Onlangs vervoegde ik een select groepje ondernemers op de 3-daagse Connexi “inspiration tour” om voor Bloovi verslag uit te brengen. In een eerder artikel had ik het reeds over de rode draad en mijn 3 vaststellingen. Vandaag is het tijd voor de inspirerende kernboodschap van elke gastspreker.

1. Francky Dury (Zulte-Waregem)

Een coach inspireert en motiveert, schept ruimte en bouwt via aandacht voor individuen aan een topteam.

2. Peter Leyman (Ryhove)

Denk na over het pad dat je bewandelt en stel jezelf deze vraag: maakt dit me gelukkig? Sta stil bij je persoonlijke missie en blijf er trouw aan. Als er geen match is, zeg dan neen.

3.Benjamin Rieder (Bubble Post)

Zelfsturende teams en vlakke structuren boosten de groei van je onderneming en het engagement van je medewerkers.

bubble post

Photo credits: Sixshooter.be

4. Duco Sickinghe (ex-topman Telenet en investeerder)


Er zijn 2 soorten strategieën: cost leadership en differentiatie. De laatste is uiteraard de interessantste. Zorg dat je strategie niet kan gekopieerd worden door je concurrenten dan is het ook niet erg als ze jouw strategie kennen.

5. Danielle Vanwesenbeeck (MasterMail)


Haar drie fases van het ondernemerschap:

1. In het begin is er het “nixen” waarbij je in essentie alleen kennis en talent en een netwerk nodig hebt om te kunnen starten.

2. Daarna komt de fase van het “fixen”. Dit is de meest inefficiënte en stresserende fase, omdat je alles zelf doet. Anderzijds steek je er heel wat van op.

3. Ten slotte is er het “mixen” waarbij je roeibootje uitgroeit tot een volwaardig schip en je als ondernemer de rol van kapitein opneemt die de richting bepaalt.
 

6. Wim Ballieu (Balls & Glory)

Met beleving kan je echt het verschil maken. Essentieel zijn daarbij een team met een deel lokale mensen en de locatie. Het is bovendien perfect mogelijk om op die manier te schalen. Balls & Glory opent momenteel om de 4 maand een nieuw restaurant.

7. Karl Raats (facilitator in creatief denken)

Nieuwe ideeën genereren in 8 minuten met een eenvoudig rollenspel. Ken 4 rollen toe: de ambassadeur, de dromer, de realist en de criticus. Geef ze om de beurt elk 2 minuten spreektijd zonder te onderbreken:

  • De ambassadeur legt een nieuw idee op tafel en licht toe wat hij precies bedoelt

  • De dromer breit hierop enthousiast verder en freewheelt in verband met de diverse mogelijkheden zonder aan de beperkingen te denken

  • De realist staat dan weer stil bij de effectieve aanpak om het idee te kunnen realiseren

  • Ten slotte duidt de criticus de valkuilen aan en hoe die te vermijden

8. Dixie Dansercoer (poolreiziger)


Comfort is pas een goede zaak als er een stevig fundament is waarbij je kan afzien en dus loskomen van dat comfort om jezelf te overtreffen. Pas dan kan je comfort echt appreciëren. Gebrek aan dit fundament leidt helaas tot de pure consumptiemaatschappij van vandaag.

9. Evi Renaux (blogster www.rue.no.be)


Durf op de pauzeknop te drukken om jezelf te kunnen heruitvinden.

10. Jef Colruyt (Colruyt)


Klantentevredenheid is geen doel op zich. Als medewerkers gelukkig zijn, dan zorgt dat automatisch voor tevreden klanten. Begin dus bij jezelf. Je kan niet van iemand anders houden als je niet van jezelf houdt.

11. Herman Van de Velde (Van de Velde)


De flexibiliteit van het bijna 100-jarige bedrijf garandeert hun toekomst. Ze evolueerden van een productie- naar een modebedrijf en van een tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie waarbij mensen zo polyvalent mogelijk worden opgeleid. Er heerst een cultuur waarbij zowel creatieve chaoten en goed georganiseerde types enthousiast met elkaar kunnen samenwerken.

Hoe ga ik hiermee aan de slag?


Eerst en vooral zal ik mijn persoonlijke missie en waardes nog scherper stellen.

Daarnaast zal ik regelmatig de zelfevaluatie tip van Duco Sickinghe toepassen met als kernvragen:

1. Achievements: wat heb ik de afgelopen tijd bereikt?

2. Decisions: welke beslissingen nam ik die echt het verschil maakten?

3. Anticipations: wat baart me zorgen en waarop anticipeer ik?

4. People: wat merk ik aan de mensen om me heen? Wat vertellen zij me verbaal en non-verbaal?

Deze aanpak is trouwens ook heel waardevol ter voorbereiding van een evaluatiegesprek met een medewerker. Vraag dit vooraf in te vullen en door te spelen. Je zal versteld staan van de wending dat het gesprek zal aannemen en de manier waarop je feedback kan geven!

Sta ook zelf even stil bij de manier waarop jij het aanpakt. Wat neem jij mee uit bovenstaande tips? Schrijf je zeker in voor de volgende Connexi-tour voor een dosis inspiratie!