Ondernemen door de bril van Eline De Munck: “Als je te veel naar anderen luistert, ga je op den duur zelf ook niet meer durven”

Ondernemen door de bril van Eline De Munck: “Als je te veel naar anderen luistert, ga je op den duur zelf ook niet meer durven”

Ondernemen door de bril van Eline De Munck: “Als je te veel naar anderen luistert, ga je op den duur zelf ook niet meer durven”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bizidee

Wat hebben premier Michel, popster Dua Lipa en acteur Tom Van Dyck met elkaar gemeen? Ze dragen allemaal brillen van Eline De Munck. Op 28 februari wil de Vlaamse actrice andere toekomstige ondernemers aanmoedigen tijdens de Nacht van de Inspiratie van Bizidee. Maar eerst vertelt ze ons hoe zij haar trendy brillenmerk Odette Lunettes succesvol in de markt heeft gezet.

Meer dan honderd verdeelpunten in België, zestig in Nederland en evenveel in Frankrijk, maar ook in Engeland, Polen, Macau en Zuid-Korea vinden de brillen van Eline De Munck aftrek. En dat allemaal omdat ze er niet in slaagde de autocue te lezen.

“Ik kan niet tegen lenzen, maar op een bepaald moment kon ik bij jongerenzender JimTV mijn presentatieteksten echt niet meer aflezen”, doet De Munck haar verhaal. “Dus moest ik wel een bril dragen op tv. Maar er waren op dat moment eigenlijk geen toffe brillen voor jonge vrouwen. Ik heb echt heel lang moeten zoeken tot ik er een vond die ik voor de camera wou aandoen. Maar die sloeg dan wel meteen aan. Ik kreeg voortdurend mails van mensen die me vertelden dat ze zelf nooit een bril vonden en de mijne zo leuk vonden. Toen voelde ik een missie in mij opborrelen. Ik moest en zou die mensen helpen, want ik begreep hun frustratie.”

De ideale sparring partner

Eline De Munck presenteerde op die moment bij JimTV en toevallig was regisseur Bob Geraets op dat moment net als haar op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Bob en ik verlangden er alle twee hevig naar om te beginnen ondernemen. Voor Bob maakte het echter niet uit waarin, voor hem hadden het evengoed teenslippers kunnen zijn”, blikt ze lachend terug. “Ik ben een heel emotioneel persoon. Heel impulsief. Dat zorgt ervoor dat ik gemakkelijk dingen durf te doen en stappen durf te zetten. Maar misschien niet altijd op de meest doordachte manier. Mijn vennoot is dan weer heel rationeel. Hij is degene die alles 25 keer overpeinst. Zo houden we elkaar in evenwicht. Toen al die mailtjes binnen stroomden over die brillen, voelden we beiden aan dat we een gat in de markt hadden gevonden en zijn we er samen ingesprongen.”

Minder gezicht, meer product

Ervaring als zelfstandige had De Munck toen al, want ze werkte op freelance basis voor JimTV. Maar dat was toch enigszins anders, legt ze uit: “Ik had al een btw-nummer en ik factureerde al, dus ik kende het reilen en zeilen van een zelfstandige al een beetje. Anderzijds was ik maar een klein schakeltje in een grote ketting. Ik moest er gewoon voor zorgen dat ik mijn presentaties goed deed, en daarmee was de kous af. Voor de rest werd alles geregeld.”

Als je ervan overtuigd bent dat je een goed idee hebt, dan hoef je niet altijd te luisteren naar het advies van andere mensen

“Dat is helemaal anders als je zelf een product aflevert. Nu zijn wij de eindverantwoordelijke over alles wat daarbij komt kijken. Maar dat is net waar ik naar verlangde”, zegt De Munck. “Ik had geen zin meer om beoordeeld te worden op mijn uiterlijk en mijn persoonlijkheid. Ik wou beoordeeld worden op iets tastbaars dat buiten mezelf staat. Het zijn mijn brillen die verkopen, niet ik. Uiteraard is mijn gezicht eraan verbonden, maar soms zit dat gezicht ook in de weg. En in het buitenland kennen ze me helemaal niet. Het voelt heel fijn dat ik iets heb gecreëerd dat ook los van mijn persoon een bestaansrecht heeft.”

Een sprong in het diepe

Als we Eline De Munck vragen bij wie ze advies heeft ingewonnen om haar zaak op te richten, is het antwoord verrassend: “We hebben ons helemaal niet laten begeleiden. Bob en ik geloofden in het idee en we zijn er gewoon voor gegaan. Veel mensen vragen me hoe ik hieraan ben begonnen. Ik vertel hen altijd hetzelfde: gewoon door het te doen. Ja, we hebben met veel opticiens en vertegenwoordigers gepraat, we zijn naar de grootste brillenbeurs van Europa getrokken en ontmoetten tal van producenten. Maar uiteindelijk hebben we vooral ons eigen gevoel gevolgd.”

“Kijk, als je ervan overtuigd bent dat je een goed idee hebt, dan hoef je niet altijd te luisteren naar het advies van andere mensen. Integendeel zelfs, want veel mensen durven gewoon niet. Als je te veel naar anderen luistert, dan ga je zelf ook niet meer durven.

Ondernemersbloed

Als die initiële schrik te groot is, moet je er volgens Eline De Munck ook niet aan beginnen. “Veel mensen zijn er bang van he, van dat ondernemen. Sommige mensen zijn er gewoon niet voor gemaakt. Je moet er zo hard in geloven dat je er echt helemaal voor gaat. Ongeacht de risico’s. En die zijn er altijd en overal. Onze eerste producent bleek bijvoorbeeld achteraf gezien niet de meest betrouwbare persoon te zijn. Dat was een Belg, en we wilden iemand waar we gemakkelijk mee konden communiceren. Nu hebben we een Duitse en een Franse producent. Met al dat vakjargon is de taalbarrière wel degelijk aanwezig, maar ze zijn zoveel beter voor ons merk.”

Loop af en toe eens tegen de lamp, daar word je slimmer van

“We zien die eerste producent nu als leergeld dat we betaald hebben. En zonder hem hadden we de stap misschien niet eens gezet. Als ondernemer krijg je voortdurend keuzes voorgeschoteld. Dan moet je geen last hebben van keuzestress. Je moet knopen doorhakken en ervoor gaan. Achterom kijken mag, maar dan alleen om te evalueren wat beter kan in de toekomst.”

Af en toe eens tegen de lamp lopen is helemaal niet zo erg als sommigen mensen het laten uitschijnen. Integendeel, daar word je slimmer van. Het maakt echt deel uit van het ondernemersproces, en eigenlijk vind ik dat er net zo fijn aan: het avontuur en de eeuwige struggle”, zegt De Munck.

“Als ik vier jaar geleden had geweten wat ik nu weet, dan betwijfel ik of ik er toen aan zou begonnen zijn. Het vergt enorm veel van je, het betrekt je hele zijn. Je wordt voortdurend uitgedaagd, ook op persoonlijk vlak. Maar daardoor ga je net groeien.”

Eline De Munck is gastcoach tijdens de Nacht van de Inspiratie van Bizidee, op 28 februari in Antwerpen. Naast haar keynote kunnen toekomstige ondernemers er ook workshops volgen en 1 op 1 praten met ondernemers die richting kunnen geven aan elk idee, project of ondernemingsplan. Deelnemen is gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Ondernemen door de bril van Eline De Munck: “Als je te veel naar anderen luistert, ga je op den duur zelf ook niet meer durven”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bizidee

Connecteer met 82.087 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief