Yamina Krossa over hoe je met de kracht van het netwerk bergen kan verzetten

Yamina Krossa over hoe je met de kracht van het netwerk bergen kan verzetten

Yamina Krossa. De naam doet bij sommigen misschien niet meteen een belletje rinkelen. Maar als je ziet welke projecten en verdiensten ze al op haar conto heeft, kan je niet anders dan besluiten dat Krossa een heus rolmodel is. Een sterke dame die absoluut niet mocht ontbreken in het lijstje van de podcastreeks ‘50 Koffies. In deze aflevering hebben Nadia en Yana het met haar onder meer over de impact van het individu, inner crowdfunding en netwerken.

Inner Crowdfunding

Yamina Krossa is onder andere bezielster van de vzw BENETIET, die sinds de opstart in 2015 twee jaar lang heeft gelobbyd en gestreden om borstreconstructies met eigen weefsel bij zowel preventieve ingrepen alsook tijdens kankerbehandelingen volledig terugbetaald te krijgen.

Krossa richtte de organisatie op na haar eigen kankerbehandeling en borstamputaties in 2013 en heeft daarna via inner crowdfunding (fondsenwerving binnen het eigen netwerk) meer dan 30 vrouwen geholpen om geld in te zamelen voor hun reconstructie. Ze schreef er ook een boek over: Laat je net-werken: innvercrowdfunding voor iedereen.

De kracht van het netwerk

De kracht van het netwerk: dat is dé rode draad doorheen haar inspirerende verhaal. Het is dan ook meteen de belangrijkste takeaway van deze podcastaflevering: investeren in een goed netwerk loont. De impact die zoiets teweeg kan brengen, is soms onvoorspelbaar én onvoorstelbaar. Dat ondervond Yamina Korssa zelf toen ze tijdens haar kankerbehandeling een beroep deed op haar netwerk om via inner crowdfunding de nodige centen voor haar reconstructie bij elkaar te sprokkelen, waarna ze hetzelfde succesvolle concept toepaste voor alle BENETIET-vrouwen en hun netwerk.

Het gaat over de krachten bundelen om je te laten ondersteunen en ook anderen te ondersteunen

Je netwerk vergroten kan op verschillende manieren. “Netwerkevenementen zijn bijvoorbeeld heel belangrijk”, zegt Krossa. “Maar kijk ook eens naar je collega’s binnen jouw branche: waar zijn zij zoal mee bezig? Of zet in op sociale media! Het is tijdsintensief, maar het rendement is navenant.”

Heeft netwerken voor je onderneming of bedrijf vaak geen opportunistisch kantje? Gaan we niet op zoek naar de voordelen die we er voor onszelf uit kunnen halen? “Die perceptie bestaat inderdaad”, beseft Yamina Krossa, “maar ik geloof daar niet in. Ik vertrek van het idee: wat kunnen we voor elkaar betekenen. Want dát is de dynamiek die we nodig hebben: mensen die jou kunnen versterken in je zwaktes en jij die mensen kan versterken in hún zwaktes.”

Voor mij gaat netwerken over het bundelen van krachten om je te laten ondersteunen en ook anderen te ondersteunen. In om het even welke situatie je je bevindt, heb je mensen rondom jou nodig. Omdat dat enorm versterkend kan werken, zoals ik zelf heb kunnen ervaren tijdens mijn borstkankerperiode.”

Wham, bam, thank you ma’am

Hoe doe je dat dan, je netwerk aanspreken? “Simpel, gewoon doen! Een nee heb je en een ja kan je krijgen. The only way out is through.” Hoe ongemakkelijk het soms ook voelt om die schroom te overwinnen, de mogelijkheden en middelen om met anderen contact te leggen zijn legio. “Schrikt een telefoontje je te veel af? Stuur dan gewoon een mailtje. Maar, als je écht gepassioneerd bent door je idee, als je écht iets in gang wil zetten, dan moet je zelf wel iets dóén”, benadrukt Krossa.

Moet die mail dan een ellenlange epistel zijn? “Niet per se, dat kunnen ook gewoon 3 zinnen zijn. Wham, bam, thank you ma’am. Zolang je bedoeling en je doel maar duidelijk zijn. Vraag niet om een koffie te gaan drinken, als je eigenlijk over een specifiek idee wil pitchen.”

“Je zal zien dat meer mensen geneigd zijn je te helpen, dan je zelf had durven dromen. Waarom? Zij zijn ook ergens begonnen, hebben ook ooit hulp gekregen, en willen op die manier iets terugdoen.” En net dat is de kracht van het netwerk. Door ondersteuning te vragen en op jouw beurt anderen te ondersteunen, kan je immers bergen verzetten.


Beluister hieronder het volledige podcast-interview met Yamina Krossa:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.827 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief