Veel mensen weten niet van hun hartstoornissen. Deze Belgische start-up verandert dat:

Veel mensen weten niet van hun hartstoornissen. Deze Belgische start-up verandert dat:

Heb je last van hartritmestoornissen en breng je een bezoekje aan een cardioloog, dan is de kans groot dat hij je ‘FibriCheck’ voorschrijft, de applicatie van Limburgse start-up Qompium. Deze stelt voorkamerfibrillatie, de meest voorkomende vorm van hartritmestoornissen, vast op basis van kleurveranderingen in de vingertop, en deelt de resultaten met je vertrouwde arts. Vandaag wordt de app als pilootproject gebruikt in Limburgse ziekenhuizen, en de bevindingen zijn meer dan positief. Staat deze app op het punt de medische sector te veranderen? Ik sprak met Bieke Van Gorp, een van de medeoprichters van Qompium.

Masterthesis met een staartje

“Ik mag het zo niet zeggen, maar Qompium is het resultaat van een ‘uit de hand gelopen masterthesis van mijn medeoprichters”, lacht Bieke. “In 2014 gingen zij onderzoeken of het mogelijk was om voorkamerfibrilatie te meten via smartphone, waarvoor ze binnen de Universiteit Hasselt samenwerkten met de Mobile Health Unit en Ziekenhuis Oost-Limburg. Wat later vervoegde Qompium het incubatorprogramma van iMinds.”

De focus op het hartritmestoornistype ‘voorkamerfibrilatie’ kwam er niet zomaar. “Weinig mensen beseffen dat dit type verantwoordelijk is voor het gros van de beroertes”, zegt Van Gorp ernstig. “Het gaat om zo’n 20% van de beroertes, waarvan 75% eigenlijk kon worden voorkomen, mits een tijdige vaststelling. En dat is net het probleem: er zijn weinig tot geen zichtbare symptomen. Ongeveer 25% van de Belgen boven de 40 ontwikkelt het, vaak zonder het zelf te beseffen. Als je naar de dokter gaat met je klachten, maakt die een diagnose op basis van een momentopname van 60 seconden lang. Hartritmestoornissen komen en gaan, dus die captatie is dan vaak onbetrouwbaar.”

Door mogelijke hartpatiënten vroegtijdig te screenen, wordt verwacht dat het aantal beroertes door voorkamerfibrilatie drastisch kan worden beperkt. “En niet te vergeten: patiënten die al een ingreep hebben ondergaan, kunnen beter en sneller worden opgevolgd”, aldus Van Gorp.

“We hebben bewust gekozen voor de moeilijke route”

Qompium richt zich uitsluitend op het professionele publiek, wat volgens Van Gorp een berekende keuze was. “Eigenlijk hebben we bewust gekozen voor een moeilijk traject, waarbij we een CE-accreditatie moesten aanvragen”, geeft ze aan, “want veel ontwikkelaars dumpen hun app in de consumentenmarkt. Natuurlijk hebben we wel een aantal concurrenten, maar zij zijn niet medisch gevalideerd.”

Met FibriCheck wil Qompium medici zeker niet vervangen, en die perceptie wil Van Gorp ook absoluut voorkomen. “Kijk, de cardioloog moet in de driver’s seat blijven”, bevestigt ze. “De app betekent dan ook een enorme meerwaarde voor hem, want hij is diegene die ze voorschrijft. Via het online platform dat bij de applicatie hoort, kunnen ze de metingen per patiënt op de voet volgen. FibriCheck mag dus gerust worden beschouwd als een innovatief product in een redelijk traditionele markt. Niet alleen kunnen de stoornissen over een veel ruimer tijdbestek worden geëvalueerd, bovendien is er geen enkele andere applicatie die hetzelfde kan.”

Van pilootproject naar internationale doorbraak

Op dit ogenblik rondt Qompium haar pilootproject af, waarbij FibriCheck door 3 ziekenhuizen werden getest. “De reacties zijn enorm positief”, zegt Van Gorp tevreden. “De Belgische gezondheidszorg draagt een kost van 1,5 miljard euro aan beroertes. Met onze app willen wij die kosten doen slinken.”

De start-up plant alvast niet om binnen de landsgrenzen te blijven. Ze hoopt ook international door te breken, waarvoor er reeds gesprekken aan de gang zijn. “De uitdaging zal erin bestaan om te beantwoorden aan de medische formaliteiten in verschillende landen”, geeft Van Gorp aan.

De kans is dus groot dat we binnenkort nog van Qompium horen. Wordt vervolgd!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.472 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief