Digitale trends 2019: “Voor veel bedrijven zijn disruptieve technologieën vaak een ver-van-hun-bed-show. Wij willen tonen wat nu al mogelijk is”

Digitale trends 2019: “Voor veel bedrijven zijn disruptieve technologieën vaak een ver-van-hun-bed-show. Wij willen tonen wat nu al mogelijk is”

Digitale trends 2019: “Voor veel bedrijven zijn disruptieve technologieën vaak een ver-van-hun-bed-show. Wij willen tonen wat nu al mogelijk is”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Dropsolid

Welke digitale evoluties zien ondernemingen in 2019 op zich afkomen? Dropsolid zette de eigen experts aan het denken, stak zijn licht op bij digital leaders van andere bedrijven, en bundelde 10 digitale trends in een video-rapport (bekijk de video). De rode draad: ondernemers moeten zich niet blindstaren op artificiële intelligentie en andere blockchains, ze moeten stap voor stap hun eigen pad richting digitale maturiteit volgen. Maar, zo waarschuwt CEO Dominique De Cooman, het is wel vijf voor twaalf voor de late majority. “Als ze de kloof nog dicht willen rijden, moeten ze in 2019 absoluut hun digitale transformatie in gang zetten.”

Laagdrempelige aanpak

Dropsolid is niet het enige bedrijf dat de digitale trends voor het komende jaar op een rijtje zet. Maar Dominique De Cooman greep bewust naar een laagdrempelige aanpak. “Ik vind al die trendrapporten razend interessant en ik verslind ze zelf van begin tot einde, maar anderzijds heb ik het gevoel dat de doorsnee ondernemer er weinig aan heeft. Natuurlijk zijn AI, blockchain, enzovoort, nu al echte gamechangers, maar weinigen beseffen dat die binnen 5 jaar cruciaal zullen worden.

Voor veel bedrijven van hier zijn dergelijke disruptieve technologieën op vandaag de dag nog te vaak een ver-van-hun-bed-show. Wij willen niet tonen wat hen binnen 5 jaar te wachten staat, maar wat er nu gebeurt in hun sector en wat ze op heel korte termijn kunnen verwachten. En waar ze dus ook op moeten anticiperen om dan zo de basis te leggen om binnen enkele jaren wél klaar te zijn voor de meer geavanceerde technologieën. Er kan bijvoorbeeld geen zinvolle AI zijn zonder data of zonder de touchpoints met de customers om die data te verzamelen.”

Bedrijven die al investeerden in de digitale (customer) experience hebben een exponentieel competitief voordeel

“AI en blockchain mogen dan al bijzonder ver staan op de digitale maturiteitscurve, de meeste bedrijven staan daarin veel minder ver”, merkt De Cooman op. “Ik schrik er nog altijd van hoeveel bedrijven nog niet eens een (goede) digital customer experience hebben. Er is nog veel laaghangend fruit. Begin daarmee, maak die reis door het digitale universum en evolueer stap voor stap op die digitale maturiteitscurve. Anders gaan je budget én je mensen nooit kunnen volgen.”

Hoog tijd voor actie

Uit eigen ervaringen met Dropsolid en zijn interviews met digitale leiders concludeert De Cooman dat nog langer wachten met de digitale transformatie echt geen optie meer is voor ondernemers. “Bedrijven die al investeerden in de digitale (customer) experience hebben een exponentieel competitief voordeel. Ze kunnen makkelijker klanten werven, makkelijker klanten aan boord houden en makkelijker de juiste mensen rekruteren. En als kers op de taart kunnen ze dat ook steeds kostenefficiënter doen.”

Dropsolid detecteerde in zijn rapport 10 digitale trends voor 2019 die de eigen experts en andere digitale leiders op ons af zien komen. We selecteren er vijf.

Trend #1: Klanten willen steeds persoonlijker connecteren

Personalisatie is geen doel. Het is een middel om de hoeveelheid communicatie te verminderen, en om de kwaliteit en de relevantie ervan te verhogen”, benadrukt Stefaan Claes, verantwoordelijk voor Digitale Marketing bij Kinepolis. “Personalisatie is niet nieuw, direct marketing bestaat al tientallen jaren. Alleen is de kostprijs enorm gezakt en is de efficiëntie enorm toegenomen. Vroeger kostte het ons bijna meer dan een bioscoopticket om één filmfan persoonlijk te bereiken. De beschikbaarheid van enorme hoeveelheden data en de opkomst van een bijna eindeloos aantal goedkope digitale kanalen maken personalisatie op een massale schaal mogelijk. Aan een veel lagere kost.”

Volgens Claes is personalisatie ook waar de hedendaagse consument naar verlangt. “Hij krijgt te maken met eindeloos veel content en communicatie, via steeds meer kanalen. Personalisatie gaat erom dat je als bedrijf een selectie maakt en de meest relevante informatie eruit haalt. Het is een utopisch idee, maar ik wil evolueren naar Marketing as a Service: marketing die de ontvanger niet percipieert als reclame, maar als een service die een bedrijf levert.”

Trend #2: Klanten en leden aantrekken via digitale kanalen

“Leden- en klantenwerving komen met stip op de eerste plaats bij het uittekenen van een digitale strategie”, zegt Steven Pepermans, COO en co-founder van Dropsolid. “Vroeger belden potentiële klanten en leden gewoon het telefoonboek af, nu contacteren ze veel minder bedrijven of ledenorganisaties. Ze doen hun research online - meestal zonder dat je het weet of ziet - en screenen al heel wat websites voor ze met één of twee partijen contact opnemen. Ben je daar niet bij, dan heb je de boot gemist.”

Sales doen hun research online en ben je daar niet aanwezig, dan heb je de boot gemist

Bedrijven en organisaties die al digitaal aanwezig zijn, hebben een grote voorsprong. Ze kunnen veel gerichter en goedkoper klanten en leden gaan werven. Ze beschikken ook al over heel wat data, waardoor ze veel gemakkelijker aan de juiste knoppen kunnen draaien. De late majority staat onder enorme druk. Als je vandaag nog altijd vooral in een offline context denkt, is het hoog tijd om het roer om te gooien. Als je de kloof nog dicht wil rijden, moét je in 2019 absoluut op de digitale trein springen.”

Trend #3: Data bijhouden en slim inzetten

Ondernemingen maken steeds vaker gebruik van digitale productiviteitsoplossingen. Volgens Niels vanden Buverie, bij Teamleader verantwoordelijk voor de Marketplace, zullen ze die oplossingen ook steeds beter integreren. “Data van de ene oplossing worden automatisch bijgehouden en gesynct met die van andere oplossingen. Bij heel veel klanten is Gmail of Outlook geconnecteerd met Teamleader. Je CRM staat centraal, en is de spil om vervolgens bijvoorbeeld marketingacties op te zetten via Mailchimp of Hubspot.

“De data die je verzamelt, kan je ook slim inzetten om bijvoorbeeld nieuwe klanten te werven. Als je ziet dat een lead op je website binnenkomt via product X, kunnen je salesmensen die data snel en gemakkelijk capteren en kunnen ze product X naar voor schuiven in een salesgesprek. Ze weten veel beter waar de klant naar op zoek is, en de klant wint tijd doordat de salesmensen meteen to the point kunnen komen. Het contact wordt directer en persoonlijker.”

Trend #4: Digital Experience Platform voor een eengemaakte digitale ervaring

“We evolueren meer en meer naar eengemaakte digitale ervaring, zowel voor klanten als voor de eigen medewerkers”, meent Dropsolid-CTO Nick Veenhof. “Ondernemingen hebben specifieke digitale oplossingen voor specifieke problemen, maar die communiceren nu onderling niet. De data gaan niet van A naar B. Het komt er dus op aan om van silo’s te evolueren naar platformdenken.”

Data gaan niet van A naar B dus we moeten met z'n allen gaan platformdenken

“Als je een Digital Experience Platform (DxP) bouwt, kan elke afdeling nog altijd eigen oplossingen uitwerken voor eigen problemen. Maar die oplossingen zijn wel geconnecteerd via het platform. Zo krijgt de klant een geïntegreerde digitale ervaring, welk kanaal hij ook bezoekt of gebruikt.”

Trend #5: Employer branding: eerst de bedrijfscultuur, dan de communicatie

In de meedogenloze war for talent die vandaag woedt, is employer branding levensbelangrijk voor ondernemingen. “Employer branding staat of valt met een fijne bedrijfscultuur en een sterke organisatie”, aldus Marnik D’Hoore, oprichter van Bloovi Careers. “Als je corporate story niet authentiek is, dan doorprikken kandidaten dat meteen. En dan grijp je naast het talent dat je zoekt.”

“Succesvolle employer branding hangt vervolgens af van drie sleutelcomponenten. Eén: de matchmakingtechnologie, het digitale platform en het algoritme erachter, dat de juiste sollicitanten aan de juiste werkgever koppelt. Twee: de communicatie, het meest zichtbare luik van je employer branding dat oprecht is en zo dicht mogelijk aansluit bij je identiteit als werkgever. Drie: de human touch. Het digitale en het menselijke aspect van rekrutering gaan hand in hand: technologie en digitale kanalen geven rekruteerders meer tijd en ademruimte om dieper te graven en duurzame relaties op te bouwen met getalenteerde kandidaten.”

Benieuwd naar alle 10 de digitale trends die Dropsolid detecteerde? Bekijk hier alle filmpjes en download het volledige trendrapport voor 2019!

Digitale trends 2019: “Voor veel bedrijven zijn disruptieve technologieën vaak een ver-van-hun-bed-show. Wij willen tonen wat nu al mogelijk is”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Dropsolid

Connecteer met 82.121 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief