Blue Monday is een pr-verzinsel, maak er daarom beter ‘Blues Monday’ van

Blue Monday is een pr-verzinsel, maak er daarom beter ‘Blues Monday’ van

Vandaag is het Blue Monday: de zogenaamde ‘meest deprimerende dag van het jaar’. Goed dat er aandacht besteed wordt aan mentale gezondheid, maar Blue Monday is een PR-verzinsel. Het echte probleem is de winterblues. Gelukkig kunnen we daar iets aan doen, zowel individueel als professioneel.

De feestdagen achter de rug. Donkere dagen. Vakantie nog ver weg. Goede voornemens al mislukt. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall, die in 2005 zijn ‘wetenschappelijke’ formule bedacht, zijn dit de elementen voor de meest deprimerende dag van het jaar.

Al snel bleek dat ‘Blue Monday’ een stunt was van een PR-bureau, die de psycholoog gebruikte voor extra geloofwaardigheid. De mediastunt werd gretig opgepikt door internationale media en blijft jaar na jaar over de tongen gaan. Tal van wetenschappelijke onderzoeken bevestigen echter dat het vandaag niet ‘de meest deprimerende dag van het jaar’ is.

Ook uit eerdere cijfers van Attentia is zelfs gebleken dat maandag net de minst populaire dag is voor kort ziekteverzuim. En toch gaat Blue Monday elk jaar opnieuw over de tongen. Waarom eigenlijk?

Blue(s) Monday

Wel, ergens schuilt er een kern van waarheid in het verhaal. Zo klopt het dat mensen wanneer het weer wat somberder is last kunnen hebben van de zogenaamde ‘winterblues’. Bovendien is het goed dat er extra aandacht wordt gespendeerd aan mentale gezondheid. Niet alleen tijdens de wintermaanden, maar op ieder moment van het jaar.

Bij winterblues is gebrek aan daglicht de grote boosdoener. De dagen zijn korter, het is pas laat licht en het wordt al vroeg weer donker. Mensen voelen zich daardoor sneller futloos, prikkelbaar en ongelukkig. Ze zijn moe en hebben moeite met opstaan. In erge gevallen kan het zelfs leiden tot een winterdepressie.

In tegenstelling tot Blue Monday is er voor de winterblues dus wél wat te zeggen. Daglicht zorgt er namelijk voor dat we fit en gelukkig zijn, en dat we met meer energie aan de dag beginnen. Omdat er minder daglicht is, kunnen we niet van deze voordelen genieten, en produceert ons lichaam meer melatonine. Hoge concentraties aan melatonine zorgen dat we sneller vermoeid zijn en onze biologische klok ontregeld raakt.

Wapenen

Gelukkig zijn er remedies om extra aandacht te besteden aan jouw gezondheid en welzijn. Zo is het belangrijk dat je voor jezelf zorgt en sterk in je schoenen staat. Eet je gezond? Kom je af en toe buiten? Slaap je voldoende? Hoe ga je met stress om? Las je voldoende herstelmomenten in om je lichaam en geest rust te gunnen? Het zijn allemaal elementen om je te wapenen tegen de winterblues.

Bij Attentia geloven we sterk dat ook werkgevers hun steentje kunnen bijdragen. Want als je minder gelukkig of meer gestresseerd bent op het werk, zal dat een versterkend effect hebben op je welzijn en gemoed. Daarom is het belangrijk dat je, zeker tijdens de wintermaanden, gemotiveerd en gestimuleerd wordt op het werk.

Kan je terecht bij je collega’s en leidinggevenden voor hulp, advies of een fijn gesprek? Krijg je voldoende vrijheid om zelf een project of idee vorm te geven? Kan je ’s middags even een wandeling maken om een frisse neus te halen en de benen te strekken? Is er voldoende licht op kantoor, om de donkere wintermaanden te overbruggen? Is er ruimte voor 'gezellig werken'? Worden kleine én grote successen gevierd?

Toch bedankt, Cliff!

Zelf aan het stuur zitten van jouw motivatie en stimulatie op de werkvloer kan aan de hand van job crafting, een proactief gedrag waarbij je zelf invulling kan geven aan jouw job door te sleutelen aan het (met) wie, wat, waar, wanneer, waarom en op welke wijze je je taken en activiteiten uitoefent.

Dat kan gaan over een wijziging in de taken of hoe je ze uitvoert of een dag thuiswerken, maar vaak zit het ook in de kleine dingen, zoals het personaliseren van je werkruimte of je verzetten naar een plaats met meer daglicht. Dankzij job crafting kunnen medewerkers hun job beter laten aansluiten bij hun persoonlijke behoeften, voorkeuren en interesses.

Blue Monday is dan wel fake news, het opent wel een debat over stress en burn-out. Dus toch bedankt, Cliff Arnall!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 83.217 abonnees
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief