpakken. Storytelling betekent ook mensen inspireren. Hun individuele talenten herkennen, maar ook erkennen, en daarrond verder bouwen. Hen hun passie laten volgen, zodat zowel jouw organisatie als jijzelf daar de vruchten van plukt. Want collega’s die gelukkig zijn, kunnen op zelfstandige basis creatief aan projecten en hun eigen pad timmeren. Weten dat ik aan die evolutie meegewerkt heb… Daar krijg ik pas energie van”.

Door meer persoonlijkheid te ontwikkelen, ontplooi je een beleid dat authentiek is. Met aandacht voor mensen.

De som van je verhalen, ben jijzelf

Storytelling werkt alleen als je persoonlijkheid ontwikkelt. En dat betekent empathie tonen, maar ook een moedig leider durven zijn voor je medewerkers. Hen vanuit jouw positie als leider op weg helpen om zichzelf te ontwikkelen, in plaats van je ego te vergroten. “Ik ben ervan overtuigd dat de som van ego + persoonlijkheid altijd 1 is. Om meer persoonlijkheid te ontwikkelen, moet je als leider je ego aan de kant schuiven. Op die manier ontplooi je een beleid dat authentiek is, met aandacht voor mensen. Daarna volgen de verhalen vanzelf.”

De kracht om mensen echt te raken, zit in ons DNA.

“Niet elk verhaal werkt, maar verhalen vertellen zit wel in ons DNA. De mens heeft namelijk altijd taal gehad en zijn leven geleid door verhalen te vertellen. Ervaringen te delen. Het is de essentie van ons bestaan. Alles daarnaast, zoals maatschappelijke systemen en werkprocessen binnen bedrijven en organisaties, is gebouwd vanuit die basis. Door terug te gaan naar de essentie ben je in staat om mensen echt te raken. En het mooie is, dat iedereen het in zich heeft. Iedereen heeft ervaringen die hij of zij kan inzetten bij het verduidelijken van een standpunt. Iedereen heeft ervaringen die mensen in beweging kunnen zetten. Het verschil schuilt in de manier waarop mensen hun ervaringen vertellen. Vijf CEO’s kunnen hetzelfde meegemaakt hebben, maar de manier waarop ze die verhalen delen, kan verschillen. En dat maakt storytelling naast iets extern (richting het publiek) en intern (op de werkvloer), ook iets individueel: jij bent de som van je verhalen.”

Benieuwd naar het inspirerende gesprek dat Raf Stevens met Frank Van Massenhove had? Beluister dan het volledige interview opnieuw via de Story Club Podcast en ontdek hoe jij jouw persoonlijk verhaal kan inzetten om jouw leiderschapsvaardigheden te optimaliseren.

Connecteer met 82.738 abonnees