(Photo by Maîtrise)

Leidinggeven doe je vandaag niet meer volgens de vastgeroeste principes van gisteren. Joost Callens, CEO van Durabrik, gelooft dat een nieuwe kijk op leiderschap in deze snel veranderende wereld een noodzaak is. “Ik ben er van overtuigd dat de CEO van de toekomst iemand is die kwetsbaarheid toont. Iemand die mensgericht een bedrijf stuurt”, zegt hij. In dit interview deelt Callens 6 krachtige lessen en ervaringen die hij geleerd heeft na bijna 13 jaar leidinggeven. En vooral: hoe die vandaag zijn persoonlijke bouwstenen vormen voor duurzaam leiderschap.

1. Stel jezelf voortdurend in vraag

Volgens leider Joost Callens is het als manager of leider belangrijk om jezelf dagelijks in vraag te stellen. Daar heeft de CEO een duidelijke visie over, welke hij vervatte in zijn eerste boek ‘De kwetsbare leider’. Tegelijk roept Callens managers op om zich te distantiëren van een autoritaire rol.

“Je kan enkel groeien als je voortdurend in de spiegel gaat staan en jezelf de vraag stelt: ben ik goed bezig?”, geeft hij aan. “Zelf doe ik dat na dertien jaar leidinggeven nog steeds, want ik ben van mening dat de zoektocht naar jezelf nooit stopt.”

Joost Callens, CEO van Durabrik

Naar eigen zeggen vindt Callens het niet alleen belangrijk om zichzelf in vraag te stellen - hij hoopt ook zijn medewerkers te inspireren om hetzelfde te doen. “Kijk, als leider heb je het 24/7 druk met allerlei dingen”, verduidelijkt hij. “Sommige managers zouden waarschijnlijk redeneren dat er geen tijd of geld is om bezig te zijn met zichzelf.”

“Maar ondanks die beperkingen probeer ik de Durabrik-teams de kans te geven om te groeien. Niet alleen door zelf een voorbeeld te proberen geven, ook door hen opleidingen en coachings te bieden. Maar misschien wel het belangrijkste: mijn luisterend oor staat steeds klaar voor hen. Je kan niet verwachten dat je medewerkers zichzelf in vraag stellen wanneer je als manager zelf niet betrokken bent.”

2. Stop met heersen en centraliseren, maar ga voor dienen en delen

Hiërarchische structuren zijn bij veel grote, maar ook nog steeds kleinere organisaties aanwezig. Callens gelooft dat zo’n modus operandi niet duurzaam is. “Zelfsturende teams vormen de toekomst van elk bedrijf”, knikt hij. “Voor mij is het ondenkbaar dat het management van een bedrijf de lakens uitdeelt en de medewerkers netjes moeten gehoorzamen.”

“Denk maar aan customer-facing profielen: zij weten misschien wel veel meer over een klant dan wij als leiders? Nee, ik heb het niet voor macht en hiërarchische procedures, maar wel over respect aan twee zijden. Zelfsturing houdt met andere woorden meer in dan het uitschakelen van overbodige lagen in het bedrijf. Het is kiezen voor dienen en delen, om zo anderen te motiveren. In plaats van te heersen en te centraliseren.”

3. Combineer verbinding en daadkracht

Een derde bouwsteen, waar Callens het vaakst bij stilstaat, is die van verbinding en daadkracht. Voor de CEO zijn deze twee begrippen onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Ik besteed enorm veel aandacht aan het leggen van connecties met iedereen die bij Durabrik werkt”, geeft hij prijs. “Toch gaat het verder dan dat: daadkracht moet er ook zijn. Ik wil mensen meetrekken in ons verhaal en onze doelstellingen. We zijn geen liefdadigheidsinstelling, hé?

Exponential Talk

De Durabrik-directie mocht de wisselwerking tussen verbinding en daadkracht aan den lijve ondervinden. “We hebben aan paardencoaching gedaan”, lacht Callens. “We kregen de opdracht om een paard in de wei te zoeken en het in galop te laten lopen. Opvallend was hoe heel veel mensen die paarden probeerden mee te trekken met daadkracht. Zonder succes, die dieren bleven stokstijf stil staan. Er was geen connectie.”

“Beiden moeten dus aanwezig zijn, en bij leiderschap is dat exact hetzelfde. Ik kan dus aanraden om eens een cursus te zoeken die draait rond zowel leiden als geleid worden. Je zou verschieten wat je ervan kunt opsteken.”

Liefde is de essentie van het leven, en dat gaat niet enkel op voor familie en vrienden. Ook bij Durabrik probeer ik het te geven

4. Geef liefde

Callens beseft dat het misschien melig of geladen klinkt, maar geeft het toch mee: leiderschap moet gepaard gaan met liefde. “Ik stel mezelf tamelijk vaak de vraag: hoe graag zie ik de mensen waarmee ik dagelijks interageer in de organisatie?”, licht de CEO toe. “Liefde is de essentie van het leven, en dat gaat niet enkel op voor familie en vrienden. Ook bij Durabrik probeer ik het te geven.

“Ben ik onderweg naar een vergadering met het team, dan wil ik niet dat de hectiek van de dag het overneemt. Daarom doe ik voor de start van elke meeting een check-in. Hoe gaat het met iedereen? Hoe voelen de mensen zich? Dat is weer die verbinding, hé. Hoe druk het ook is, ik vraag er altijd naar.”

5. Wees niet alleen kwetsbaar, toon ook je authenticiteit

Kwetsbaar leiderschap loopt volgens Callens parallel met authenticiteit. “Dat gaat over kwetsbaar en jezelf zijn, maar ook over het creëren van veiligheid voor de mensen in je bedrijf”, meent hij. “Die check-in aan het begin van een vergadering is daar een voorbeeld van.”

Toon je dat het veilig is voor medewerkers door een eenvoudige vraag te stellen die getuigt van interesse, dan geef je het signaal dat zij zichzelf kunnen zijn. Empathie is een belangrijke eigenschap voor elke manager.”

Callens vindt dat die betrokkenheid ook voor samenhorigheid zorgt. “En dat helpt dan weer om een soort bedrijfscultuur in een bepaalde richting voort te stuwen”, voegt hij daar nog aan toe. “Zo zorg je er eenvoudigweg voor dat alle neuzen in dezelfde richting staan en iedereen dezelfde taal spreekt.”

6. Tracht jezelf voldoende te relativeren

En dan is er nog relativeringsvermogen, de laatste bouwsteen voor de Durabrik CEO. “De allerbeste leiders? Dat zijn degenen die zichzelf kunnen relativeren”, vindt Callens. “Zelf gebruik ik nogal regelmatig humor om te ontwapenen en dingen te relativeren. Dat is nodig. Relativeren is trouwens ook eenvoudiger als je jezelf en je team de ruimte geeft om successen te vieren. Durf ook stil te staan bij die kleine gelukjes. Dat geeft je meer veerkracht, wat je in dit digitale tijdperk meer dan ooit kunt gebruiken.”

Benieuwd naar meer? Joost Callens spreekt op 12 december tijdens ‘Future@work: welzijn is winst’ bij Skyline Park in Izegem. Een event van POM West-Vlaanderen, Syntra West en SBM. Ontdek er inspirerende keynotes en hands-on workshops rond mensgerichte bedrijfscultuur. Schrijf je hier in!