Waarom je net meer moet experimenteren om de kosten bij een eventuele mislukking te verminderen

Waarom je net meer moet experimenteren om de kosten bij een eventuele mislukking te verminderen

Fail fast, oftewel faal snel: een uitdrukking die sommige managers nog steeds moeilijk vinden om te horen. Ondanks talloze pogingen om de positieve aspecten van deze methode te belichten, heeft het nog steeds een slechte reputatie omdat veel leiders, ongeacht de sector, het als een mogelijke oorzaak van faillissement beschouwen. Maar wat betekent het eigenlijk om snel te falen?

Ten eerste is falen, ondanks wat de term impliceert, slechts zelden de uitkomst van deze methode. Integendeel, het doel is om in korte tijd een groot aantal mogelijkheden te onderzoeken om een ​​haalbare oplossing te vinden en de financiële impact van een project te beperken.

Heel vaak worden projectmanagers gedreven door een sterk verlangen om te 'winnen'. Een verlangen dat zo sterk is dat ze geneigd zijn toezeggingen te doen op basis van fragiele objectiviteit. Het project wordt vaak onevenredig groot omdat afdelingen beseffen dat dit hun enige kans is om het komende jaar de functionaliteiten te krijgen. De projecten worden te groot en de risico's nemen exponentieel toe. Het is echter mogelijk om snelle experimenten te doen, gebaseerd op concrete gegevens en zonder veel bureaucratie. Hierdoor verminder je de investeringen in tijd, personeel en dus in geld.

Experimentele technieken

Om te begrijpen hoe de risico's in verband met de ontwikkeling van een project kunnen worden beperkt, is het noodzakelijk om de beschikbare middelen te kennen die het mogelijk maken om concrete, haalbare en snelle beslissingen te nemen in situaties waarin de uitkomst onzeker of onbekend is.

Over het algemeen vereist de ontwikkeling van een experiment een goed gedefinieerde strategie op basis van tastbare gegevens en regels. Er is een groot aantal experimentele technieken die werken en die op de meeste sectoren kunnen worden toegepast. Deze zijn onder meer:

  • Pretotypes (die passen bij het concept van minimum viable product -MVP) of ‘low-fidelity prototypes’ die helpen bij het creëren van modellen. Bij McDonald's zijn goedkope schuimpanelen bijvoorbeeld een standaardmethode geworden voor prototyping van nieuwe, fysieke ideeën.
  • Kies testlocaties, zoals restaurants of winkels, om onder reële omstandigheden gecontroleerde proeven uit te voeren.
  • Door vertakkingen te maken in de toepassingscode en een klein team te hebben (Agile), kun je nieuwe, eenvoudige functies proberen.
  • De ontwikkeling van applicaties maakt het mogelijk om de niet-functionele impact van veranderingen in infrastructuur of applicatiecomponenten te testen.
  • Het gebruik van eye-tracking-technologie om klantinteracties met elektronische media te observeren, inclusief websites en menuborden, en video-etnografie (video-opname van de activiteitenstroom van onderwerpen in de omgeving) om hypothesen te testen met betrekking tot logistiek of fabrieksconfiguraties.
  • Simulatiesoftware zoals MatLab, SPICE en OpenSim zijn ook nuttig.

Dubbele rol van de cloud

De cloud speelt hier ondertussen twee rollen: het is zowel het onderwerp als het platform om te experimenteren. Tegenwoordig zijn een groeiend aantal bedrijven bezig met de adoptie van de cloud en de modelwijzigingen die dit met zich meebrengt. Dit komt met name doordat deze technologie architecten en ontwikkelaars in staat stelt om innovatieve clouddiensten of infra-as-code te testen op kleine applicaties.

Enthousiasme, nieuwsgierigheid en begrip zijn belangrijke ingrediënten om weerstand tegen verandering te overwinnen en een bedrijfscultuur te transformeren

Deze aanpak maakt je niet alleen vertrouwd met technologie, maar wekt ook enthousiasme, nieuwsgierigheid en begrip op: belangrijke ingrediënten om weerstand tegen verandering te overwinnen en een bedrijfscultuur te transformeren.

Voor organisaties die de cloud al volledig in hun IT-systemen hebben geïntegreerd, is continu experimenteren een bewezen manier om aspecten als prestaties, toegankelijkheid, operationele efficiëntie en betrouwbaarheid te verbeteren.

Motoren voor innovatie

De cloud is ook een geweldige motor voor innovatie, dankzij de besparing in tijd en geld, waardoor er meer ruimte is voor experimenten. Tegenwoordig maken technologieën als AWS DeepLens en Sagemaker het mogelijk om projecten uit te voeren voor honderden euro's, tegen tienduizenden euro's en een kolossale tijdsinvestering een paar jaar geleden.

Deze technologie biedt daarom een minder kostelijke mogelijkheid om discussies te openen over het creëren van nieuwe use-cases en hun commerciële implicaties. Daarnaast biedt het technische teams de kans zich te presenteren als motoren van innovatie binnen het bedrijf.

Betere beslissingen nemen

De cumulatieve voordelen van deze aanpak zullen een positieve, progressieve impact op de lange termijn hebben voor de organisatie en dat in combinatie met een laag risico. Er moet echter wel rekening mee worden gehouden dat het doel niet is om de perfecte ervaring te ontwerpen, maar om betere beslissingen te nemen dan de beslissingen die vandaag worden genomen.

De wereld en technologieën evolueren continu, daarom is het niet langer voldoende om op je ervaring te vertrouwen: je moet het bewijzen!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.472 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief