Waarom bloeien het nieuwe groeien is

Waarom bloeien het nieuwe groeien is

Onlangs hoorde ik in de trein voor de zoveelste keer de boodschap dat er ernstige vertraging zou zijn “wegens een persoonsongeval”. Het blijft tot nadenken stemmen dat in dit welvarende landje aan de Noordzee elke dag 28 mensen een poging doen om uit het leven te stappen. Het is niet het enige hallucinante cijfer dat erop wijst dat er van alles fout loopt: 400.000 mensen zitten langer dan een jaar thuis, vaak als gevolg van een burn-out en België is een absolute kampioen in het slikken van antidepressiva, slaap- en kalmeermiddelen.

Warme initiatieven

Hoewel ook de politiek dezer dagen een heel triest schouwspel is, kunnen we die cijfers heus niet alleen toeschrijven aan de soms ziek makende manier waarop de verkozenen des volks nog altijd vooral geïnteresseerd lijken te zijn in het spelen van strategische spelletjes en minder in het aanpakken van de nochtans aanzienlijke problemen. Er is meer aan de hand: het systeem schuurt langs alle kanten en raakt eenieder van ons.

Moeten we ons daarbij neerleggen en ons ook laten overmannen door pessimisme? We zijn overtuigd van niet, want we zien in dezelfde maatschappij die volgens Umair Haque aan het instorten is ook heel veel initiatieven die niet alleen tijdens de warmste week voor warmte zorgen. Initiatieven die mensen doen gloeien en bloeien. 

Die warmte wil Flrish, het ecosysteem dat is opgezet door Herman Toch en Ann Maes, doorgeven en verspreiden. Door een ander verhaal te vertellen. Door de klassieke denkkaders te verlaten. Door er te blijven op wijzen dat de meeste mensen deugen en dat deze boodschap uit het gelijknamige boek van Rutger Bregman nog te weinig aandacht krijgt. Door organisaties en bedrijven bij te staan in de transformatie die ze nodig hebben om een positive sum game te spelen en 'better for me' en 'better for the world' hand in hand te doen gaan.

Ondernemen met sociale impact

Als de wereld de komende jaren evenveel aandacht kan geven aan bloeien door warm te zijn voor anderen als hij de afgelopen decennia heeft gegeven aan economische groei en financiële winst, dan zijn wondermooie dingen mogelijk. Als we erin slagen het woord 'succes' niet langer automatisch te verbinden met status en geld, maar wel met 'een duidelijke bijdrage tot een betere wereld', dan zitten we op de goede weg. Flrish wil organisaties alvast op pad helpen en wijst hen daarbij graag op inspirerende voorbeelden.

Zoals dat van het pas opgerichte Franse kledingmerk ThankYou dat op 25 en 26 januari officieel wordt gelanceerd in Parijs. Founder Ismain Alem legt tijdens een interview uit hoe zijn start-up de filosofie 'beter voor mij, maar ook beter voor de wereld' in de praktijk vertaalt. Alem maakt deel uit van de nieuwe garde van ondernemende jonge dertigers die het vanzelfsprekend vinden om aan ondernemen ook een sociale impact te geven. “Wanneer een klant een sweatshirt, een T-shirt of een capuchon van ons koopt, schenken we hetzelfde artikel in kindermaat gratis aan een kind in een kansarme sociale omgeving.”

Je kan vandaag de dag geen bedrijf meer opstarten om alleen maar winst te maken. Maatschappelijke impact creëren wordt voor elke ondernemer een must

Maar het initiatief van het kersverse kledingmerk gaat nog verder. De koper ontvangt immers ook een speciale hashtag, waarmee hij of zij, indien gewenst, via sociale netwerken kan discussiëren met 'zijn/haar petekind', zijnde de ontvanger van het geschenk. “Het idee achter dit soort sponsoring is om de creatie van een echte link tussen de klant en het ondersteunde kind aan te moedigen, om zo voor meer begrip en verbondenheid te zorgen, ook al weten we dat het niet altijd zal lukken om dit contact in stand te houden”, zegt Alem.

Hij benadrukt wat steeds meer ondernemers weten: “Je kan vandaag de dag geen bedrijf meer opstarten om alleen maar winst te maken. Maatschappelijke impact creëren wordt voor elke ondernemer een must.” 

Flrish helpt ondernemers alvast zoeken naar manieren om op een authentieke manier hun impact te vergroten en om zo tot bloei te komen. Want bloeien is het nieuwe groeien en het is tegelijk 'beter voor mij' én 'beter voor de wereld'.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.686 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief