Jordy Deweerdt & Maikel Cozijns, de twee oprichters van Redix (Studios)

Jonge twintigers zijn ze, Jordy Deweerdt (22) en Maikel Cozijns (24), al ademen ze de rust van twee ervaren rotten. De ambities? Die zijn groot. Sinds 2018 maken ze met Redix audiovisuele content van a tot z voor bedrijven zoals Mercedes. Nu plannen ze om met Redix Studios de allereerste BOLT high-speed camera robot in België te kopen en te verhuren. Als het van hen afhangt, kopen ze er niet één, maar meteen vier of vijf stuks. “De high-speed camera is een unicum in België!”

Uit de hand gelopen hobby

In feite zijn Redix en de Redix Studios het resultaat van een uit de hand gelopen hobby van twee boezemvrienden, vernemen we. “Wij ademen fotografie en film”, zegt Jordy Deweerdt. “In onze tienerjaren trokken we naar fuiven, feestjes en festivals om beelden te shooten en dat bracht best wat geld in het laatje. Na enkele jaren geproefd te hebben van de evenementensector voelden we dat het tijd was om meer met onze passie te doen. Dus richtten we onze blik op de bedrijvensector: daar stond een sterk merkverhaal centraal. Dat was voor ons een uitdaging, we moesten onze creativiteit op nieuwe manieren zien aan te boren om die bedrijven zo sterk mogelijk in the picture te zetten.”

Die overstap bleek meteen een goede leerschool voor het ondernemersduo. “We kwamen echt in een andere wereld terecht”, vertelt Maikel Cozijns. “Plots moesten we op een andere manier video’s maken en de insteek en het doel van die ondernemingen waren niet wat wij gewend waren. De communicatie met de betrokken partijen verloopt ook heel anders dan bij events. Dat was voor ons even zoeken, bijsturen en bijleren. Eigenlijk geldt dat voor elk project, hebben we gemerkt. Elke nieuwe opdracht is een extra kans om bij te leren. Je stuit altijd wel op een nieuwe techniek of life-hack die je meeneemt naar de toekomst.”

Van vrienden naar zaakvoerders

In 2018 zag Redix officieel het levenslicht. En hun klanten zijn niet de minste. Zo deden DHL en Colruyt Group al een beroep op de jonge ondernemers en klopte Mercedes-Benz bij hen aan voor de promovideo van hun nieuwe EQC400. Al stak er af en toe een spelbreker de kop op … het Belgische weer: “Een auto shooten in de regen levert niet de mooiste beelden op. Daarom gingen we op zoek naar een loods om ook binnen beelden te schieten. Zo ontstond geleidelijk aan het idee om uit te breiden naar een studioset.”

Daar stopte hun ambitie niet. “In ons hoofd ging de bal verder aan het rollen: hoe ziet het filmlandschap eruit hier in Vlaanderen? Waar hebben ondernemingen en productiehuizen nood aan op het vlak van film en fotografie? Kunnen we materiaal verhuren? En freelancers inschakelen? We zochten naar manieren om onze service zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zowel voor ons maar uiteraard ook voor onze klanten. Zo werd het zaadje geplant voor onze tweede onderneming: Redix Studios.”

Samen succesvol ondernemen, het is niet elke vriendschap gegeven. Op de vraag hoe zij het evenwicht tussen vrienden en zaakvoerders ervaren, zijn de twee unaniem. “Van in het begin vulden we elkaar perfect aan. We hebben allebei onze eigen sterktes en zo rolden we op een natuurlijke manier in de rolverdeling die er nu is. Jordy richt zich meer op de klanten en het klantencontact, terwijl ik eerder het creatieve brein ben”, vertelt Cozijns. “Een goed geoliede machine, als je het ons vraagt”, vult Deweerdt lachend aan.

Corona-kaakslag

Die goed geoliede machine bleek een troef te zijn tijdens de pandemie. Het hele land ging op slot en stelde het duo voor moeilijke beslissingen. “In 2019, een jaar na onze start, hadden we onze omzet al verzesvoudigd. 2020 ging hét jaar worden. We waren volop op zoek naar een geschikt pand voor onze Redix Studios, hadden onze zinnen gezet op die innovatieve high-speed camera robot en plots moesten we in lockdown. Een ramp voor onze sector. Bedrijven moesten op elk vlak zien te besparen en het laatste waarvoor ze budget vrijmaakten? Inderdaad: hun marketing.”

We besloten te blijven focussen op onze eigen niche, hoe moeilijk dat ook was. Die standvastigheid en dat doorzettingsvermogen bleken achteraf één van onze grootste sterktes te zijn

Corona vrat dan ook zienderogen al onze reserves weg. Op dat moment hadden we twee keuzes: ofwel breidden we ons aanbod uit met tig van andere diensten zoals webdesign en volledige marketingstrategieën, ofwel bleven we trouw aan onze core business. Veel concurrenten kozen voor optie A, maar voor ons voelde dat niet goed. Want hoe vielen die activiteiten te rijmen met onze identiteit ná de coronacrisis? We besloten om te blijven focussen op onze eigen niche, hoe moeilijk dat ook was. Die standvastigheid en dat doorzettingsvermogen bleken achteraf één van onze grootste sterktes te zijn.”

Banken zonder vertrouwen

Door de financiële aderlating van de pandemie, moesten de twee op zoek naar budget om hun ambitieuze toekomstplannen te kunnen realiseren. En dat bleek een grotere uitdaging dan gedacht. “We hebben Redix met eigen bloed, zweet, tranen én centen opgebouwd”, zegt Deweerdt. “We hadden een paar honderden euro’s bijeen gespaard om materiaal te kopen en dat was het. Een heel bewuste keuze, we wilden Redix echt from scratch helemaal zelf opbouwen. Misschien niet de meest vanzelfsprekende zet als je je op bedrijven richt, maar door die aanpak staan we wel waar we vandaag staan.”

Hadden we gezegd dat we een koffiebar wilden opstarten, dan hadden we het budget ongetwijfeld meteen gekregen

“Door de coronacrisis moesten we plots bij externe partijen zoals de bank gaan aankloppen. Alleen: die stonden daar niet om te springen. De high-speedcamera is een unicum in België. De banken hadden dus geen precedent om te helpen voorspellen of we ons plan konden waarmaken of niet, waardoor ze heel weigerachtig tegenover ons voorstel stonden. Hadden we gezegd dat we een koffiebar wilden opstarten, dan hadden we het vooropgestelde budget ongetwijfeld meteen gekregen.”

Maar niet getreurd, want ondertussen zitten Deweerdt en Cozijns aan tafel met enkele investeerders die veel potentieel zien in de high-speed camera’s.

Communicatie is key

Op de vraag wat de doorslaggevende factor is in het succes van Redix, antwoordt het duo eensgezind: communicatie en persoonlijk contact. “Onze persoonlijke band met de klanten is een grote troef”, stelt Cozijns. “Redix is niet zomaar een label, er zitten gezichten achter, mensen van vlees en bloed. Wij vinden het enorm belangrijk dat onze klanten dat voelen en durven open te communiceren. Daarom zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk tussenpersonen tussen ons en de klant zitten. Dat versterkt de band en vergemakkelijkt de communicatie, zeker wanneer het misgaat.”

Blijf open en transparant praten met je klanten, ook wanneer het misloopt. Dat is dé sleutel tot succesvolle samenwerkingen

Die les geven de twee dan ook graag mee aan andere jonge starters. “Zet communicatie steeds op nummer één. Blijf open en transparant praten met je klanten, ook wanneer het misloopt. Dat is de sleutel tot succesvolle samenwerkingen.”

Een plek voor bedrijven én freelancers

Met de opstart van hun tweede onderneming, Redix Studios, bouwen de twee vrienden verder aan hun passieproject. “Hier komen de allereerste BOLT high-speed camera robots van België te staan. Die gaan we ook verhuren”, klinkt het trots. “We wilden vernieuwend uit de hoek komen en onze concurrenten voor blijven, want vergis je niet: die zijn steenhard.”

“De robot past in die vernieuwing. Er zijn er momenteel maar vijf in Europa en hij is zó waanzinnig precies dat hij geschikt is voor bijvoorbeeld productfotografie en detailwerk vanuit hoeken die ons menselijk lichaam nooit kan bereiken. De robot kan ook vaste cameramannen vervangen. Denk maar aan liveshows van grote tv-programma’s: daar zijn die wendbaarheid en snelheid cruciaal. Als het van ons afhangt, kopen we er meteen vier of vijf. ”

Onze missie met de Redix Studios is eigenlijk tweevoudig. Enerzijds willen we onze klanten volledig ontzorgen. We willen hen een betaalbare studio bieden waar al het nodige high-techmateriaal én specialisten klaarstaan om aan de slag te gaan. Zo hoeven ze geen locatie te zoeken, geen materiaal te verslepen, noem maar op. Zij geven hun bestelling door, wij regelen alles met ons verhuurbedrijf, zetten het materiaal klaar en zorgen voor de nodige begeleiding. Een hele verademing dus.”

Als we onze droom kunnen waarmaken en een vijftal robots kunnen kopen dankzij investeerders, dan richten we onze blik op de rest van Europa

“Anderzijds willen we freelance creatives de kans geven om ervaring op te doen met high-techmateriaal, zoals de robot. Want daar zit het probleem soms, ondervonden we zelf: België telt tal van freelancers in de foto- en filmindustrie, maar de technologie kost handenvol geld waardoor zij zich dat amper kunnen permitteren. En dat is jammer, want zo gaat er heel wat creatief talent en ambitie verloren. We willen die freelancers dan ook de kans bieden om te groeien door te werken in goed uitgeruste studio’s. En zo houden wij alles ook zoveel mogelijk in-house voor onze klanten.”

Een internationale doorbraak? Ook daar droomt het ondernemersduo stiekem van. “We focussen ons momenteel op de Oost- en West-Vlaamse markt, onze thuisbasis. We ondervonden aan den lijve dat hier nood was aan Redix en onze Redix Studios. Als we onze droom kunnen waarmaken en met de hulp van investeerders een vijftal robots kunnen kopen, dan richten we onze blik op de rest van Europa. The best is yet to come!”