Evernote: de eerste Unicorn tussen leven en dood

Evernote: de eerste Unicorn tussen leven en dood

Er wordt tegenwoordig met veel lof gesproken over de zogenaamde “unicorns”, de startups die snel één miljard dollar waard zijn, en die de potentie lijken te hebben om nieuwe iconen te worden in de digitale wereld. Dat ook zij echter niet het eeuwige leven hebben, of toch minstens ook last kunnen hebben van serieuze groeipijnen bewijst het verhaal van Evernote.

Evernote: een digitaal Moleskineschriftje

Evernote is een handige app die ons in staat stelt verschillende notitieboeken aan te maken waarin we notities kunnen noteren zodat alle ideeën die in ons opkomen netjes geordend blijven. Zie het maar als de digitale en dus betere versie van het door zoveel artiesten en zakenmensen geroemde Moleskineschriftje.

Evernote sloeg na de lancering geweldig aan en werd in 2012 één van eerste zogenaamde “unicorns”, startups met een waarde van minstens 1 miljard dollar. Drie jaar geleden overschreed Evernote de kaap van de 30 miljoen geregistreerde gebruikers, had het al 270 miljoen dollar kapitaal opgehaald en leek het hard op weg naar een succesvolle beursintroductie.

Besparingen door sputterende omzet

Dit jaar is het aantal geregistreerde gebruikers gestegen tot 150 miljoen, maar het bedrijf slaagde er niet in die stijging gepaard te laten gaan met een voldoende grote toename van de omzet. Het gevolg is dat het bedrijf zwaar in de kosten moest snijden en zich verplicht zag zowat een vijfde van zijn medewerkers de wacht aan te zeggen en drie van zijn tien kantoren te sluiten.

Eerder had het ook al CEO Phil Libin (rechts) vervangen door Chris O’Neill (links), een vroegere topman van Google.

Verkeerde focus 

Hoewel sommige waarnemers nog lijken te geloven dat Evernote gewoon even door een zure appel moet bijten om dan toch naar een beusintroductie te kunnen gaan meent de site Businessinsider te weten dat het bedrijf wel degelijk aan het wegzakken is en dat dit bewijst dat ook techbedrijven die het neusje van de zalm lijken te zijn, de bal kunnen misslaan.

Dat heeft te maken met een verkeerde focus: in plaats van alles op alles te zetten om het toegenomen aantal gebruikers aan te zetten om over te schakelen op betaalde diensten, maakte Evernote de traditionele fout om veel nieuwe producten te lanceren die in wezen enkel voor veel persaandacht zorgden.

Na de lancering van die producten werden er ook steeds meer afgekraakt in de gespecialiseerde pers. Met andere woorden, pr was voor het bedrijf belangrijker dan AB Testing en productkwaliteit en zoiets wreekt zich onvermijdelijk. Zo kon de app Evernote Food, die gebruikers in staat stelt recepten en foto’s van gerechten te delen, bijna niemand overtuigen, zodat die app al snel werd opgegeven.

Employee benefits zijn afgeschaft

Het ziet er dus naar uit dat Evernote gewoon te lang heeft geëxperimenteerd met bijproducten in plaats van de focus sneller te verleggen naar echt geld verdienen. Bij Evernote gewaagt men nu wel van het feit dat ondertussen “miljoenen” gebruikers wel betalen en dat meer dan 20.000 ondernemingen al de bedrijfsversie gebruiken, maar precieze cijfers over de inkomsten die daaruit voortvloeien, weigert men te geven.

En het lijdt geen twijfel dat die niet te florissant zijn, want terwijl alle medewerkers vroeger een beroep konden doen op een door het bedrijf betaalde poetsdienst is die originele “employee benefit” nu afgeschaft. Hetzelfde geldt voor het maandelijkse “zakgeld” voor het opladen van elektrische wagens.

De grootste besparing moet wellicht komen van het schrappen van het jaarlijkse event “Evernote Conference” voor app-ontwikkelaars dat gerenommeerde sprekers uitnodigde. Het was voor een aantal talenten het sein om het bedrijf te verlaten en over te stappen naar ondernemingen zoals Uber en Twitter.

Kan Evernote zich herpakken?

Toch hoeft dat nog niet te betekenen dat Evernote echt ten dode is opgeschreven. Sommige waarnemers gaan ervan uit dat het bedrijf nu even gewoon een stapje terug moet zetten om straks weer sterker te kunnen groeien, onder meer in Azië. Er lijkt in ieder geval een groot vertrouwen te zijn in de nieuwe topman Chris O’Neill, die geacht wordt voor een grotere cashflow te kunnen zorgen door de investeringen even “on hold” te zetten.

De gouden status van “unicorn” is het bedrijf wellicht kwijt, maar misschien is dat ook een les voor andere bedrijven die deze status te veel verheerlijken. Ook bedrijven die geen miljard dollar waard zijn, maar enkele honderden miljoenen kunnen nog een zeer gewaardeerde bijdrage leveren aan de “nieuwe economie”. 

Zolang echter de perceptie blijft bestaan dat alleen de “unicorns” echt coole bedrijven zijn om voor te werken, betekent dit dat ook Evernote er rekening mee zal moeten houden dat het niet langer de beste talenten zal kunnen aantrekken.

bron: businessinsider.com

Connecteer met 81.748 abonnees