Hoe Netflix zich steeds meer profileert als een ‘gezondheidsbedrijf’

Hoe Netflix zich steeds meer profileert als een ‘gezondheidsbedrijf’

In mijn boek ‘Healthusiasm’ vermeld ik Netflix maar liefst 14 keer. Voor een bedrijf dat bekend staat om zijn hoge bingewatch-factor klinkt dat vast raar want bingewatching mag dan een wereldwijd fenomeen zijn, gezond is het niet bepaald. Maar hier is het goede nieuws: Netflix heeft al heel wat inspanningen geleverd om de gezondheid van hun kijkers ook positief te beïnvloeden. Naast de tientallen documentaires rond health die Netflix uitzendt en produceert, kwam de Amerikaanse streaminggigant al met een aantal andere initiatieven die ook het vermelden waard zijn. Ik zet ze even op een rij!

Sit-ups, planks en mountain climbers vóór elke aflevering

Bingewatching, het fenomeen waarbij je meerdere afleveringen vlak na elkaar bekijkt, bestaat al sinds series op DVD worden uitgebracht. Maar het hek ging pas echt van de dam toen Netflix op de markt kwam: meer dan 60% van het volk dat on demand services gebruikt, begon te bingewatchen. Het spreekt voor zich: vastgelijmd aan je zetel naar een scherm staren, en dat uren aan een stuk, kan niet gezond zijn. Om nog maar te zwijgen van de vettige snacks die op dergelijke momenten tevoorschijn getoverd worden. Een Indiase bingewatcher haalde ooit het wereldwijde nieuws nadat hij zichzelf had laten opnemen vanwege zijn Netflix-verslaving.

Niet goed voor het imago van Netflix dat de tijd rijp achtte voor een eerste tactische stap op vlak van gezondheidsmarketing. En dat pakte het Amerikaanse bedrijf opnieuw gewiekst aan: je kunt namelijk van je favoriete personage een persoonlijke (en weliswaar digitale) coach maken. Die verplicht je om te sporten voor de volgende aflevering begint of pauzeert de aflevering wanneer je het tempo van je oefeningen niet bijhoudt.

Het streamingplatform implementeerde dit technische snufje om zijn imago te beschermen van een wereld die steeds meer focust op gezondheid. Benieuwd of er nog meer van dit soort initiatieven volgen!

Mindful Netflixen

Naast fysieke gezondheid krijgt ook mentale gezondheid tegenwoordig alsmaar meer aandacht. Daarom ontwikkelde Netflix dit jaar een serie in samenwerking met Headspace, de nummer één mindfulnessapp. De eerste serie, ‘Guide to Meditation’, kan je sinds januari streamen. De reeks onderzoekt de basis van meditatie en hoe mentale en fysieke stilte je helpt om aanwezig te zijn in je dagelijkse leven.

Naast fysieke gezondheid krijgt ook mentale gezondheid tegenwoordig alsmaar meer aandacht. Daarom ontwikkelde Netflix dit jaar een serie in samenwerking met Headspace, de nummer één mindfulnessapp

In acht geanimeerde afleveringen toont Headspace-opperhoofd Andy Puddicombe je de voordelen van en wetenschap achter meditatie. Elke aflevering toont een andere mindfulnesstechniek om je te helpen mediteren. De onderwerpen variëren van stress over slaap tot pijn en loslaten. Ze eindigen telkens met een geleide meditatie. Later dit jaar verschijnen trouwens nog twee series op het streamingplatform: ‘Guide to Sleep’ en een andere interactieve ervaring.

Wil je erover praten?

Vorig jaar riepen Netflix en Instagram ‘Wanna Talk About It?’ in het leven. De reeks live chats op Instagram liet bekende acteurs uit Young Adult series en films aan het woord, zoals To All The Boys-actrice Lana Condor, Stranger Things-acteur Caleb McLaughlin en 13 Reasons Why-actrice Alisha Boe.

Het doel? Kijkers helpen met hun geestelijke gezondheid door het onderwerp bespreekbaar te maken. Elke week sprak een andere ster met een geestelijke gezondheidsexpert over mentale gezondheid en hoe broodnodig zelfzorg is tijdens een wereldwijde pandemie.

Elk bedrijf een gezondheidsbedrijf

Meer en meer platformen willen bijdragen aan een positieve geestelijke gezondheid van hun afnemers. Van Facebooks ‘Community Help’ over de release van ‘Here For You’ op Snapchat tot een ‘Co-Watching’-functie op Netflix: de lijst groeit gestaag.

Meer en meer platformen willen bijdragen aan een positieve geestelijke gezondheid van hun afnemers. Van Facebooks ‘Community Help’ over de release van ‘Here For You’ op Snapchat tot een ‘Co-Watching’-functie op Netflix: de lijst groeit gestaag

Mijn boek ‘Healthusiasm’ gaat over het gezonder en gelukkiger maken van de wereld, en met hun streven naar een betere gezondheid deelt Netflix in die ambitie. Netflix is misschien geen gezondheidsbedrijf an sich, maar hun toegenomen focus op fysiek en mentaal welbevinden wijst op een kentering. Met hun platform bereiken ze miljoenen mensen. Ze maken hun publiek bewust van het belang van gezondheid, begeleiden hen en bieden zelfs hulp die verder gaat dan gepalaver. Er zijn weinig bedrijven die zo'n brede potentiële impact hebben.

Er wordt vaak aangehaald dat elk bedrijf zoveel content deelt via verschillende media dat het zo bijna een mediabedrijf wordt. Zelf geloof ik dat elke organisatie vooral ook sterk zal inzetten op gezondheid. Gezondheid is cruciaal. Voor ons allemaal. Wereldwijd. Naast de verhoogde focus op media, zal elke bedrijf dus ook een gezondheidsbedrijf worden. Netflix lijkt alvast stevig op weg.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.804 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief