In dit transformatieve tijdperk moeten bedrijven voortdurend naar nieuwe manieren zoeken om zichzelf op de kaart te zetten. De vierde industriële revolutie, ook wel Industry 4.0 genoemd, speelt daarin een onmiskenbare rol. Maar op welke manier kunnen met name de producenten daar de vruchten van plukken? Met ander woorden, hoe speelt dit fenomeen in het voordeel van de bedrijfswereld? Max Tchapeyou, Manufacturing sector Executive Director bij Microsoft - die daarover een talk geeft op Advanced Engineering - kent het antwoord.

Medewerkers worden naar een hoger niveau getild

Voor wie niet helemaal mee is met wat Industry 4.0 juist betekent, geeft Tchapeyou alvast relevante achtergrondinformatie mee. “Industry 4.0 duidt in feite op de manier waarop de fysieke realiteit - in de vorm van producten - de brug slaat met de digitale wereld”, steekt hij van wal. “Dat zie je vandaag al aan artificiële intelligentie, producten die zijn uitgerust met talrijke sensoren en technologieën zoals mixed reality. Maar hetzelfde geldt voor de fabrieken van de toekomst. Die zijn uitgerust met verschillende sensoren en datapunten, anders gezegd het Internet of Things, kortweg IoT. Verschillende machines zijn met elkaar geconnecteerd en communiceren met elkaar. Pas écht opvallend is de manier waarop deze nieuwe industriële revolutie de mens naar een hoger niveau tilt. En dat is misschien wel de essentie in dit verhaal.”

Er is sprake van een continue zoektocht naar nieuwe, vernieuwende manieren om medewerkers te laten bijleren, interageren en samenwerken

Tchapeyou doelt dan vooral op de kans van producenten en bedrijven om hun medewerkers efficiënter in te zetten, vlotter te laten samenwerken en zo een pak snelheid te winnen. “Industry 4.0 schudt de industrie grondig door elkaar”, gaat hij verder. “Er is sprake van een continue zoektocht naar nieuwe, vernieuwende manieren om medewerkers te laten bijleren, interageren én samenwerken. Ingenieurs hebben daar bijvoorbeeld heel veel baat bij. Zo is het algemeen geweten dat het voor zulke technici vaak lastig is om samen te werken wanneer ze verspreid zitten over verschillende landen. Microsoft lanceerde daarvoor eerder al de HoloLens en gelijkaardige mixed reality oplossingen. Als resultaat daarvan kunnen ingenieurs elkaar vanop afstand verder helpen en communiceren via mixed reality, en in real-time aantekeningen maken met behulp van schema’s en diagrammen. Ik hoef je niet uit te leggen dat jouw organisatie daarmee aan slagkracht wint.”

Proactieve aanpak met voorspellend onderhoud

Een ander niet te missen voordeel van Industry 4.0, is de manier waarop het fabrikanten in staat stelt om proactief te werk te gaan.

“Dit scenario klinkt bekend in de oren van elke producent: een van de machines valt uit, waardoor de productie vertraging oploopt en dat verderop in de keten voor problemen zorgt”, staaft Tchapeyou. “De economische gevolgen zijn niet over het hoofd te zien, en als bedrijf lijdt ook je imago schade. Maar wanneer je fabriek is uitgerust met verschillende sensoren, kan je uit een schatkist van data voorspellen wanneer er een probleem zal ontstaan in het productieproces. Zo kom je op voorhand te weten wanneer één van je onderdelen toe is aan vervanging, en kan je tijdig storingen en dergelijke problemen signaleren. Predictive maintenance heet dat, wat verschillende voordelen biedt voor je bedrijf. Niet alleen dring je je downtime significant terug, ook speel je steeds in op problemen nog voor ze er zijn. Dergelijke informatie kan je terugkoppelen naar research & development, en op die manier er zelfs voor zorgen dat je de levensduur van je onderdelen verlengt”

Efficiënter productieproces voor verhoogde klanttevredenheid

Die proactieve aanpak zorgt er ook voor dat bedrijven hun businessmodel slimmer kunnen aanpakken. Tchapeyou legt verder uit hoe een met sensoren uitgeruste fabriek organisaties helpt om betere, relevante producten op de markt te brengen die meer dan ooit aansluiten bij de wensen van hun doelpubliek. En dat zorgt natuurlijk voor een hogere klanttevredenheid.

“Steeds meer producenten investeren in digitalisering door van elk product vooraf een digital twin te hebben”, licht Tchapeyou toe. “Dat zijn een soort van virtuele prototypes van een product, waarmee je bepaalde simulaties kan maken. Op die manier kan je jouw prototype mappen, valideren en testen. Dat betekent een enorme efficiëntiewinst. Want bij traditionele productontwikkeling is elke verandering aan je fysieke prototype duur en tijdrovend. Met een digital twin kun je simulaties snel en gericht aanpassen, en dat aan een minimale kost.”

Als producent krijg je gigantisch veel data over de manier waarop klanten jouw product gebruiken. Wat we dikwijls zien, is dat bedrijven daarop inspelen door diensten toe te voegen aan hun fysiek product

En eens het product in gebruik is, kan je via je netwerk van sensoren continue verbeteringen aanbrengen aan je product. “Laten we het voorbeeld van een koelkast nemen, die is uitgerust met sensoren”, illustreert Tchapeyou. “De fabrikant kan in real-time inzichten krijgen van hoe goed die koelkast functioneert. Loopt er wat mis? Dan kan je vanop afstand meteen verbeteringen aanbrengen. En niet te vergeten: als producent krijg je gigantisch veel data over de manier waarop klanten jouw product gebruiken. Wat we dikwijls zien, is dat bedrijven daarop inspelen door diensten toe te voegen aan hun fysiek product. Denk maar aan een autofabrikant, die bij zijn klanten een nood ziet aan een nieuwe functionaliteit, en daardoor services toevoegt aan de auto’s. Fantastisch, toch?!”

Concurrentieel voordeel behouden en versterken

Niettemin zou het naïef zijn om er blindelings van uit te gaan dat Industry 4.0 enkel rozengeur en maneschijn is. “De intelligentie van producten, machines en systemen is één ding, de opmars van verschillende technologieën is een ander. 3D-printing, augmented reality, virtual reality, mixed reality, machine learning,… Stuk voor stuk bieden ze opportuniteiten om voorsprong te winnen. Alleen zijn er jammer genoeg nog veel bedrijven die ervan overtuigd zijn dat zulke technologieën niet aan hen besteed zijn. En die ze daarom links laten liggen.”

Als jij weigert een beroep te doen op al het nieuws wat Industry 4.0 biedt, dan zal je concurrent of een andere speler dat wel doen

En dat is volgens Tchapeyou het enige echte gevaar van de revolutie die Industry 4.0 en de verwante technologieën: dat bedrijven er überhaupt geen gebruik van maken. “Als jij weigert een beroep te doen op al het nieuws wat Industry 4.0 biedt, dan zal je concurrent of een andere speler dat wel doen.”

Meer weten over de boeiende visie van Max Tchapeyou? Op 23 mei spreekt deze expert op het Advanced Engineering evenement over connected product innovation in een tijdperk van Industry 4.0. Registreer hier GRATIS!