Erwin Verstraelen (Vice president innovation bij Port of Antwerp-Bruges) en Pascal Coppens (China & Expert keynotespreker) waren recent te gast in de Virtual Podcast om hun inzichten over China te delen.
Ze schetsen een beeld van een land dat economisch razendsnel evolueert en ons in Europa dwingt om in de spiegel te kijken. Ook Pieter Van Leugenhaegen (Yondr), de host van de podcast ging recent naar Shenzhen in China en kwam met een pak nieuwe inzichten terug.
Een aantal straffe quotes uit de podcast
Voor het complete verhaal kun je beide podcasts beluisteren. We hebben ze voor het gemak direct onder dit artikel geplaatst.
"Zelfs als je met een open geest naar Shenzhen in China vertrekt, kijk je met volle bewondering naar alles wat je daar ziet en ontdekt.
"Het grootste gevaar komt niet uit de politiek of Peking, maar van innovatieve techspelers zoals BYD en CATL." Waar het Westen fixeert op de Chinese overheid, ligt de werkelijke economische kracht bij de ondernemers die vanuit pure competitiedrang de wereldmarkt veroveren.
"China heeft 500 miljoen mensen die keihard willen werken. Die mentaliteit, gecombineerd met 250 miljoen hoogopgeleide Gen Z'ers die tegen 2030 op de arbeidsmarkt zullen komen, creëert een unieke dynamiek. Het verschil met onze generatie is dat ze nog altijd veel meer respect hebben voor ouderen en werken veel collectiever samen."
“De snelheid waarmee China innoveert, is bijna onvoorstelbaar. Waar Europa spreekt in vijfjarenplannen, denken Chinese ondernemers in maanden tot soms weken. Wij in Europa denken te lang na. In China maken ze het gewoon."
“Het meest fascinerende aspect is wat men daar 'Directed Autonomy' noemt: maximale controle combineren met maximale vrijheid. China gebruikt digitale platforms en AI om werknemers en teams juist meer autonomie te geven. Dit gedecentraliseerde systeem, gestuurd door data en resultaten, zorgt voor wendbare organisaties die razendsnel kunnen schakelen.”
“Het meest zorgwekkende voor Europese bedrijven is misschien wel de Chinese aanpak van hun pricing. Kijk naar de autosector. Een Xiaomi kost een derde van de prijs van een vergelijkbare Porsche. Natuurlijk, een Porsche-liefhebber zal dat nooit geloven, maar iemand die een Xiaomi koopt wel. Het gaat niet om goedkope imitatie, maar om fundamenteel andere businesslogica. Waar Europa premiummerken opbouwt met hoge marges, kiezen Chinese bedrijven voor schaalbaarheid en marktpenetratie. Lagere marges, maar volume en snelheid van adoptie compenseren dat.”
"Chinese bedrijven zijn early adopters met weinig geld, maar die allemaal wel van alles willen proberen. China is een perfecte laboratoriummarkt om van alles uit te proberen en te kijken wat werkt en niet werkt."
"Het belangrijkste is dat we in Europa stoppen met zelfgenoegzaam zijn. Dat heeft ervoor gezorgd dat de Europese auto-industrie niet op tijd gezien heeft wat er in China met elektrische voertuigen gebeurde."
"Proberen inhalen waar China vandaag sterk in is, moeten we gewoon niet meer aan beginnen. Je moet die technologie omarmen om zelf terug op bepaalde domeinen sterk te worden. Zie China als inspiratiebron voor kennis en expertise. Porsche opende zijn eerste R&D-center buiten Duitsland in Shanghai. Niet voor de Chinese markt, maar om dicht bij de innovatie te zitten.
“China heeft Europa niet meer nodig als inspiratiebron. De tijd dat ze naar ons opkeken, die is gepasseerd. Wat Europa wel heeft is expertise in branding en marketing. Maar voor de rest overheerst de verwondering. Europa heeft alle troeven om opnieuw een economische kracht te worden. Het vraagt alleen de moed te durven kijken naar wat werkt. Ook als dat uit het Oosten komt.”
"Waarom zouden we onszelf niet accelereren? We moeten doelen stellen voor Europa met een tijdshorizon van 10 tot 20 jaar. Innovatie is altijd een sterk punt geweest in Europa. Onze hersenen en handel zijn altijd ons sterk punt geweest. We moeten daar terug de mindset van innemen."
“Wij moeten een mindset accepteren van mislukkingen. Innovatie is in essentie een mindset. Mijn team draagt T-shirts met de tekst 'No guts, no glory'. Door in het midden van de kader te gaan staan en op safe te spelen, ga je niet innoveren. Zo simpel is dat."
“Europa moet rode pillen durven nemen. Een metafoor uit The Matrix om zo te gaan kijken hoe andere modellen werken, hoe andere mensen denken, hoe andere succesvolle ondernemers ook succes hebben en wat hen drijft. Als we dat niet gaan doen, dan vrees ik dat we blijven blauwe pillen pakken en dat uiteindelijk de Matrix ons gaat herprogrammeren."
“De eerste rode pil: besef dat de kracht van China van onderuit komt, vanuit ondernemers en bedrijven die technologische disrupties veroorzaken. De tweede: begrijp dat China een systeem heeft dat decentralisatie en controle combineert op een manier die wij niet kennen. De derde: kijk naar de Chinese jongeren, die bezig zijn met klimaat, duurzaamheid en mentale gezondheid, net als onze generatie, maar met een collectiever werkethos.”
“Maar voor de rest? Europa heeft alle troeven in handen om opnieuw een economische kracht te worden. Het vraagt alleen om de moed te stoppen met wat we altijd gedaan hebben, en te durven kijken naar wat werkt. Ook als dat uit het Oosten komt.”
De Chinese versnelling is geen bedreiging op zich. Het is een spiegel. En wat we daarin zien, bepalen we zelf.
Podcast 1 van Virtual - Pascal Coppens over China’s Next Miracle: Waarom Europa de Rode Pil Moet Slikken
* Abonneren op de podcast via het Youtubekanaal van de Virtual podcast of jouw favoriete podcast kanaal.
Podcast 2 van Virtual - Waarom China sneller innoveert, en wat wij daarvan kunnen leren
* Abonneren op de podcast via het Youtubekanaal van de Virtual podcast of jouw favoriete podcast kanaal.



