foto: Peter Wellens (28) en Tom Le Clef (46)

Belgische app Chestnote laat je beslissen waar en wanneer jouw berichten zich openen. De app verwerkte op enkele dagen al meer dan 25.000 berichten en heeft gebruikers in 25 landen. Volgens de makers van de populaire app is instant messaging verleden tijd. Trage berichten, die zich enkel tonen waar en wanneer jij het wilt, zijn de communicatievorm van de toekomst.

Slow messaging, de toekomst?

“Wanneer heb je voor het laatst écht uitgekeken naar een bericht op je smartphone?” Met deze vraag in het achterhoofd hebben Belgische ondernemers Peter Wellens (28) en Tom Le Clef (46) Chestnote opgericht. Het resultaat is een app die het tegenovergestelde van Snapchat biedt. In plaats van berichten na enkele seconden vluchtig te laten verdwijnen, verschijnt je bericht via Chestnote in de toekomst, op de plek die je zelf kiest.

Berichten, foto's of video's verstoppen op bepaalde locaties

Chestnote is een app waarmee je vrienden naar je favoriete plekjes lokt, en je je geliefde laat uitkijken naar een verrassing. Je beslist zelf de ideale plek én het juiste moment waarop jouw foto, tekst of video zichtbaar wordt. Je stelt eenvoudig een timing in voor je bericht, duidt op een landkaart aan binnen welke radius je het kunt lezen, en klaar. Als je vrienden je bericht willen lezen, moeten ze naar de plek gaan die jij hebt gekozen.

Een berichtje dat pas opent op je verjaardag? Dan is geduldig zijn de boodschap.

“We maken verleiding en nieuwsgierigheid opnieuw deel van je digitale gesprekken, waardoor je verrassende mogelijkheden krijgt. Je stuurt geen gewone berichtjes meer, maar verborgen, digitale schatkisten die je vrienden kunnen ontdekken.” vertelt Peter Wellens, mede-oprichter van Chestnote.

25.000 verzonden berichten naar de toekomst

Amper enkele dagen na de lancering in juli dit jaar werden al meer dan 25.000 berichten naar de toekomst verzonden en werd Chestnote al in 25 landen gedownload.

foto: Tom Le Clef

“Het aantal gebruikers blijft groeien”, vertelt Tom Le Clef, mede-oprichter van Chestnote. “Dat vinden we natuurlijk fantastisch. Het komt door het gemak waarmee je naar je vrienden een Chestnote kunt sturen, en door de vindingrijkheid van onze gebruikers. Mensen gebruiken Chestnote om vrijgezellenfeestjes te organiseren, om dating-berichten uit te wisselen... Er zijn mensen die Chestnote gebruiken om reistips achter te laten op hun favoriete plekjes in Europa. We zijn benieuwd op welke creatieve manieren Chestnote in de toekomst nog gebruikt zal worden.”

Samenwerkingen met Gemeentes, Pokémon Go België & Cirque Du Soleil

Via Chestnote kan je gratis ‘kanalen’ ontdekken van organisaties, bloggers of beroemdheden. "Vooruitdenkende partners zoals Knokke-Heist hebben al campagnes lopen via Chestnote om mensen spelenderwijs nieuwe plekjes te laten ontdekken, en deze verfrissende aanpak werkt uitstekend.” vertelt Le Clef.

Knokke-Heist biedt lokale schattentochten en leuke stadswandelingen aan voor bezoekers van de stad. Via Chestnote hoef je enkel naar het gedeelte ‘kanalen’ te navigeren en te connecteren met het Knokke-Heist kanaal. 

Daarnaast kan je bijvoorbeeld de uitdaging van Cirque Du Soleil aangaan en een luxueus weekend aan de Belgische kust winnen. Via het ‘City Vibes’ kanaal kan je dan weer exclusieve muziek van opkomend DJ talent in binnen- en buitenland ontdekken. Een samenwerking met Pokémon GO België en festival Laundry Day is eveneens opgestart.

Meer info: chestnote.com