(Photo by Nadia El Makhfi)

Kris Vervaet doorzwom in zijn carrière al vele watertjes. Vandaag pakt hij als CEO van DPG Media België de vele uitdagingen in het snel evoluerende medialandschap aan en maakte hij in 2018 vanop de eerste rij de fusie tussen De Persgroep Publishing en Medialaan mee. In deze podcastaflevering van 50 Koffies heeft Vervaet het over het belang van samenwerken en niet tegenwerken, bewust omgaan met diversiteit en het belang van de juiste talenten aantrekken in een snel evoluerend medialandschap.

Jouw loopbaan bracht jou van de telecom- naar de energiesector tot in de mediawereld. Wat is het belangrijkste dat je uit die drie totaal verschillende sectoren hebt geleerd?

“In de 18 jaar dat ik voor Proximus werkte, zag ik een grote evolutie en heb ik vooral geleerd dat mensen - zowel jong als oud - immens veel verandering aankunnen. In mijn beginjaren werkten de installateurs nog in duo en installeerden ze twee telefooninstallaties per dag. Doorheen de jaren evolueerde de technologie razendsnel, het tempo en het aantal installaties werd opgekrikt en dat had uiteraard implicaties voor het personeel. Het is ongelofelijk hoe de medewerkers zich mee aanpasten en de veranderingen met zoveel veerkracht trotseerden.”

“Het geheim om mensen veranderingen te laten doorgaan? Ik kan het belang van goeie communicatie niet genoeg beklemtonen. Dat is ook waar het vaak verkeerd loopt. De manier waarop je iets brengt, is minstens even belangrijk als de inhoud. Leg aan de mensen waarmee je samenwerkt heel duidelijk het ‘waarom’ uit en geef hen daarin een plaats. Probeer kansen aan te reiken in plaats van op bedreigingen te focussen, maar waak er tegelijk voor dat je je credibiliteit niet verliest.”


In 2018 werd je aangesteld als CEO voor DPG Media België, op een moment dat Medialaan en De Persgroep Publishing fuseerden. Hoe verliep die transitie?

“Er was natuurlijk een voorgeschiedenis en het was hard werken, met af en toe onvermijdelijke conflicten. Ik geef het voorbeeld van Dag Allemaal dat een artikel publiceerde dat moeilijk lag voor een VTM-vedette. Dat is niet evident en brengt discussies teweeg want uiteindelijk zitten beide merken onder hetzelfde overkoepelende bedrijf.”

De kracht schuilt in samenwerken en niet in elkaar tegenwerken

“Het is dus cruciaal om een kader te creëren waarin je discussies kunt voeren zonder dat het negatief is voor het ene merk noch voor het andere. Iedereen moet op het einde van de dag zijn of haar ding kunnen doen. Dit proces heeft tijd gekost maar stap voor stap zijn we daarin geslaagd.”

“Een belangrijke les hierin is om mensen zo snel mogelijk te doen samenwerken op een gezamenlijk project. Dat is de beste manier om een goeie samenwerking en een wederzijds begrip voor elkaar te ontwikkelen. De kracht schuilt in samenwerken en niet in elkaar tegenwerken.”

(Photo by Nadia El Makhfi)

De mediasector ligt vaak onder vuur. Welke grote uitdagingen zien jullie vandaag?

“We moeten ons ten eerste onderscheiden van het nieuws dat overal maar te rapen is. Het bewustzijn rond fake news groeit, niet enkel bij de jongere generatie. Het is de ambitie en uitdaging van DPG Media om ervoor te zorgen dat onze nieuwsmerken een groter vertrouwen wekken bij de lezer dan onze concurrenten die meer op sociale media inzetten. Uiteraard zijn sociale media goed maar het is en blijft onze taak om betrouwbaar nieuws te brengen binnen de juiste context.”

Wanneer puntje bij paaltje komt, strijdt iedereen om de tijd van de consument. Of het nu om kijken, luisteren of lezen gaat. Ook wij moeten dit blijven doen

“Ten tweede moeten we blijven zorgen voor lokale verankering. Niemand kent Vlaanderen zo goed als bedrijven zoals het onze. We moeten relevant blijven tegenover Spotify, Netflix, Google, Facebook,… Wanneer puntje bij paaltje komt, strijdt iedereen om de tijd van de consument. Of het nu om kijken, luisteren of lezen gaat. Ook wij moeten dit blijven doen.”

“Ten derde verandert het consumentengedrag en de manier waarop nieuws geconsumeerd wordt zo snel, dat we als bedrijf niet anders kunnen om mee die snelheid te pakken. Je moet enorm snel kunnen schakelen. Gelukkig zit dit ook in het DNA van DPG Media en is er bij de collega’s heel veel zin om die flexibiliteit te garanderen. Ook in het rekruteringsproces is het cruciaal om de juiste talenten met de juiste competenties aan boord te krijgen. Denk bijvoorbeeld maar aan de hele influencers scene die in felle opmars is.”


Een andere uitdaging is natuurlijk jullie verdienmodel. Hoe pakken jullie dat vandaag aan?

“Eigenlijk is dat vrij eenvoudig. We halen onze inkomsten uit twee bronnen: enerzijds heb je de consument die een krant in de winkel koopt of een abonnement heeft, anderzijds genereren we reclame-inkomsten via adverteerders. Wat het nieuwsaanbod betreft, hebben we de consument helaas een tijdlang laten denken dat alles gratis is. Dat is nu wel anders. Ergens moeten we de consument een beetje ‘heropvoeden’ zodat er een bewustzijn ontstaat dat er een prijskaartje hangt aan betrouwbaar nieuws, aan inspirerende content, aan goed geverifieerde bronnen.”

Ergens moeten we de consument een beetje ‘heropvoeden’ zodat er een bewustzijn ontstaat dat er een prijskaartje hangt aan betrouwbaar nieuws, aan inspirerende content, aan goed geverifieerde bronnen

“In augustus kondigden we een nieuwe manier van reclame maken aan in samenwerking met Telenet. Bepaalde korte reclameblokken zal de consument niet meer kunnen doorspoelen. Dat is noodzakelijk voor ons businessmodel en broodnodig om een financieel gezond bedrijf te kunnen blijven. Bovendien is er enorm veel concurrentie - denk aan Netflix of YouTube - dus daar is het belangrijk om een goed alternatief te bieden aan je consument. De consument kiest de gemakkelijkste weg en ligt niet wakker van waar hij of zij zijn of haar info krijgt.”


DPG Media trekt een enorm breed en divers publiek aan. Hoe vertalen jullie die diversiteit binnen jullie bedrijf en hoe gaan jullie om met de soms kritische stemmen daarrond? We denken bijvoorbeeld aan de memes die recent de ronde deden op sociale media.

“Op het vlak van diversiteit hebben we zeker nog een weg af te leggen. De kritiek die we hier soms over krijgen, is dan ook terecht. Dat is een proces dat stap voor stap gebeurt en helaas niet in enkele weken of maanden tijd behaald kan worden.”

Op het vlak van diversiteit hebben we zeker nog een weg af te leggen. De kritiek die we hier soms over krijgen, is dan ook terecht

“We proberen er als bedrijf wel heel bewust mee om te gaan. Uiteindelijk willen we een representatieve weerspiegeling van de maatschappij zijn. Dat begint, samen met de HR-afdeling, vanaf de inflow of het rekruteringsproces. Elke duurzame verandering vraagt tijd maar de eerste stappen zijn we volop aan het zetten.”


Iets wat ook vaak over de tongen gaat, zijn de comments op hln.be

“Klopt, en daar zit dan al een filter op. Ik geloof enorm sterk in de interactiviteit met ons publiek, daar gaat DPG Media altijd trouw aan blijven. Aangezien we zo’n divers publiek op onze platformen bereiken - meer dan 2,5 miljoen Vlamingen - zijn er enorm veel meningen en het is als consument nog nooit zo makkelijk geweest om die op allerlei platformen te delen. De uitdaging is om interactiviteit te brengen die door de beugel kan. Het is een zeer dunne grens en helaas geen exacte wetenschap.”


Hoe zou jij de maatschappelijk rol van DPG Media omschrijven?

“Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is enorm. Dat beseffen we heel goed. Wat brengen we van nieuws, wat laten we toe, wat laten we niet toe? De deontologische code van de journalist dragen we hoog in het vaandel. We zijn in België met 1.500 collega’s die ook hun eigen netwerk hebben. Wij kunnen heel makkelijk dingen uitvergroten en iets teweegbrengen. Dat geeft een ongelofelijke kick maar dat betekent ook dat we een grote verantwoordelijkheid dragen.”

“Daartegenover kunnen we iets luchtigers - bijvoorbeeld ‘Tien om te zien’- groot maken en plezier en warmte geven aan Vlaanderen. Ook Rodeneuzendag is daar een mooi voorbeeld van. Dat geeft een ongelofelijke drive en boost. We hebben het geluk om merken te hebben die best wel goed liggen in Vlaanderen en die warmte en plezier brengen. Dat geeft heel veel voldoening aan de collega’s.”


Hoe zie jij het medialandschap de komende jaren veranderen?

“Volgens mij zal het medialandschap de komende jaren sterk en snel blijven evolueren. Aan een rustpauze moeten we ons niet verwachten. Het is moeilijk om te voorspellen maar volgens mij zal er nog meer samengewerkt moeten worden tussen de verschillende spelers.”

“Bepaalde domeinen zullen elkaar meer en meer beginnen overlappen, wat volgens mij uiteindelijk in minder spelers zal uitmonden. Ik denk dat de spelers – zeker de lokale – goed zullen moeten samenwerken om die lokale verankering in stand te houden. Het is belangrijk om daar een gezond ecosysteem op te zetten zodat we goed samenwerken en elkaar niet tegenwerken.”


Beluister hieronder de volledige podcastaflevering met Kris Vervaet: