Een groot obstakel voor dienstverleners is het geworstel bij de prijsbepaling van hun dienst. Een service verkopen is lucht verkopen. En dat is niet makkelijk. Want niemand kan je dienst zien, voelen, ruiken, proeven of horen. Met een product kan dat wél. Wees gerust: je bent heus niet de enige die over zijn prijzen twijfelt.

Als je het aan vrienden en familie vraagt welke prijs zij willen betalen voor je dienst, dan krijg je sowieso een verkeerd beeld van de markt. Zij hebben namelijk geen urgent probleem om voor die oplossing te betalen. Dat geeft verkeerde informatie op wat je je prijs moet baseren. En leidt tot frustratie en verwarring voor jezelf. Door deze manier van prijssetting onderschat jij je de waarde van je dienst.

Wat ik vaker hoor van klanten als het over prijsbepaling gaat:

  • Wat zullen mensen denken als ik mijn prijs verhoog - ongeacht als freelancer of CEO
  • Welke extra's moet ik toevoegen als ik de prijs verhoog?
  • Ik heb schrik dat ik klanten ga verliezen
  • Ik moet nog een opleiding volgen alvorens een hogere prijs geoorloofd is

Duh-huh! En er zijn nog honderden andere hersenspinsels die tussen je oren zitten en je onnodig klein houden.
Maar: wil je écht de juiste prijs bepalen voor je dienst? Stop dan eindelijk eens met deze 3 dingen:

1. Stop met werken 'per uur'

Een businessmodel gebaseerd op uurtje-factuurtje geeft stress. Je kunt er nooit een succesvol bedrijf op uitbouwen daar je uren beperkt zijn. Zelfs al werk je met een team, ook hun uren zijn beperkt. Trouwens: echte productieve mensen tellen minuten, en geen uren!

Weet ook dat je klant betaalt je voor de waarde van je dienst en niet per uur. Vandaar dat het belangrijk is een passend businessmodel te kiezen.

2. Stop met het onderwaarderen van je eigen sterktes, kwaliteiten en talenten.

Veel dienstverleners zien niet de unieke kwaliteit van hun dienst. Ze herkennen niet de meerwaarde die zij betekenen voor hun potentiële klant. Een prijs van een dienstverlener is niet vergelijkbaar.
Je bent uniek. Want er is niemand die precies dezelfde weg van opleidingen, expertise en ervaring in huis heeft. Jezelf vergelijken met je concullega 's is niet slim.
Als het voor jezelf niet helder is wat precies je sterktes zijn, kun je ze niet verkoopbaar maken voor je klant. Jij kunt leren verkopen zonder je een verkoper te voelen.

3. Stop met dingen te veronderstellen

Hoeveel keer heb jij een lagere prijs voorgesteld omdat je 'veronderstelt' dat het bedrag in kwestie de maximale prijs is die je klant wilt betalen? Jij kunt niet weten wat een klant denkt. Dat veronderstel jij.

Maak geen veronderstellingen. Je krijgt waardevollere klanten als je een goeie prijs durft te vragen. Je ideale klant is bereid om te investeren, is gemotiveerd en gelooft dat jij de oplossing hebt om hem te helpen.

Door het onderwaarderen van je diensten, prijs jij jezelf te laag en voel jij je misnoegd nog voordat je aan de levering van je dienst begint. En dat straal je uit naar je klanten. Zij voelen dat ook dat je niet zo gelukkig bent. Het voelt als een werknemer die ferm onderbetaald wordt. Een harde vergelijking, maar wel een die steek houdt.

Weet dat jij het waard bent om goed te verdienen voor de waarde die je levert.

In het verkopen van je dienst gaat het niet enkel over het marketen ervan. Marketing is een belangrijk aspect. Het gaat vooral over wat er tussen je oren gebeurt op het moment dat jij je dienst voorstelt aan je klant.