Het team van Closure (© Bogdan Fecioru)

Nabestaanden ontzorgen met het beëindigen of overzetten van abonnementen, contracten en accounts van hun overleden dierbare. Dat klinkt als een B2C concept, maar bij nader inzien zit het businessmodel van Closure toch enigszins anders in elkaar. Tekst en uitleg krijgen we van Graciëlla van Vliet, de 28-jarige co-founder en CEO van de Rotterdamse scale-up die sinds enkele maanden ook zijn diensten aanbiedt in Vlaanderen.

Centraal meldpunt

Vijf jaar geleden kreeg een vriendin van Graciëlla Van Vliet een confronterende melding op Facebook te zien: ‘gefeliciteerd met je oma!’. Op zich niks bijzonders, ware het niet dat de grootmoeder in kwestie toen net was overleden. Heel erg pijnlijk dus, niet enkel voor de betreffende vriendin maar voor heel veel mensen, merkt de Nederlandse onderneemster op.

“Steeds meer, vooral oudere, mensen hebben een Facebook-account. Dat betekent dat er binnen enkele tientallen jaren meer overleden dan levende mensen op ’s werelds grootste sociale netwerk zullen zitten.”

Dat gegeven was voor Van Vliet dé trigger om na te denken over een centraal meldpunt voor de abonnementen, contracten en accounts die mensen achterlaten wanneer ze komen te overlijden. “Denk aan een verzekering, bankrekening, Netflix-abonnement, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe makkelijk zou één centraal meldpunt zijn, waarop je al die abonnementen in één keer kunt opzeggen? Er bleek nog niet zoiets te bestaan, dus zijn we het zelf maar gaan bouwen.”

Graciëlla van Vliet (© Bogdan Fecioru)

Lastig businessmodel

Makkelijker gezegd, dan gedaan, want al snel kwamen Van Vliet en haar co-founder Chantal van der Velde een eerste noemenswaardig obstakel tegen op hun ondernemersparcours. “Het businessmodel bleek lastig, want wie betaalt hiervoor? Voor de hand ligt misschien: de nabestaanden van de overleden persoon. Maar hoe ga je hen bereiken? Daarbij vonden wij ook niet zo charmant om nabestaanden daarvoor een vergoeding te vragen.” En dus gooiden de onderneemsters het over een heel andere boeg. Closure biedt de dienstverlening kosteloos aan. Wie de rekening dan wel betaalt? “De abonnementaanbieders”, krijgen we als antwoord.

Closure kiest dus voor een B2B-model. “Onze klanten zijn onder meer een T-Mobile, Unicef en OV-chipkaart: met name die partijen waar je abonnementen en contracten hebt lopen. Tot voor kort hadden zij een speciale ‘nabestaandendesk’ waar tientallen medewerkers de abonnementen voor overledenen stop zetten. Een enorme kostenpost! Daar zagen wij ruimte voor verbetering en dus ook een verdienmodel.”

Inmiddels handelt Closure in Nederland één op de vijf overlijdens af. Voor dit concept heeft het bedrijf geen marketing nodig, verrast Van Vliet. “Als iemand een dierbare verliest, start die ergens met het opzeggen van een abonnement, bijvoorbeeld bij T-Mobile. Wanneer deze persoon bij zo’n telecomprovider het overlijden doorgeeft, doet die dat op een webformulier dat door ons wordt gebouwd. Nadat de dierbare de gegevens heeft ingevuld, krijgt hij te zien: ‘deel deze gegevens nu, via Closure, ook met andere organisaties.’ Zo wordt de nabestaande een hoop administratief werk uit handen genomen.”

Pionieren is leuk, maar niet makkelijk

Graciëlla Van Vliet was amper 23 jaar jong toen ze met Closure startte. “Het is heel lastig om als jonge partij, zonder trackrecord, een corporate doelgroep te bereiken. Zeker in een periode waarin AVG (Algemene verordening gegevensbescherming; nvdr) nog heel nieuw was en wij te maken hebben met persoonsgegevens. Dat was een hele uitdaging! Je wilt niet weten hoe vaak we ‘nee’ te horen kregen of: ‘een hele nobele propositie, maar welke partijen doen het al?’. Dat was lastig opstarten.”

Hoe de founders van Closure het uiteindelijk dan toch allemaal voor elkaar kregen? “Door stug vol te houden en na tien keer ‘nee’ dan toch eindelijk die ene keer ‘ja’ te krijgen”, antwoordt Van Vliet.

Eveneens uitdagend was het vele pionierswerk dat eraan voorafging. “Wij zijn de eerste partij die deze dienst ontwikkelt. Dat is natuurlijk geweldig, want innovatief, maar ook moeilijk, want je kunt bij niemand afkijken”, vertelt de founding CEO. “Qua businessmodel moesten we dus ook best wel even experimenteren: wat is het prijspunt dat we kunnen vragen? Wat is de besparing de we leveren? En wanneer bieden we de complete dienstverlening aan in de customer journey? Kortom: heel veel uitproberen. Het is wat dat betreft makkelijker om de nummer twee te zijn, maar ja, iemand moet de eerste zijn. Dat is dan ook wel weer leuk!”

(© Bogdan Fecioru)

1,5 miljoen voor internationale uitbreiding

Naast stug volhouden en veel uitproberen, hielp de kapitaalophaling van 2018 de onderneemster ook aardig op weg. “We kregen toen het vertrouwen van een bekende tech onderneemster, de CEO van een financiële instelling en een marketing founder. Zij hielpen ons deuren te openen”, vertelt Van Vliet daarover.

In die eerste investeringsronde haalde Closure 300.000 euro op. In 2022 haalde het Nederlandse een extra 1,5 miljoen euro aan groeikapitaal op, dit keer afkomstig van Borski Fund en Rabobank. Daarmee denkt het bedrijf zo’n anderhalf jaar door te kunnen. “De focus ligt op internationale uitbreiding, met Vlaanderen als startpunt”, benadrukt de CEO.

De focus ligt nu op internationale uitbreiding, met Vlaanderen als startpunt. Het plan is nu om elke drie maanden een nieuwe buitenlandse markt te betreden

Het plan is nu om elke drie maanden een nieuwe buitenlandse markt te betreden. Na Vlaanderen, waar Closure dus sinds enkele maanden actief is, staat het Verenigd Koninkrijk op de planning. Daarna volgen Frankrijk en Duitsland en - binnen drie tot vijf jaar - ook de Verenigde Staten. ”Onze ultieme droom? Dat we internationaal de standaard zijn voor afwikkeling van de digitale identiteit”, besluit Van Vliet.