Waarom deze crisis het moment is om te investeren een inclusieve, volhoudbare economie

Waarom deze crisis het moment is om te investeren een inclusieve, volhoudbare economie

Revoluties zijn niks anders dan de normale evolutie die een sprintje trekt. We razen met zijn allen drie keer zo snel over een pad dat een aantal voorlopers in de maatschappij al ingeslagen was. Laten we dan ook een beetje bedachtzaam zijn met grootse termen als het nieuwe normaal. Is die vooral nieuw of toch vooral normaal?

‘Geitewollesokkeninvesteren’

Trividend, het eerste impactinvesteringsfonds van België, investeert sinds zijn ontstaan in 2001 uitsluitend in organisaties uit de sociale economie of bedrijven die consequent kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dit werd lang weggezet als geitewollesokkeninvesteren en ‘zachte’ economie. Onterecht. Sociale economie blijft in de eerste plaats economie: huishoudkunde waarbij de beschikbare, schaarse middelen op een efficiënte manier ingezet moeten worden. Ondertussen investeerden we meer dan 7 miljoen euro in die zogenaamde ‘zachte’ economie.

Donut economie

Het verschil met de ‘reguliere’ economie situeert zich vooral in de drijfveer, de doelstelling, de aanpak, de prioriteiten en klemtonen. Winstmaximalisatie is geen doel op zich, wel een manier om andere maatschappelijke doelen te realiseren.People, planet, profit’ heette dit tot voor kort, vandaag spreken we over donut economie.

Kort samengevat: een economie die binnen de grenzen van de planeet blijft, en dit met aandacht voor sociale rechtvaardigheid.

Hoewel de recente COVID-19 crisis voor vele mensen reden was om te denken dat alles radicaal zou veranderen, blijft de donut bij ons op het menu staan. Ondanks de schokgolf in bepaalde sectoren bleven de meeste van onze klanten het roer stevig vasthouden en in dezelfde richting varen. We staan hen vanuit Trividend bij met advies, uitstel van afbetaling en in sommige gevallen zelfs met extra investeringen.

Digitale uitsluiting

Of het nu gaat om digitale geletterdheid, zelf georganiseerde kinderopvang, mobiliteit of zelfs de eventsector: de laatste maanden zijn we blijven investeren. Waarom? Omdat zowat een derde van de Belgen zwakke digitale vaardigheden heeft en vier op tien landgenoten digitale uitsluiting riskeren. Omdat pre-, home- en andere teachings maar een deel zijn van wat een opgroeiend kind nodig heeft.

Omdat het aantal personenwagens in België voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog is gedaald. Omdat de event- en cultuursector 80.000 mensen te werk stelt, die ons dichter bij elkaar brengen dan om het even welke low-cost vliegtuigmaatschappij dat ooit zou kunnen.

Omdat al deze voorlopers de weg hebben gebaand en elke dag opnieuw blijkt dat ze de juiste richting zijn ingeslagen. Zij die vooropgaan in de strijd verdienen trouwe partners.

Volhoudbare economie

Wie snel wil gaan, gaat alleen. Wie ver wil gaan, gaat in groep. Voor het overgrote deel van zijn financieringen werkt Trividend samen met partnerorganisaties die zich hebben verenigd in Solifin, de koepel van sociale financiers. Samen zijn we er van overtuigd dat deze crisis het moment is om te investeren. Investeren in een inclusieve, volhoudbare economie.

Want het nieuwe normaal lijkt vooral het normaal te worden die wij van bij onze oprichting voor ogen hielden: een economie waar winst geen doel is, maar een middel. Een middel om er voor te zorgen dat het nieuwe normaal voor eens en altijd door iedereen als normaal wordt beschouwd.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.641 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief