Een Belg stond aan de wieg van het internet. Toch hinken we als land achterop wanneer het aankomt op e-commerce en bijdrage aan de interneteconomie. Hoe worden we opnieuw die leider van weleer? Het antwoord schuilt volgens mij in de Digitale Revolutie die ons land nodig heeft om de inhaalbeweging te maken. Daarvoor moeten we wel eens kritisch kijken naar het achterliggende probleem.

Bijna 85% van de Belgen is aanwezig op het internet. Maar lang niet zoveel bedrijven zijn vindbaar voor hen. Het aandeel van de interneteconomie ligt in ons land, met 3% van het bnp, beduidend lager dan bij onze buren. In Nederland klopt men af op 6% en in Groot-Brittannië ligt het aandeel zelfs op 10%. België hinkt duidelijk achterop en het zijn voornamelijk de Belgische kmo’s die groeikansen mislopen. Tijd om dit thema op te pikken!

Opportuniteiten voor het rapen

België moet de kansen die e-commerce biedt met twee handen grijpen om dat groter wordende gat dicht te rijden. En om te voorkomen dat het op digitaal vlak een ontwikkelingsland wordt.

De interneteconomie zal de komende jaren één van de sterkste drivers zijn voor economische groei en meer jobs. Hoog tijd dus voor Belgische bedrijven om een versnelling hoger te schakelen. Ook bedrijven die niet aan e-commerce zouden willen of kunnen doen, hebben belang bij het vindbaar zijn voor consumenten. Al is het maar om informatie te delen over hun producten, diensten en locatie.

Denk digitaal en export

Bedrijven zijn slechts één klik verwijderd van 2,5 miljard consumenten dankzij het internet. Tegen 2020 zullen dat er zelfs 5 miljard zijn. Het internet biedt enorme kansen voor ondernemingen. Meer dan 7 miljoen Belgen kochten reeds online. Consumenten gaan volop voor digitaal maar Belgische kmo’s blijven ter plaatse trappelen. Verkoop via e-shops zal de komende jaren stevig groeien, maar als er niets verandert blijft die groei grotendeels van buiten onze grenzen komen.

De Belgische consument kiest vaak (onbewust) voor buitenlandse e-winkels. Van de 7,3 miljard aankopen die Belgen op jaarbasis via e-commerce verrichten, vloeit 70 procent naar het buitenland. De digitale kloof bestaat dus met andere woorden niet alleen tussen België en andere Europese landen, maar ook in eigen land tussen ondernemer en consument.

Dankzij een minimale online aanwezigheid en mogelijk gerichte online advertenties, worden bedrijven sneller vindbaar voor consumenten. Het gaat zelfs zo ver dat bedrijven elkaar vinden en samenwerken aan projecten voor een breder publiek. Kortom, voldoende kansen, steeds eenvoudig om te grijpen.

Consument is al online

Gewapend met smartphone, laptop en/of tablet zijn consumenten geëvolueerd tot echte plantrekkers. Toeristen zoeken online waar ze Belgische pralines kunnen kopen, bierliefhebbers googlen het dichtstbijzijnde café voor dat ene speciale bier. En voorbijgangers surfen naar meer informatie over de openingsuren van een historisch gebouw.

De consument is al online. Alleen moeten onze bedrijven nog volgen en naast hun offline ook hun online vitrine meer en beter gebruiken.

Bovendien is de customer journey compleet gewijzigd. Consumenten zoeken voorafgaand aan hun aankoop informatie op over producten alvorens een fysieke winkel binnen te gaan. Ook daarom is een online aanwezigheid voor bedrijven van groot belang.

Te weinig know how

Kmo’s tonen vaak een gereserveerde houding tegenover digitale marketing. Velen durven de digitale trein niet op omdat ze te weinig kennis hebben van de mogelijkheden of naar eigen mening te weinig budget hebben. De ‘resultaten vallen niet te meten’ is het meest gehoorde excuus. Een paradox: digitale media laten net toe bezoeken en klikgedrag nauwkeurig te meten. Daarnaast kan met een miniem budget online een verschil gemaakt worden en bestaan er veel gratis tools waardoor kmo’s online beter vindbaar zijn.

Digitale Atelier

Omdat de bedrijfswereld snel een antwoord moet geven op de snel veranderende digitale maatschappij, voert Google digitaal missionariswerk met het Digitale Atelier. Google bezoekt onder die noemer tal van Belgische steden om gratis opleidingen te geven aan kmo’s en eenmanszaken.

Het initiatief pakt het probleem bij de wortel aan: enkele praktische digi-tips maken een wereld van verschil. Het is de bedoeling om basisvaardigheden bij te brengen voor het zakelijke gebruik van internet en deelnemers de tools aan te reiken om het potentieel dat internet biedt te ontginnen. Onderwerpen als webhosting, sociale media, analytics, webmarketing en SEO komen aan bod.

2016 wordt een sleuteljaar voor Belgische ondernemers. De digitale sneltrein is er een die ze niet mogen missen!