Geen enkele automobilist zal tegenspreken dat ons land voor een gigantische mobiliteitsuitdaging staat. Terwijl het Belgische wegennet steeds meer dichtslibt, ontstaan er nieuwe groeimarkten zoals autodelen en connected car-technologie. “Binnen drie à vier jaar zal mobiliteit fundamenteel veranderen, met technologie als aanjager voor de disruptie”, zegt Gerrit Nollet. Een belangrijke omwenteling waar de CEO van Mobly graag zijn steentje toe bijdraagt. Met technologische oplossingen rond slimme mobiliteit wil deze jonge Antwerpse start-up de consument mobieler maken door hem in de driver’s seat te zetten. “Wij zien mobiliteit in de eerste plaats als een service. In een ideale wereld staan er nooit meer defecte wagens op de pechstrook.”

Vals gevoel van vrijheid

Mijn auto, mijn vrijheid. Het is een ideaalbeeld dat we al geruime tijd hebben moeten loslaten. Nergens anders in de westerse wereld staan mensen zo lang stil als op de Belgische wegen. "Terwijl mobiliteit een positieve connotatie zou moeten hebben, geeft het ons tegenwoordig een vals gevoel van vrijheid", merkt Gerrit Nollet op. "Mensen associëren het veelal met fileleed, stress , ergernis, vertraging,…"

Hij wijst op het feit dat er in de ons omringende landen heel anders met mobiliteit wordt omgegaan. "Het probleem is dat je in België een aantal maatregelen hebt die ervoor zorgen dat het mobiliteitsprobleem zich bestendigt. Is het bijvoorbeeld niet frappant dat grote bedrijven vandaag nog steeds massaal investeren in bedrijfswagens, terwijl de tendens net tegenovergesteld zou moeten zijn."

De consument empoweren

Nollet windt er geen doekjes om, hij noemt het een markt die zich vooral kenmerkt door intransparantie, onbetrouwbaarheid en onevenwicht. Een scheefgetrokken situatie waar hij graag mee verandering in wil brengen, liever vandaag dan morgen. Hoe Mobly dat wil doen? Door de consument onvoorwaardelijk in de driver’s seat te laten plaatsnemen, met behulp van connected car-technologie. "Wie weet krijgen autobezitters op die manier dan toch het gevoel van mobiliteit terug, een gevoel dat ze vandaag volledig kwijt zijn”, zegt hij. “Onze missie is mensen empoweren door hen in die aftersales markt te wapenen met slimme tools die inspelen op allerhande mobiliteitsbehoeften."

Gerrit Nollet, CEO van Mobly (foto's: Tessa Delbeke)

"Een voorbeeld dat we allemaal goed kennen is wanneer onze wagen een onderhoudsbeurt nodig heeft, en we totaal niet weten hoeveel dat grapje ons gaat kosten. De garagist krijgt als het ware een blanco cheque overhandigd. Met de technologie die vandaag voorhanden is, zou dat eigenlijk niet meer mogen."

"Onze missie is mensen empoweren door hen in die aftersales markt te wapenen met slimme tools die inspelen op allerhande mobiliteitsbehoeften"

Prijstransparantie

De voorbije maanden lag de focus van Nollet en zijn 7-koppig team voornamelijk op de total cost of ownership, het totale kostenplaatje voor de auto-eigenaar. Dat resulteerde in een gratis autorapport dat het voor de consument mogelijk maakt de totale economische levensduur van elk type wagen te berekenen. "We merken namelijk dat mensen daar totaal geen benul van hebben. De enige kost die men vandaag kent, is de aankoopprijs. Wie zich een nieuwe of tweedehandswagen wil aanschaffen krijgt nu wel een goed beeld van de verwachte kostenposten, gebaseerd op het aantal kilometers dat men gemiddeld per jaar rijdt en rekening houdend met vaak voorkomende gebreken, brandstofgebruik, milieubelasting, lage-emissiezones, enzovoort. Allemaal factoren die ook impact hebben op de marktwaarde en latere verkoopprijs van het voertuig."

Mobiele applicatie

Op 1 april komt er een tweede release, die dag zal de Antwerpse start-up zijn mobile app in de markt zetten. "Daarmee zal de consument een goede inschatting kunnen maken van hoeveel een autorit van punt A naar punt B hem gaat kosten. Die berekening gebeurt onder meer op basis van rijgedrag - bijvoorbeeld ’s nachts of overdag - en de brandstofprijzen van tankstations die op je route liggen."

De app heeft echter nog veel meer features te bieden. De CEO geeft tekst en uitleg. "Een dongel, aangesloten op de OBD (on-board diagnostics) poort, leest alle data van je voertuig uit en stuurt die door naar een online diagnoseplatform. Via onze app ziet de autobestuurder op z’n smartphone proactieve notificaties van technische storingen verschijnen. Het diagnosticeren van het voertuig gebeurt dus permanent, en niet langer uitsluitend in een autowerkplaats. Met als grote voordeel dat potentiële defecten sneller worden opgespoord, wat de consument aanzienlijke besparingen oplevert qua onderhouds- en reparatiekosten. Ook bij technische incidenten of een ongeval kan er sneller en accurater worden ingegrepen. Zeker als de garagist vooraf melding krijgt van wat er precies dient te gebeuren aan jouw wagen."

Aan de vooravond van een definitieve doorbraak

In een ideale wereld zullen er misschien nooit nog defecte voertuigen op de pechstrook staan. Op termijn zal het Mobly-mobiliteitsplatform de consument toegang verschaffen tot een brede waaier van diverse dienstverleners uit de aftersales markt, met gepersonaliseerde aanbevelingen en aanbiedingen. Een gedachte die Gerrit Nollet naar eigen zeggen oprecht gelukkig maakt. "Welke automobilist wil dat nu niet?! Stel je voor dat je bij vriesweer ’s avonds via de app verneemt dat de batterij van jouw wagen bijna leeg is en er de ochtend nadien al een nieuwe batterij aan huis geleverd wordt."

"Of op het moment dat men de grens oversteekt, krijg je in realtime de vraag of je ook een tijdelijke verzekering voor het buitenland wil afsluiten. In Nederland kunnen particulieren nu al een prepaid-autoverzekering afsluiten, ze betalen per bundel van duizend kilometer. Onze technologie gaat nog een stapje verder en laat toe toe je wagen te verzekeren per afgelegde kilometer."

"We staan aan de vooravond van een definitieve doorbraak van slimme mobiliteitsoplossingen, dan is het heel fijn dat wij daar kunnen aan mee bouwen"

En wellicht hoef je in de nabije toekomst ook niet langer naar een fysieke betaalautomaat te stappen, aldus Nollet. "Op het moment dat je de wagen in aan het parkeren bent in een of andere stad, zal dit automatisch voor jou worden gedaan. We staan aan de vooravond van een definitieve doorbraak van dat soort slimme mobiliteitsoplossingen, dan is het heel fijn dat wij daar kunnen aan mee bouwen", klinkt het enthousiast.

Meer weten over de slimme mobiliteitsoplossingen die Mobly biedt om de consument altijd en overal in de driver’s seat te plaatsen? Of ben jij de nieuwe product manager waar deze ambitieuze start-up naar op zoek is? Ga zeker eens een kijkje nemen op de website.