Het evenement van de toekomst: geen afval, geen overconsumptie en massa’s likes op Instagram

Het evenement van de toekomst: geen afval, geen overconsumptie en massa’s likes op Instagram

Het evenement van de toekomst: geen afval, geen overconsumptie en massa’s likes op Instagram

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Kringverhuur

Van trouwfeesten tot festivals en bedrijfsfeesten: de wegwerpcultuur is bijzonder hardnekkig op evenementen. Maar de circulaire economie is ook in die wereld aan een veroveringstocht bezig. Kringverhuur speelt een pioniersrol in die evolutie. “Nu belanden spullen vaak al na één evenement in het containerpark of in een donkere uithoek van een magazijn”, zegt verantwoordelijke Kathleen Werkhoven. “Hergebruik maakt evenementen niet alleen duurzamer, maar ook unieker.”

Iedereen kent de jaarlijks terugkerende beelden van verlaten festivalcampings. Als alle kampeerders opnieuw naar huis zijn, blijft een slagveld van achtergelaten afval en zelfs volledige tenten achter. Maar het fenomeen beperkt zich niet tot festivals alleen, weet Kathleen Werkhoven. “Van trouwfeesten en babyborrels tot festivals en bedrijfsfeesten: evenementen zijn nog altijd weinig duurzaam.”

“Er gaat terecht heel veel aandacht naar het plastic afval, maar de wegwerpcultuur beperkt zich helaas niet tot bekertjes. De aankleding bij events wordt vaak speciaal voor het event aangekocht en daardoor ook maar één keer gebruikt. Niet alleen de tafelversiering belandt nadien in de vuilnisbak, ook andere decoratie gaat rechtstreeks naar het containerpark. Tafels en stoelen kwijnen weg vanachter in een magazijn. In het beste geval – als iemand zich nog herinnert dat ze er liggen – worden ze ooit nog eens gebruikt voor een evenement. In het slechtste geval blijft het bij die ene keer.” vertelt Werkhoven.

Kathleen Werkhoven, marketingmedewerker bij Kringverhuur

“Maar de tijdsgeest verandert. Organisatoren – van kleine feesten tot heel grote events – stappen langzaam maar zeker weg van de wegwerpcultuur en de overconsumptie. Ze beseffen dat het waanzin is om spullen te kopen die ze maar één keer gebruiken. Kringverhuur wil die circulaire evenementen een duw in de rug geven.”

Pionier in de circulaire revolutie

De Kringwinkel was een voorloper in de circulaire revolutie. Meubelen belandden niet langer in het containerpark, maar kregen een tweede leven in een ander interieur. Kringverhuur is het verlengstuk van De Kringwinkel, en bezorgt de tweedehandsspullen nu ook een derde leven. En een vierde, en een vijfde, enzovoort.

“Duurzaamheid en circulariteit zijn al lang geen niches meer”, benadrukt Kathleen Werkhoven. “Op het World Resources Forum dat OVAM organiseerde of op de alternatieve trouwbeurs I do, I do zou je misschien nog tweedehandsspullen verwachten. Maar ook Telenet of ZEB hebben ook meubelen gehuurd om grote lanceringsevenementen aan te kleden. Zelfs in een moderne corporate omgeving als de Ghelamco Arena hebben tweedehandszetels en -stoelen een prominente plek gekregen.”

ZEB persevent

Een event is een etalage, een uithangbord voor een bedrijf. Het is dus ook een kans om te tonen aan je klanten, je leveranciers of andere partners dat je het anders aanpakt. Dat je duurzaamheid belangrijk vindt, en dat op alle domeinen doortrekt. Het is een kans om te tonen dat je het méént.” gaat Werkhoven verder.

Nieuwe kansen voor mensen en spullen

Kringverhuur geeft niet alleen meubelen een tweede leven. Als sociaal tewerkstellingsproject stoomt het ook de eigen medewerkers klaar voor een nieuw leven. “We geven kansen aan mensen die op de reguliere arbeidsmarkt moeilijk aan werk geraken”, legt Kathleen Werkhoven uit. “Bij ons kunnen ze hun talenten ontplooien en ervaring opdoen, in bijzonder veelzijdige jobs. En zo helpen we hen om door te stromen naar andere jobs.”

“Onze klanten spelen een belangrijke rol in dat tewerkstellingsproject. Veel van onze medewerkers spreken bijvoorbeeld nog niet goed Nederlands als ze bij ons beginnen. Maar al doende leren ze razendsnel bij. Ik ben ervan overtuigd dat ze beter Nederlands leren door de hele dag met collega’s en klanten te praten dan wanneer ze acht uur in een klaslokaal zouden zitten. Ik merk dat onze klanten de inspanningen van onze medewerkers echt appreciëren.”

De essentie van de circulaire economie

Duurzaamheid en esthetiek gaan voor Kathleen Werkhoven hand in hand. “Als we evenementen echt duurzamer willen maken, moeten we meerwaarde creëren. Dat is de essentie van de circulaire economie: bij elke stap nieuwe waarde creëren. Door van een doorsnee zetel in een typisch Vlaams interieur een echte eyecatcher te maken bijvoorbeeld. Een bedrijf gaat geen tweedehandsspullen huren voor een groot lanceringsevenement enkel en alleen omdat ze tweedehands zijn. Dat is in alle sectoren zo: duurzaamheid op zich volstaat niet als verkoopargument.”

Mensen én bedrijven willen origineel zijn, ze willen tafels en stoelen met een verhaal. Spullen die je fantasie prikkelen

“Het oog wil ook wat. Een evenement moet niet alleen duurzaam of circulair zijn, het moet ook scoren op Instagram en Pinterest. Mensen én bedrijven willen origineel zijn, ze willen opvallen. Ze willen geen partytafels of klapstoelen van dertien in een dozijn, zoals je die bij élke receptie ziet staan. Ze willen tafels en stoelen met een verhaal. Onze spullen prikkelen je fantasie. Je kan er zelf een heel leven bij verzinnen. We waken streng over de kwaliteit, maar je ziet natuurlijk wel dat alles wat wij verhuren een geschiedenis heeft.”

Aruna Travel event (credits Kelly Snoeck fotografie)

Dat is zo boeiend aan de circulaire economie: spullen waarvan je het misschien nooit verwacht, kunnen toch nog een nieuw leven krijgen. Ik denk dat veel mensen nooit kunnen vermoeden dat die zetel of dat tapijt waar ze zo graag vanaf wilden een paar maanden later de show gaat stelen op een groot evenement.”

Wil jij jouw evenement op een duurzame en originele manier inrichten? Neem dan snel een kijkje op de website van Kringverhuur.

Het evenement van de toekomst: geen afval, geen overconsumptie en massa’s likes op Instagram

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Kringverhuur

Connecteer met 81.835 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief