Het is nu al drie jaar geleden dat Katrien Dewijngaert en Lode Uytterschaut de start-up incubator Start it @kbc uit de grond stampten. Hun doel: ondernemerschap in België een nieuwe boost geven. De start-up groeide uit tot een ecosysteem voor ondernemers. Het groeide in drie jaar tijd naar meer dan 400 start-ups en 140 mentoren en coaches. Een flink pak expertise dus. Wij interviewden Katrien en Lode over het Belgische startuplandschap.

Katrien en Lode hebben al heel wat start-ups de revue zien passeren. Bij de vraag of ze bepaalde trends zien in het ondernemerslandschap in ons land kwamen de volgende 3 grote trends naar boven:

1. Start-up as a service

“We zien door de steeds verder vorderende digitalisering de druk om te innoveren bij bedrijven steeds groter wordt,” start Lode. “Door de toenemende druk moeten vele dingen anders en beginnen steeds meer mensen te vrezen voor hun job. Een logische reactie. Maar wij zien elke dag dat digitalisering ook veel jobs creëert. Zo zorgen onze start-ups samen voor werkgelegenheid voor meer dan 1000 mensen.”

“Toch blijft het belangrijk om in te zetten op schaalbaar ondernemerschap, naar analogie met de visie van Valley guru Steve Blank,” benadrukt Lode. “Voor ons is een start-up een team dat innovatieve producten of diensten onderzoekt en een repetitief, schaalbaar businessmodel uitbouwt. Dat kan een applicatie, software of een platform zijn, maar evengoed een tastbaar product dat met nieuwe technologie wereldwijd kan worden geschaald.”

“Ieder bedrijf heeft een waslijst aan ideeën die ze willen uitvoeren. Maar een idee dat je eigen bedrijf disruptief maakt, hanteer je niet als een ander project. Je moet ervoor zorgen dat het juiste team zich achter het idee schaart en een juiste omgeving creëren waarin gelijkgestemden hun idee uitbouwen, “ voegt Katrien eraan toe.

“We hebben de afgelopen drie jaar met Start it @kbc enkele leuke cases opgebouwd met innovatieteams uit grote corporates. Zo kunnen die bedrijven - net als start-ups - hun ideeën uitbouwen tot duurzame businesses in een omgeving die én de volledige funnel én het netwerk én de locatie én de juiste omkadering biedt,” zegt Katrien.

“Daarom durven we voorspellen dat 2017 hét jaar wordt van intrapreneurship en zal Saas een nieuwe betekenis krijgen: Start-up As a Service,” vult Lode aan.

Start it @kbc Lode en Katrien

2. Een betere omkadering voor ondernemerstalent

“Ondernemerschap is hot. De lage drempel zorgt voor een instroom van mensen en business-ideeën in onze start-up community. Maar niet iedereen heeft de kwaliteiten om het waar te maken,” legt Lode uit. “Ondernemen is bouwen, afbreken en heropbouwen. Het is kunnen omgaan met tegenslag en ongeloof, maar ook met succes. Je wordt met jezelf geconfronteerd, je sterktes en beperkingen. Ondernemen is keihard werken en vergt veel offers. En soms besef je dat je beter in een bestaand bedrijf aan een innovatie werkt dan er zelf één op de markt te brengen. En dat is helemaal ok,” aldus Katrien. “Het spotten van intern ondernemerstalent is niet enkel voor bedrijven een grote uitdaging. Ook in het onderwijs is er nog een pak werk aan stimuleren van ondernemerschap.”

2017 wordt het jaar waarin het onderwijs het ondernemerschap in studenten aanwakkert en hen uitdaagt om schoolprojecten uit te werken tot echte bedrijfjes,,” besluit Lode.

3. België: de place to be voor innovatieve ondernemers

Lode: “De laatste jaren is er een soort battle of the start-up cities aan de gang. Maar een slimme ondernemer denkt globaal en gaat waar er business is. Voor ons kan je de titel ‘start-up city’ enkel verdienen door als stad van start-ups te kopen, ze te promoten en je netwerk open te stellen. En hoe meer steden dat doen in België, hoe beter”.

Katrien: “Start-ups circuleren bij Start it @kbc tussen zes ‘hubs’, in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk. Toch wordt België als start-upland nog té vaak gepercipieerd als een plek waar je doorheen moet van Parijs naar Amsterdam, of van Londen naar Berlijn. Terwijl we in kwaliteit absoluut niet moeten onderdoen voor onze buurlanden.”

“Daarom is het tijd om daar iets aan te veranderen,” gaat Lode verder. “Ik durf te voorspellen dat 2017 hét jaar wordt dat België zich als start-upland op de kaart zet. We doen graag suggesties voor goede branding agencies.”

Huidige boost in ondernemerschap is geen toeval

“'Mensen met een mening' hebben het nogal gemakkelijk over de ‘start-up hype’ in België,” stelt hij. “Wij zien vooral het ontstaan en de groei van een echte ondernemerscultuur. En laat ons daar nu vooral eens blij om zijn. Vele, vaak jonge, mensen willen via hun professionele leven ook een ruimere, maatschappelijke impact hebben. Ze zijn wel degelijk geëngageerd, maar vinden zich minder en minder terug in de huidige politieke en economische vertegenwoordiging.  Ik geloof graag dat de boost die het ondernemerschap nu kent - het lot zelf in handen nemen, zelf iets uitbouwen en zelf de wereld veranderen - daar nauw mee verbonden. De nieuwe generaties zijn allesbehalve apathisch.

“Sommigen noemen het een start-up hype. Wij zien vooral het ontstaan en de groei van een echte ondernemerscultuur.”

“We zien de kwaliteit van de ideeën, de voorbereiding en de sérieux waarmee velen hun business aanpakken bij elke nieuwe lichting start-ups verbeteren. We zijn blij met die evolutie, want we investeren een pak tijd en geld in elke onderneming die we begeleiden. In de vorm van experts, mentors, events, locaties, de Start it @kbc-academy, visibiliteit via pers en social media, enz. Maar we houden geen handjes vast. Het is aan de start-ups zelf om actief gebruik te maken van wat we hen aanbieden en zo hun kennis en netwerk uit te breiden. Wie het meest van zich laat horen en proactief is, gaat het snelst vooruit,” voegt Katrien eraan toe.

Dat ondernemerschap in de lift zit en dat we daar best trots op mogen zijn is een boodschap waar we bij Bloovi ook achter staan. Wij zijn alvast benieuwd naar de nieuwe lichting start-ups die van 2017 een Belgisch Grand Cru jaar zullen maken! Tips rond start-ups die in 2017 volgens jou zullen doorbreken? Laat het ons weten in de comments! Wie weet brengen we ze binnenkort een bezoekje! :)