Kwart van de laatstejaarsstudenten Management & IT wijzigt toekomstplannen als gevolg van coronacrisis

Kwart van de laatstejaarsstudenten Management & IT wijzigt toekomstplannen als gevolg van coronacrisis

Wat doet corona met afstudeerders? En hoe beïnvloedt deze ingrijpende crisis hun keuzes en jobkansen? Het Career Center van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) in Antwerpen bevroeg meer dan 1.000 van haar studenten Management & IT naar hun ervaring met afstuderen in tijden van corona. “We wilden weten wat voor hen de uitdagingen zijn en vooral hoe we hen bijkomend kunnen ondersteunen in deze vreemde tijden”, aldus Leen Christiaens, hoofd van het KdG Career Center.

Twee opvallende tendensen

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de afstudeerders de laatste maanden van koers veranderde door corona, enerzijds door het afgenomen jobaanbod en anderzijds door de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt. “We zien daarin twee belangrijke bewegingen. Meer afstudeerders kiezen er in tijden van corona voor om verder te studeren én afstudeerders die wel gaan werken, kiezen vaker voor grotere bedrijven of voor sectoren die minder coronagevoelig zijn”, aldus Leen Christiaens.

Het afgenomen jobaanbod is voor 38% van de studenten een reden om hun plannen te wijzigen. Dit afgenomen jobaanbod laat zich ook duidelijk zien in de cijfers. In 2018 had driekwart van de studenten Management & IT een job bij afstuderen en dit liep na 3 maanden op naar meer dan 90 %. Leen Christiaens: “Nu hebben slechts 23% van de afstudeerders die willen gaan werken op het moment dat ze afstuderen effectief een jobaanbieding op zak. Hier heeft corona echt een grote impact.

Stageplaatsen nemen als rekruteringskanaal in tijden van corona dan weer een prominentere plaats in. Studenten die werk hebben bij het afstuderen, geven aan dat ze hun eerste job in 52 % van de gevallen gevonden hebben dankzij de stageplaats. In 2018 was dit zo’n 30 %. Ook dat is dus een opvallende stijging.”

Nood aan coaching

Het KdG Career Center bracht in kaart wat de uitdagingen zijn voor afstudeerders om daarmee een set van initiatieven te ontwikkelen om hen bijkomend te ondersteunen. Leen Christiaens: “De centrale doelstelling van het KdG Career Center is job happiness bij young professionals. Bewust en gericht kiezen voor een professionele toekomst die aansluit bij de eigen ambities en het zogenaamde professionele DNA, vormt daarin een belangrijk onderdeel.”

Meer dan één op de twee afstudeerders geeft expliciet aan nood te hebben aan hulp. Dit is veel en bevestigt de onzekerheid die er is bij young professionals om op een goede manier om te gaan met deze ongewone situatie

Een crisis als deze is een uitdaging die duidelijk bijkomende ondersteuning vraagt, merken we. Meer dan één op de twee afstudeerders geeft expliciet aan nood te hebben aan hulp. Dit is veel en bevestigt de onzekerheid die er is bij young professionals om op een goede manier om te gaan met deze ongewone situatie.”

“We stelden ook de vraag waarmee we hen het best kunnen ondersteunen. Zijn dat speeddates met bedrijven? Is dat coaching? Zijn dat sollicitatietips? Er bleek vooral nood te zijn aan coaching”, aldus Christiaens. “Maar liefst 34 % van de ondervraagden gaf dit aan. Het aantal coachingaanvragen is dan ook meer dan verdubbeld in de afgelopen periode.

“Afstudeerders hebben niet zozeer nood aan basisinfo zoals: hoe stel ik een cv op of waar let ik op tijdens een sollicitatiegesprek? Ze willen persoonlijke one-on-one coaching, om gericht op zoek te gaan naar antwoorden op specifieke vragen, die zijn toegespitst op hun persoonlijke situatie of hun zoektocht naar een job. Het gaat dan over topics zoals het uitklaren van professionele ambities, kansen wagen en opportuniteiten zien, gericht aan de slag gaan met eigen plannen, omgaan met druk uit de omgeving of met de onzekerheid die ze voelen over de te zetten stappen.”

Leen Christiaens, hoofd van het KdG Career Center

“We hebben het aantal coachings sterk uitgebreid en extra chatsessies voorzien rond deze topics”, aldus Christiaens. “Verder hebben we met partnerorganisaties gekeken waarin zij onze afstudeerders kunnen ondersteunen. Dit zijn webinars, tips & tricks, online workshops rond online solliciteren, het inzetten van digitale skills in coronatijden of het bewaken van persoonlijke interesses en ambities in de jobzoektocht bijvoorbeeld.”

“En al zijn onze young professionals allemaal digital natives, toch geven ze heel nadrukkelijk aan dat zij behoefte hebben aan persoonlijk contact, live gesprekken,..., dus daar zetten we op in.” De bevraging wees uit dat dit ook voor sollicitatiegesprekken het geval is: 88% verkiest nog steeds een fysiek sollicitatiegesprek boven een onlinegesprek.

“De afstudeerders vinden meer en meer hun weg naar het KdG Career Center als klankbord en ter ondersteuning, ook als ze al een tijdje afgestudeerd zijn of inmiddels aan het werk zijn. Een neutraal, vertrouwd en professioneel klankbord brengt inzichten die hen motiveren en activeren om zélf bewust om te gaan met hun loopbaan, om bijvoorbeeld het gesprek aan te gaan met hun leidinggevende of om meer in te zetten op taken die aansluiten bij hun professionele drijfveren”, weet Christiaens.

Twee jaar bijstuderen

Jolien Pollet (21) is zo’n afstudeerder. Zij studeerde in juni af in de richting Cross Media Management aan Karel de Grote Hogeschool. “Ik was eigenlijk echt klaar om te gaan werken. Ik dacht: ik heb lang genoeg gestudeerd, heb een diploma op zak en vind de functie van digital marketeer superinteressant. Dus let’s go”, vertelt ze.

Studente Jolien Pollet

“In de zomer vertelden verschillende vriendinnen dat ze veel solliciteerden, maar steeds zonder succes. Ze kregen veel mailtjes terug waarin het bedrijf aangaf door corona een sollicitatiestop te hebben of dat ze op zoek waren naar meer ervaren profielen. Dat maakte me toch wat bezorgd en zette me aan het denken over verder studeren”, zegt Pollet.

“Een coachinggesprek met het KdG Career Center heeft me geholpen om voor mezelf de pro’s en con’s tegen elkaar af te wegen. Zo kon ik voor mezelf op een doordachte manier de knoop doorhakken. Journalistiek stond al lang op mijn lijstje van favoriete studies en corona heeft me finaal over de streep getrokken om toch nog twee jaar bij te studeren. Als ik dan straks de arbeidsmarkt opga, heb ik nog meer skills om in te zetten die aansluiten bij mijn professionele dromen.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.567 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief