V.l.n.r.: Karen Van der Aa, Dominique Bastin en Ada Deseyn - ©Sixshooter

Dominique Bastin. Gastvrouw Karen Van der Aa stelt hem tijdens haar podcast voor als CEO en oprichter van RainPharma, gespecialiseerd in voedingssupplementen, eiwitshakes en cosmetica. Haar lievelingsmerk, voegt ze er sympathiek aan toe. En toch wordt ze al direct gecorrigeerd, want Dominique Bastin is geen CEO. Die taak heeft hij doorgegeven, want “daar komt teveel bij kijken dat me niet ligt’”, aldus Bastin. Wie is Dominique Bastin? Niemand kent hem eigenlijk goed, want hij heeft geen sociale media en zijn paswoord voor LinkedIn is hij kwijtgespeeld. Dus: Dominique Bastin, founder, inspirator en eigenaar van RainPharma. Hij geeft het zelf toe: “Ik ken mezelf ook niet zo goed”. Al vindt hij het boeiend om almaar meer stukjes van zichzelf te ontdekken.

Vriendenboekjes vond hij als kleine jongen al vreselijk, want hij heeft geen hobby’s, geen lievelingskleur, geen lievelingszanger, geen favoriete nummer. “Dus laten we gewoon aan het gesprek beginnen”, zegt hij, “want dan wordt er direct meer duidelijk”. Tijdens het gesprek laat Dominique Bastin vallen dat hij iemand is waarmee het makkelijk samenwerken is. Want hij is rationeel, oplossingsgericht, bekijkt zaken van twee kanten en staat open voor opbouwende kritiek. Hij weet niet alles en laat zich dan ook gemakkelijk bijstaan en corrigeren. Het maken van de shampoos, zoals hij het zelf graag omschrijft, heeft er voor gezorgd dat hij de leukste job ter wereld heeft. Maak kennis met Dominiques’ RainPharma, het populairste verzorgingsmerk van Vlaanderen dat enkel natuurlijke ingrediënten gebruikt.

Karen Van der Aa en Dominique Bastin

Van zelfgemaakte kijkdozen tot crèmes verkopen

Dominique Bastin is afkomstig uit een familie van zelfstandigen. Geen grote ‘corporate ondernemers’ met uitgekiende ondernemingsplannen, maar ‘buikgevoelondernemers’. Over waar en hoe het begon, kan hij dan ook duidelijk zijn. Als kind verkocht hij al zelfgemaakte kijkdozen in de zaak van zijn ouders. De middelbare school vond hij vreselijk, want je leert er over het leven maar je kan het niet toepassen.

Hij houdt van de praktijk. Dominique zat op school niet stil. Via de leerlingenraad kwam hij in de Vlaamse Scholierkoepel terecht, die hem vleugels en vrijheid gaf. Werken heeft hij altijd gedaan, ook tijdens zijn studies. Met de centen die hij verdiende kocht hij een computer, printer en fototoestel zodat hij kaarten kon maken om dan ook weer te verkopen.

Hij begon aan z’n studie rechten, maar schakelde na een paar maanden over op sociologie. “Omdat het meer over het leven ging.” Zijn doel was eigenlijk in de politiek gaan, strijden voor kinder- en mensenrechten en onderwijs. Zolang het maar niet te theoretisch was… Zijn eerste sollicitatie na zijn studies was bij productiehuis Eyeworks, waar hij direct mocht starten. Na twee weken diende hij zijn ontslag in. Het lag niet aan het bedrijf, maar aan zichzelf. Zelfs een beetje ritme à la 9 to 5, het was en is niet aan hem besteed.

Via de kinepraktijk van zijn vader startte hij uiteindelijk met de uibouw van wellness studios. Daar verkocht hij crèmes, proteïnevoeding, … Het was het begin van méér.

Vliegende auto’s

“Hoe graag laten wij ons als mens iets wijsmaken. Dat geldt voor iedereen en voor elk product, voor elke dienst. Maar … je kan geen rimpel laten verdwijnen met een crème. De huid is het enige orgaan dat we echt moeten verzorgen. Dat maakt ons mens. Zelfs de oude Egyptenaren deden het”, vertelt hij vol passie. Dominique Bastin gelooft keihard in zijn eigen producten, al is het op een verstandige manier. “Ik zal je ook geen auto verkopen en zeggen dat die kan vliegen. Ik ben niet gedreven door geld of luxe, maar geloof in wat ik doe. Mijn producten voegen waarde toe.”

V.l.n.r.: Ada Deseyn, Karen Van der Aa en Dominique Bastin - ©Sixshooter

RainPharma als muze

Hij begon destijds met voedingssupplementen – nota bene: het moeilijkste -, daarna volgde gezicht- en lichaamsverzorging, en als laatste kwam er make-up bij. RainPharma is een systeem van gezonde voeding, dat “gewoon klopt”, zo stelt hij. Dominique: “Na 15 jaar sta ik verder dan ik had gedacht. Ik ben fier op onze producten, en op mezelf. Ik heb er zelf 15 jaar over gedaan om een gezondere levensstijl te vinden. Het is gelukt dankzij RainPharma. Het is een muze voor de mensen. Schoonheid en verzorging start van binnenuit naar buiten, het is een waarde die we willen meegeven.”

Invloed als bedrijf

Wat hebben shampoos en sociologie dan in godsnaam met elkaar gemeen? “Dat heeft niets met elkaar te maken”, vertelt hij. “Maar door mijn studies heb ik inzicht in groepen mensen, de dynamiek van mensen en weet ik waar mensen achter staan en hoe ze denken. Zoals de uitspraak “ook voor mannen”, daar sluit je al direct een groep mee uit. Terwijl je als bedrijf niet mag onderschatten welke invloed je kan hebben op een samenleving door je uitspraak en beeldvorming.”

“Je hebt een product dat een zekere eigenwaarde uitstraalt. We maken niet zomaar wat de klant vraagt. Dat geeft vertrouwen aan de bestaande klanten, maar toegegeven, het is niet de gemakkelijkste weg”, zegt Bastin. “De verleiding is er geweest om toch van die principes af te wijken, maar daar voelde ik me niet goed bij. Een rechte lijn trekken zorgt ervoor dat je finaal wint. Kiezen is niet verliezen. Je kan de markt niet pleasen. We zijn een super-specialist en dat zorgt ervoor dat we nog altijd sterker worden. Het geeft nog steeds voldoening om te zien dat de producten die we maken ook gebruikt worden.”

Ondernemen vraagt lef

Het leven is niet zo lang, en dus moet leven en werken leuk zijn. Dat is z’n filosofie. “Ik ben nu 41 - in mijn hoofd ben ik nog altijd 21 - en merk dat het leven kort is. Ik ben heel onafhankelijk, heb geen schulden en er is geen work-life balance. Dat mag allemaal door elkaar lopen. Hard werken, het is gewoon iets dat ik doe. Ondernemen vraagt lef, want degene die niet mee zijn met je verhaal, moet je laten gaan. Dat kan zowel privé als in werkomstandigheden zijn. Ik geloof in mijn waarden en de beloning op lange termijn, daar werk ik wel voor.”

Advies? Dat heeft hij niet. Of toch: “Als je ergens in gelooft, ga er dan voor”. Klinkt eenvoudig, en wie het vuur van Dominique Bastin voelt, weet dat het de enige juiste weg is.

Het integrale podcastinterview met Dominique Bastin beluisteren? Dat kan hieronder.