Waarom rokers gezonder bezig zijn - en nog meer verrassende inzichten van deze mediadirecteur die wellbeing consultant werd

Waarom rokers gezonder bezig zijn - en nog meer verrassende inzichten van deze mediadirecteur die wellbeing consultant werd

Wollig of soft: met haar parcours in gedachten kun je er Ann De Bisschop niet van verdenken. Ze zette radiozenders Qmusic en JOE succesvol op de kaart en zetelde 15 jaar in het directiecomité bij Medialaan (nu DPG Media). Na een start als commercieel directeur werd ze later directeur Radio om finaal een switch te maken naar Wellbeing Director voor de hele mediagroep. Twee jaar geleden besliste Ann De Bisschop om voor zichzelf te gaan werken. “Ik was jarenlang lid van het directiecomité. Net dát maakt dat mijn keynotes over stress en burn-out aanslaan”, zegt ze daarover. “Ondernemers herkennen zich in mijn verhaal.”

Ann De Bisschop wordt gehoord. Ze geeft keynotes voor volle zalen, spreekt voor overheden en privébedrijven. Met de Belgische voetbalbond heeft ze een langlopende consultancyopdracht rond wellbeing. “Ik inspireer graag grote groepen, hoe groter hoe liever zelfs”, vertelt ze. “Ik haal er zelf energie uit, ook van de positieve reacties van managers die ik kritisch benader over hun leiderschap. Wat ik vertel, is eigenlijk eenvoudig maar het blijkt telkens weer moeilijk om praktisch toe te passen. Een middagpauze. Twee liter water drinken per dag. Acht uur per nacht slapen. Maximum 45 minuten per meeting. Minder multitasken. Bewust kiezen voor focus. En daar morgen al mee beginnen, want uitstel is afstel.”

Focus is het nieuwe IQ

Twee jaar geleden schreef ze er het boek ‘Aftellen naar maandag’ over: een handleiding om aan het eind van de dag energie over te hebben en niet langer moe en futloos af te tellen naar het weekend. Haar boek kreeg heel wat aandacht, de auteur hield er een column in Feeling aan over, Happy@Work, waarin ze tips gaf voor gezonder, gemotiveerder en gelukkiger werken. Een nieuw boek ‘Wellbeing = winst² ’ verschijnt in juni en mikt op een HR- en ruimer managementpubliek.

“Met mijn businessachtergrond ben ik me er haarscherp van bewust dat het voor een bedrijf finaal om één ding gaat: winst maken”, benadrukt Ann De Bisschop die bij Medialaan (nu DPG Media) zelf ervoer hoe je drive voor een sexy maar veeleisende job je fysiek en mentaal onderuit kan halen. “Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat je je cijfers alleen haalt met gezonde, gelukkige en gemotiveerde medewerkers. Happy cows give more milk – het was een kanshebber als boektitel, maar ‘Wellbeing=Winst²’ zegt waar het op staat. Gezonde en gelukkige medewerkers zijn hét kapitaal van een onderneming. Het werkklimaat en -ritme in veel bedrijven eist een hoge tol, maar je maakt je organisatie alleen future proof met gelukkige medewerkers.”

Het werkklimaat en -ritme in veel bedrijven eist een hoge tol, maar je maakt je organisatie alleen future proof met gelukkige medewerkers

Mentale balans, een goede fysieke conditie en gezonde voeding zijn de leidraad, maar de organisatorische omslag die veel werkgevers nog moeten maken, is groot - noem het gerust een revolutie. “In mijn nieuwe boek ga ik diep in ons brein”, vervolgt De Bisschop. “Focus is het nieuwe IQ. Maar het is lastig focussen in een open workspace. Focus is alles, maar in een open landscapekantoor is er wederzijds respect voor nodig. Voer je een telefoongesprek, dan zonder je je even af. Of gebruik een mascotte of signaal onder collega’s als je gefocust wil werken en even niet gestoord wil worden. Ook een stille ruimte of een focuszone zijn essentieel.”

Ons brein krijgt geen rust meer

Gefocust werken, bezorgt je energie. Tegelijk is wetenschappelijk bewezen dat we ons hoogstens een uur non-stop kunnen concentreren. Rust is dus een belangrijke pijler van elke wellbeingmix. “Gun je mensen dus ook een pauze die naam waardig”, zegt Ann De Bisschop. “Even buiten staan roken, vindt iedereen normaal. De niet-rokers werken maar door. Ik ben radicaal tégen roken hoor, maar eigenlijk kun je dus stellen dat die rokers gezonder bezig zijn (lacht). We moeten ons brein blijven trainen, maar we maken het alleen maar lui. Voor het lulligste sommetje halen we onze rekenmachine boven. Om de weg te vinden is er Waze. Kortom, we trainen ons brein niet meer.”

“Het belang van een goede nachtrust kun je ook niet overschatten. Een derde van de bevolking slaapt slecht, maar als er iets scheelt met je nachtrust komt het overdag ook niet goed met je productiviteit. Fysiek en mentaal is een goede nachtrust essentieel. Je moet eigenlijk twee uur voor het slapengaan gaan afbouwen, maar we zitten allemaal in bed nog vrolijk te tokkelen op onze laptop of smartphone. We zijn allemaal continu connected. Ons brein krijgt geen rust meer.”

Bedrijven die één keertje per jaar een evaluatiegesprek houden, hebben het niet begrepen. Je hebt een systeem van continue feedback nodig. Een voetbalcoach als Roberto Martinez die één keer per jaar met zijn spelers praat? Ik dacht het niet

Essentieel voor een efficiënt welzijnsbeleid, is leiderschap: 70 procent van het welzijn van medewerkers wordt bepaald door hun leidinggevende. People join companies, but leave their boss.In mijn boek vertaal ik die stelling in tips voor werkgevers”, zegt De Bisschop. “Zeker de nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden, vinden communicatie, vertrouwen en autonomie ontzettend belangrijk. Je kan best elke dag je medewerker om vier uur zijn kinderen aan de schoolpoort laten afhalen, terwijl die toch topresultaten neerzet.”

“Of sterker nog: sommige bedrijven laten je zelf kiezen wanneer je thuiswerkt of zelfs hoeveel vakantiedagen je opneemt, omdat ze blindelings vertrouwen hebben in hun mensen. Zulke bedrijven doen het heel goed. Bedrijven die één keertje per jaar een evaluatiegesprek houden, hebben het niet begrepen. Je hebt een systeem van continue feedback nodig. Een voetbalcoach zoals Roberto Martinez die één keer per jaar met zijn spelers praat? Ik dacht het niet.”

Wellbeing als volwaardige afdeling

Je zou denken dat de meeste bedrijven een wellbeing model onderschrijven, maar dat klopt niet, benadrukt Ann De Bisschop. “Er zijn heel wat believers, maar ook massa’s bedrijven die de switch nog moeten maken. Tegen stress en burn-out geven veel bedrijven gratis fruit aan hun werknemers en organiseren ze een keer per week een yogasessie op de werkvloer. Een goed begin maar op lange termijn maak je daar het verschil niét mee. Het zijn pleisters op de wonde.”

“Er zijn echt twee snelheden. Waar iemand dedicated wordt ingezet op Welzijn, komen er goéie initiatieven. Wordt Welzijn bij HR ondergebracht dat daar pakweg 10 procent van zijn tijd en middelen voor inzet, dan wordt het moeilijk om een krachtig verhaal neer te zetten. Anderzijds kan iedereen in de organisatie Welzijn uitdragen. Je moet het probleem aanpakken bij de wortels. Communicatie, transparantie, inspirerend leiderschap: dat zijn de belangrijkste troeven.”

We moeten aan generatiemanagement doen. De pensioenleeftijd is opgetrokken, dus mensen moeten langer kunnen en willen werken

Een groeiend legioen freelancers vervoegt de vaste werknemers. Hybride teams winnen terrein. Losse en tijdelijke medewerkers spelen een groeiende rol in de bedrijfsresultaten, dus willen ze ook betrokken worden. “Het onderscheid tussen vaste en freelancemedewerkers verdwijnt”, beaamt Ann De Bisschop. “Bedrijven schakelen freelancers in om hun expertise. Een diploma is na vijf jaar achterhaald, voor knowhow hébben we dus experts nodig. Vaak werken die jarenlang voor hetzelfde bedrijf, dus lijkt het logisch om hen als volwaardige en gewaardeerde collega’s te behandelen.”

“Digitale skills van werknemers en wendbaarheid zijn heel belangrijk. We moeten aan generatiemanagement doen. De pensioenleeftijd is opgetrokken, dus mensen moeten langer kunnen en willen werken. Daar biedt jobcrafting belangrijke antwoorden, om mensen wendbaar te maken in hun carrière.”

De economische hoogconjunctuur met haar war on talent zal op een dag beginnen te tanen. De slinger gaat onvermijdelijk ooit weer de andere kant op. Denkt Ann De Bisschop dat wellbeing dan standhoudt als pijler van de bedrijfspolitiek? “Als er budgetten sneuvelen, dan is alles wat geen core business is het eerst om te sneuvelen wegens ‘overbodige luxe. Dat zou erg jammer zijn. Gemotiveerde medewerkers leveren economische meerwaarde. Het is dus géén luxe. Lees nog eens traag hardop de titel van mijn boek en laat het bezinken: Wellbeing is winst in het kwadraat.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.257 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief