Wat er al een tijdje zat aan te komen, heeft zich kort na nieuwjaar eindelijk voltrokken. Amazon is over ‘the big three’ (Microsoft, Google en Apple) gesprongen en mag zich op dit moment de grootste beursgenoteerde onderneming ter wereld noemen. Het is tekenend voor de slimme en volgehouden strategie van Amazon en zijn oprichter Jeff Bezos, maar deze nummer één-positie laat meteen ook de nieuwe krachtsverhoudingen in de digitale economie zien.

Amazon is het ultieme Hyperscale/Microcare bedrijf. De operaties zijn hyperschaalbaar maar tegelijkertijd blijft de individuele consument centraal staan. Een goede gebruikservaring en complete dienstverlening zijn de echte focusgebieden van de Amerikaanse techreus.

“Ons succes wordt gedreven door een langetermijnvisie op wat de consument wil en doet”, vertelde Werner Vogels, de Nederlandse CTO en vice-president van Amazon, zo’n twee jaar geleden aan De Morgen. “We zijn niet zo gefocust op kwartaalresultaten, wel op hoe goed we de klant bij ons houden. De reden waarom ze bij ons weggaan, is belangrijker dan nieuwe features of producten die onze concurrenten lanceren.”

Deze combinatie van klantintimiteit en kostenefficiëntie kan enkel operationeel gerealiseerd worden door de sterke inzet van technologie

Deze combinatie van klantintimiteit en kostenefficiëntie (ofwel Customer Intimacy at Scale) kan enkel operationeel gerealiseerd worden door de sterke inzet van technologie, en het bedrijf uit Seattle is hierin state-of-the-art door een strategy hack. Het verhuurt zijn eigen technologie-stack functionaliteit aan derde partijen, via zijn AWS (Amazon Web Service) activiteiten.

Pay-as-you-go model

De e-commerce activiteiten van Amazon maken weinig winst maar genereren behoorlijk wat cash voor het bedrijf door de termijn tussen betaald worden (onmiddellijk bij bestelling door de consument) en zelf betalen (na enkele maanden aan de leveranciers).

Dit gratis werkkapitaal financiert - althans oorspronkelijk - de Cloud infrastructuur investeringen van dochter AWS. En AWS is één van de grote producenten van de olie van dit tijdperk, met name online software (ofwel digitale ofwel X-as-a-Service) functionaliteit. Je kan bij AWS terecht voor online IT functionaliteit vanaf het meest basische, zoals huur van geheugenruimte, tot het meest geavanceerde, zoals het inzetten van machine learning op je data, en dit in een pay-as-you-go model. Met andere woorden, je betaalt enkel voor de tijdsduur en de intensiteit van de gebruikte service.

Data zijn belangrijk om een klantgerichte dienst aan te bieden, maar soms zijn ze enkel een omweg naar the real thing, met name de naadloze invulling van de noden en wensen van de klant

Mocht data de nieuwe olie zijn, dan zouden de topproducenten van digitale data, met name Google (data over gezochte diensten en producten), Facebook (data over persoonlijke voorkeuren) of Apple (data over het mobiele gebruik), de lijst van meest waardevolle bedrijven uitmaken. Data zijn belangrijk om een klantgerichte dienst aan te bieden, maar soms zijn ze enkel een omweg naar the real thing, met name de naadloze invulling van de noden en wensen van de klant.

Winnaar op twee fronten

Amazon deelt deze gegeerde plek van sleutelproducent van dé commodity van dit tijdperk met Microsoft (Azure Platform) en Google. Dit trio verschaft de meeste andere bedrijven de bouwstenen om hun digitale transformatie uit te bouwen en te perfectioneren.

Amazon is dus een winnaar op twee fronten, aan de ene kant op het vlak van diensten aan consumenten waar het vaak de disruptor is, en aan de andere kant op het vlak van diensten aan bedrijven waar het de disruptie in hun industrie faciliteert. Beide versterken elkaar. Waar Amazons disruptie toeslaat, worden de sectorcollega’s gedwongen om een gelijkaardige technologie stack als Amazon in te schakelen, beschikbaar bij AWS of andere aanbieders.

Wat is de impact van de digitale acceleratie op jouw organisatie en industrie? Misschien is het een goed idee om te investeren in een dieper begrip van de basismechanismes. Hierbij een warme oproep om tijdens de koude winterdagen met een boekje (Hyperscale and Microcare: the Digital Business Cookbook) in een hoekje wat dieper in de materie te duiken.