Extreme sporter Cedric Dumont: “Wie de zekerheid omarmt, zoekt niet langer zijn eigen weg en geeft zomaar z’n dromen op”

Extreme sporter Cedric Dumont: “Wie de zekerheid omarmt, zoekt niet langer zijn eigen weg en geeft zomaar z’n dromen op”

Ook een boek schrijven is waaghalzerij: je neemt een duik in het onbekende en hoopt boven te komen met een opmerkelijke prestatie. Geen toeval dus dat Brusselaar Cedric Dumont, avonturier, ondernemer en pionier in extreme sporten (“de man die kan vliegen”), de pen in de hand heeft genomen. Wat resulteerde in ‘Dare to Jump’, een boek dat (bedrijfs)leiders wil leren angst als drijfveer te gebruiken en vooral: te durven.

Leiders inspireren om meer te durven

‘Aanvaard je angst en stress. ‘Laat los’. ‘Own your actions’. ‘Stel je prioriteiten’. Aan inspirerende catchfrases geen gebrek in Dare to Jump, het schrijfdebuut van prestatiepsycholoog en fulltime daredevil Cedric Dumont. Het toont mooi aan hoeveel parallellen er eigenlijk bestaan tussen stuntwerk en leiderschap. Maar a walk in the park was het zeker niet. “Een boek schrijven is allerminst evident: het is een lang proces dat ontzettend veel werk vraagt”, maakt Dumont er geen geheim van.

Mijn belangrijkste purpose was om mensen, en dan vooral leiders, te inspireren om meer te durven

“Daarom dromen heel wat mensen ervan, maar blijft het uiteindelijk bij een idee in hun hoofd. In mijn geval hielp het dat ik al vijftien jaar wereldwijd lezingen en workshops geef over hetgeen ik op papier wilde zetten: presteren onder druk, omgaan met stress en onzekerheid, growth mindset, resiliëntie,…”

“Tijdens die presentaties werd me namelijk vaak gevraagd of ik ook een boek had, en ik moest daar altijd neen op antwoorden. Tot ik op een bepaald moment vond dat ik het maar eens moest doen, zodat ik eindelijk ‘ja’ kon zeggen (lacht). Maar mijn belangrijkste purpose was om mensen, en dan vooral leiders, te inspireren om meer te durven. De moed tonen om je dromen en ambities waar te maken, om anders te gaan denken en handelen, om je eigen zaak op te starten, je businessmodel om te gooien, je kwetsbaarheid te tonen…”

Be bold or be dead

Zou de Brusselse avonturier zo ver gaan om te stellen dat de huidige crisis een katalysator kan zijn om die durf te verhevigen? “Voor alle duidelijk vind ik de crisis een groot drama. Maar ik vind ook dat COVID-19 des te meer aantoont dat je als ondernemer risico’s moet durven nemen als je wil vermijden dat je achteruitgaat of helemaal uit de markt verdwijnt.”

“In dat opzicht zeg ik altijd: be bold or be dead. Kijk naar de horecazaken die overschakelden naar catering en sommigen daardoor zelfs hogere omzetten draaiden. Je kan jezelf altijd heruitvinden, al is het voor de ene onderneming minder evident dan voor de andere. En al betekent het dat je met angst, stress, falen en verandering zal moeten omgaan – die in deze crisis meer dan ooit aanwezig zijn.”

De huidige weken van onzekerheid zijn volgens Cedric Dumont vooral hét moment om de eigen motivatie en de purpose te evalueren en op zoek te gaan naar wat je écht wil – zowel privé als professioneel als in de combinatie daarvan. “Veel mensen zitten niet op hun plaats, zijn ongelukkig en klagen daarover, simpelweg omdat ze niet durven veranderen”, verduidelijkt hij. “Met een steeds lager zelfbeeld als gevolg.”

We hebben nu eenmaal geen controle over wat er vandaag gebeurt. Waar we echter wel controle over hebben, is hoe we ernaar kijken: ‘it’s not what happens, it’s how you frame it

In dat opzicht kan een leider de crisis als een ongelooflijke opportuniteit beschouwen om zichzelf heruit te vinden: waarom doe je wat je doet? Ook omdat er gewoonweg geen andere keuze is: we hebben nu eenmaal geen controle over wat er vandaag gebeurt. Waar we echter wel controle over hebben, is hoe we ernaar kijken: it’s not what happens, it’s how you frame it.”

Die purpose driven mindset is als leider erg belangrijk, net als laserfocus: volledige concentratie op de prioriteiten. Iets wat je ook bij topsporters, chefkoks, topondernemers, schrijvers,… ziet. Die focus vraagt keuzes, maar zal ook tot succes leiden. Daarom noem ik die laserfocus het nieuwe IQ, omdat ze zoveel belangrijker is dan intelligentie.”

Instant bevrediging van McDonalds en sociale media

Maar roekeloos veranderen (om te veranderen) is geen optie. “Je moet uiteraard je risico’s in kaart brengen en inschatten, maar je moet over de nodige zelfkennis en skills beschikken en de limitless mindset hebben die ervoor zorgt dat je voor alles openstaat, en ook bereid bent de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Pas dan kan je high achiever of zelfs een gamechanger worden.”

“Het probleem is dat we een samenleving hebben die het aangaan van risico’s ontmoedigt: we moeten sparen, zo lang mogelijk leven, ons non-stop gelukkig voelen, binnen onze comfortzone blijven en overal voor oppassen. Zo worden we schapen die allemaal dezelfde weg volgen.

Wie de zekerheid en het geluksgevoel omarmt, geeft zijn dromen op, zoekt zijn eigen weg niet meer en durft niet langer te falen

Hoewel dat streven naar zekerheid menselijk is, vind ik het ook passé: wie de zekerheid en het geluksgevoel omarmt, geeft zijn dromen op, zoekt zijn eigen weg niet meer en durft niet langer te falen. Terwijl je door falen net vooruitgaat, groeit en uiteindelijk échte voldoening ervaart.

“In plaats van de instant gratification die McDonalds biedt, of het twintig keer per uur checken van je sociale media. Voor velen vormen dat soort pleziertjes de definitie van geluk, terwijl voldoening veel dieper gaat, zeker wanneer je falen en toelaat. Dat is ook wat ik net afgestudeerden altijd aanraad: test, fail, learn.”

De overlevingsangst van het brein

En dan kom de sport- en prestatiepsycholoog in Cedric Dumont naar boven, die vertelt dat het onderscheid tussen zogenaamde negatieve en positieve emoties niet klopt. “Elke emotie heeft een functie. Zo maakt angst ons bewust van risico en gevaar, wat niet per se negatief hoeft te zijn.”

“Alleen zullen mensen die constant naar het geluk op zoek zijn, dat wel zo ervaren. Hun brein zal bij onbekende situaties automatisch ‘stop’ zeggen, omdat het getraind is op zogenaamde overlevingsangst: de vraag stellen wat er fout kan gaan. Wie beter leert omgaan met angst, zal veel meer controle hebben over zijn of haar leven. Daarom zeg ik: deal with it. Als ik op het punt sta van een berg te springen, doe ik dat. Niemand verplicht er mij toe, maar mijn zin is groter dan mijn angst.”

Wat daarmee samenhangt, is het durven loslaten van controle: veel mensen zetten de eerste stappen richting hun droom niet omdat ze niet zeker zijn van het eindresultaat. “Maar alleen door het te doen, zal je ontdekken of het gaat”, aldus Cedric Dumont. “Trouwens, niemand heeft alles onder controle. En wie dat aan zichzelf toegeeft, zal zich veel vrijer voelen. Wanneer ik spring, heb ik me uiteraard goed voorbereid maar ik aanvaard dat ik niet alles onder controle heb en bijgevolg kan falen. En dan voel ik mij enorm bevrijd.”

Ondernemers schermen vaak met het excuus dat ze geen tijd hebben om gezond te leven. Maar als je daar nu geen tijd voor maakt, zal je dat later sowieso toch moeten doen voor eventuele ziektes als gevolg van een ongezonde levensstijl

Aan iemand die net een boek voor leiders klaar heeft en conditioneel top is, moéten we de vraag stellen: in hoeverre is fysieke paraatheid een must voor leiders die er willen staan? “Heel belangrijk. Ik spreek in mijn boek nooit in termen van tijd, maar altijd van energie. Mentale energie -laserfocus-, spirituele energie -purpose-, en emotionele energie -resiliëntie. Die rusten echter op het fundament van fysieke energie. En die bewaak je door drie dingen: wat je eet, hoe vaak je beweegt en – voor ondernemers het allerbelangrijkste – hoe je recupereert.”

“Ondernemers schermen vaak met het excuus dat ze geen tijd hebben om gezond te leven. Dan antwoord ik steeds: als je daar nu geen tijd voor maakt, zal je dat later sowieso toch moeten doen voor eventuele ziektes, als gevolg van die ongezonde levensstijl.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.792 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief