“Ondernemers beseffen goed genoeg dat ze moeten digitaliseren om mee te blijven, maar de eerste stap zetten blijft moeilijk”

“Ondernemers beseffen goed genoeg dat ze moeten digitaliseren om mee te blijven, maar de eerste stap zetten blijft moeilijk”

“Ondernemers beseffen goed genoeg dat ze moeten digitaliseren om mee te blijven, maar de eerste stap zetten blijft moeilijk”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Yuki Moves

Door te digitaliseren krijgt een ondernemer meer kansen om korter op de bal te spelen en interactiever te ondernemen. Bovendien laat het hem toe bepaalde activiteiten die niet tot zijn kerntaken behoren – bijvoorbeeld boekhouden – maximaal te stroomlijnen en daar dus minder tijd aan te verliezen. “Door de juiste software te integreren, kan je als onderneming groeien en je van de concurrentie onderscheiden”, zegt Ellen Sano van Yuki, het online platform voor ondernemers en accountants.

Ondernemers laten kennismaken met de allernieuwste software-oplossingen om hun business béter (lees: sneller en efficiënter) te maken: dat is het evenement Yuki Moves in een notendop. Volgens de organisatoren belooft het een dag te worden vol inspirerende keynotes, onder meer rond blockchain, change management en het belang van teamwork. Verder zijn er panelgesprekken met experts, netwerkmomenten en live software pitches, waar verschillende softwarebedrijven live op groot scherm tonen welke meerwaarde ze ondernemers kunnen bieden. De rode draad in al die pitches – opgepast: spoilers – is dat digitalisering het leven van de ondernemer merkbaar stukken makkelijker maakt. Omdat het helpt de neventaken, die essentieel zijn voor de goede werking, sneller af te handelen.

"Digitalisering helpt de neventaken in het leven van de ondernemer sneller af te handelen"

Een schoolvoorbeeld én aanwezige partner op het event is Teamleader. Het Gentse SaaS-bedrijf ontwikkelde een all-in-one cloud-oplossing om zowel de CRM, het projectmanagement, de agenda als de facturatie van (Europese) kmo’s verregaand te digitaliseren en hen zo te helpen slimmer te werken. Als ondernemer bespaar je op die manier tijd en geld, kan je je favoriete tools integreren en het platform is eenvoudig in gebruik. Een andere partner op Yuki Moves is Unpaid, dat eveneens door te digitaliseren ondernemers wil helpen. Meer bepaald met een voor velen van hen bekend en hatelijk euvel: de onbetaalde (niet-geprotesteerde) B2B-factuur. Het online platform helpt ondernemers om de administratieve rompslomp daarrond helemaal te elimineren, door het traject van ‘aangifte’ tot effectieve betaling volledig te digitaliseren. Dat betekent: geen aanmaningsbrieven meer, geen advocaat, geen incassobureau of, in het ergste geval, de rechtbank om een vonnis te bekomen.

Big bang-principe

Met andere woorden: gebruiksgemak en efficiëntie door te automatiseren is waar zowat alle partners van Yuki Moves voor staan”, aldus Ellen Sano, die managing director is van Yuki. “Zodat de ondernemer zich, door in dat digitaliseringsproces te stappen, volop op zijn kernactiviteiten kan focussen. De ‘moves’ in Yuki Moves slaat dus in de eerste plaats op het feit dat Yuki via dit event en die partner ondernemers vooruit wil helpen en in beweging krijgen. Omdat alles nu eenmaal altijd beter kan. Het is dus géén verwijzing naar een eventuele verhuis van ons bedrijf (lacht).”

Yuki Moves ligt dus helemaal in het verlengde van Yuki zelf, een digitaal boekhoudplatform waarop ondernemers en accountants elkaar intuïtief ontmoeten om samen te werken. “Ondernemers beseffen goed genoeg dat ze moeten digitaliseren om mee te blijven in de industrie 4.0”, aldus Sano. “Het opent namelijk een wereld van mogelijkheden, het laat hen toe sneller en efficiënter te werken. Alleen weten ondernemers vaak niet goed hoé ze de stap naar digitalisering moeten zetten. Uiteraard is dat voor iedere ondernemer anders, maar in de eerste plaats komt het er toch op neer om in kaart te brengen waar je met je bedrijf precies naartoe wilt. Eenmaal je dat weet, kan je digitale tools gaan inzetten om die doelen te bereiken – bijvoorbeeld recurrente processen faciliteren en automatiseren, of boekhouding op een digitaal platform onderbrengen. Digitalisering mag dus nooit het doel op zich vormen, maar moet altijd het middel zijn om tot oplossingen en doelen te komen. Bovendien moet dit proces stapsgewijs gebeuren: jezelf als ondernemer van de ene op de andere dag in de digitalisering gooien volgens het big bang-principe is geen goed idee.”

"Ondernemers die vandaag de stap zetten naar digitalisering creëren een heuse voorsprong"

Yuki Moves wil dus een leidraad vormen, ondernemers als gids de weg wijzen doorheen het digitale bos. Maar hen ook op kansen wijzen: onderzoek van het McKinsey Global Institute toonde namelijk aan dat in 2017 slechts een fractie van onze economieën gedigitaliseerd is: in de VS gaat het bijvoorbeeld om 18 procent, in Duitsland zelfs slechts 10 procent. Dat betekent dat ondernemers die vandaag de stap zetten naar digitalisering een heuse voorsprong kunnen creëren en het risico vermijden dat de digitale economie op volle toeren komt en ze de boot missen.

Ook de digitalisering van de boekhouding is een manier die ondernemers toelaat meer tijd te maken om te ondernemen. Omdat hij zich niet langer moet bezighouden met het verzamelen van restaurantbonnetjes, het fysiek afleveren van kwartaalboekhouding en wat nog meer. Op het digitale platform Yuki ontmoeten ondernemer en accountant elkaar om samen en intuïtief de boekhouding op te volgen en aan te vullen. Door digitale boekhouding win je meer tijd, krijg je meer inzicht, en ben je meer to the point, aldus Sano. “Bovendien laat het de ondernemer toe om op elk moment – want ook via een app op de smartphone – inzage te hebben in zijn administratie, die bovendien altijd up-to-date is”, verduidelijkt Ellen Sano. “Hierdoor weet de ondernemer perfect in welke staat zijn onderneming nu is. Door van boekhouding een permanent, soepel gegeven te maken, wint de ondernemer tijd – geen papieren rompslomp meer – én is die boekhouding bovendien volledig actueel. Alleen maar winst dus.”

Slimme tools, slimme koppen

Kunnen we dan stellen dat een onderneming anno vandaag sneller groeit door slimme tools dan door slimme koppen? Dat vindt Ellen Sano wat te kort door de bocht. “Je hebt in de eerste plaats een slimme kop nodig die voor de juiste slimme tools kiest en die vervolgens op een slimme manier inzet”, nuanceert ze. “Ik geloof wel dat je als onderneming kunt groeien en jezelf van de concurrentie onderscheiden door de juiste software te integreren en zo processen te versnellen en verbeteren. Maar slimme tools zullen slimme koppen nooit vervangen. Alleen zal de invulling van de functie van de koppen veranderen én zullen de tools alleen maar slimmer worden. Zo zijn wij nu al volop bezig met de integratie van artificiële intelligentie in Yuki.”

Wil je méér uit je zaak halen? Zie je als ondernemer door het digitale bos de bomen soms niet meer? Wil je komaf maken met papieren boekhouding? Op Yuki Moves vind je een antwoord op al die vragen. In heldere digi-taal!

“Ondernemers beseffen goed genoeg dat ze moeten digitaliseren om mee te blijven, maar de eerste stap zetten blijft moeilijk”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Yuki Moves

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 44.851 abonnees