Inpikken op nieuwe digitale evoluties kan veel waarde toevoegen aan bedrijven. Ze kunnen dat volgens de experts van Codifly op verschillende manieren doen. “Je kan een webplatform of applicatie zelf ontwikkelen, of je kan een partner zoeken om je daarbij te ondersteunen.”, geeft co-founder Kristof Van Miegem aan. Hij ziet 5 belangrijke digitale uitdagingen waar startups, scale-ups en kmo’s rekening mee moeten houden.

1. Continuïteit

“Elk bedrijf heeft, als onderdeel van het businessplan, een marketingplan klaarliggen. Daar wordt vandaag ook vaker en vaker een social media plan aan gekoppeld. Maar eigenlijk hoort daar ook nog een degelijk digitaal plan bij.” aldus Karen Van de Wiele, Business Developer Manager bij Codifly. “Om dat plan uit te werken, heb je natuurlijk een developer nodig en in sommige gevallen zelfs een multidisciplinair team van IT’ers. Echter is het vaak lastig om de geschikte kandidaten te vinden en aan boord te houden. ICT-beroepen zijn niet voor niets knelpuntberoepen. Zo dreigt technologie een struikelblok te worden voor bedrijven.”

“Wij kunnen stabiliteit en continuïteit bieden door gevraagde profielen – deels of volledig – te vervangen, te ondersteunen of zelfs op te leiden. Zo kunnen onze klanten zich focussen op hun core business. Ze kunnen hun geplande projecten uitwerken, zonder dat ze daarvoor noodzakelijk de mensen zelf in huis moeten hebben.”

2. Ideeën kanaliseren

“Aan ideeën meestal geen gebrek bij onze klanten”, zegt Van Miegem. “Vooral wanneer ook de middelen beperkt zijn, proberen we tijdens de eerste gesprekken met de klant naar de essentie te gaan: wat is er digitaal écht nodig? Er zijn heel wat pistes en combinaties mogelijk: een design en/of website en/of webapplicatie en/of mobiele app en/of webshop en/of… Een bedrijf kan zich beter concentreren op een paar toepassingen die écht een meerwaarde bieden of die écht tot bedrijfsresultaten leiden dan ze te versnipperen in tools die niet aan de verwachtingen voldoen. Kill your darlings. Alles draait uiteindelijk om return on investment en efficiëntie.”

“Wij helpen bedrijven om hun ideeën te kanaliseren. We vertrekken van wat de klant wil bereiken. Het uitgangspunt kan bijvoorbeeld zijn om een knelpunt op te lossen of communicatie te bevorderen. Samen kunnen we de doelstellingen bepalen en deze vertalen in digitale oplossingen. Hierbij kan er pragmatisch gewerkt worden. We kregen bijvoorbeeld al dikwijls de vraag om een mobiele app te bouwen. Dat kunnen wij uiteraard, maar vaak blijkt na analyse dat een webplatform volstaat (weliswaar met een mobiele versie). Daarom werken we samen met verschillende teams: niet alleen IT, maar evengoed sales of marketing.”

3. Maatwerk versus ‘one size fits all’

Startups, scale-ups en kmo’s hebben vandaag ook een quasi eindeloze hoeveelheid bestaande digitale tools ter beschikking. Maar die zijn dikwijls niet geschikt om aan de zeer specifieke noden en behoeften van die bedrijven tegemoet te komen, merkt Kristof Van Miegem. “Wij krijgen uiteenlopende vragen van klanten, van oplossingen om bedrijfsprocessen te automatiseren of producten online te verkopen tot apps om een community te bouwen of om de interacties met klanten en medewerkers te versterken. De rode draad in die behoeften is dat de ‘one size fits all’ standaardtools, die op de markt zijn, vaak niet volstaan.”

“Klanten hebben oplossingen nodig die meegroeien met hun bedrijf. Daarom maakten we de keuze om op maat te werken. Het grote voordeel is dat dergelijke oplossingen naadloos integreren met reeds bestaande processen, tools en systemen.”

4. Fixed budget, flexibele scope

Bedrijven maken plannen, maar die durven onderweg al eens grondig te veranderen. “Wij zijn zelf ook nog een relatief jong bedrijf en dat is bij ons niet anders gelopen.”, aldus Kristof Van Miegem. “Je kan strategieën en plannen uitwerken zoveel je wil, maar de markt stuurt je soms toch nog een andere richting uit. Dan is het belangrijk dat je digitale toepassingen snel en flexibel mee kunnen evolueren. Bedrijven voelen zich daarom comfortabeler bij een fixed budget, maar geen fixed scope. Ze willen weten hoeveel ze gaan uitgeven aan hun applicatie, maar ze willen dat budget toch nog flexibel kunnen invullen, naarmate de applicatie verder vorm krijgt.”

“We splitsen een project op in blokken van doorgaans twee weken, de zogenaamde sprints. Sprint per sprint werken we zaken af en leggen we die voor aan de klant. Door zo gestructureerd te werken en goed contact te houden tijdens de ontwikkeling van een applicatie kunnen we snel schakelen. Functionaliteiten kunnen onderweg indien nodig nog een andere invulling krijgen. Wij gaan ook pas factureren op basis van resultaat, en we houden onze communicatielijnen zo kort mogelijk.”

5. Futureproof technologie

“Last but not least: gebruik technologieën die klaar zijn voor de toekomst of zoek een partner die dat doet.” besluit Van Miegem.

“Uiteraard moet elke situatie apart bekeken worden en is er geen ‘silver bullet approach’, maar in het bijzonder hebben wij wel gemerkt dat de hedendaagse webtechnologieën, zoals Node.js en React(-Native), zeer breed inzetbaar zijn. Het is geen toeval dat reuzen als Facebook en Airbnb met die nieuwe technologieën werken. Ze hebben tal van voordelen.”

“Ten eerste maken ze het mogelijk om op een elegante en schaalbare manier een rijke en mooie applicatie uit te werken. Ten tweede werden ze ontwikkeld met performantie in het achterhoofd. Dat is belangrijk: gebruikers hebben niet veel geduld in een wereld waarin alles snel gaat. Bij het onderzoeken van verschillende websites werd bijvoorbeeld gemeten dat bezoekers vaak al na enkele seconden laadtijd afhaken.
Ten derde smelten frontend development en backend development enigszins samen: gezien de gemeenschappelijke taal, JavaScript, voor zowel frontend als backend kan één zogenaamde full-stack developer werken aan alle componenten van een applicatie.”

“Toch zien we dat veel bedrijven nog altijd liever vasthouden aan technologieën die zich in het verleden uitgebreid bewezen hebben. Er zijn uiteraard situaties waarin dit verstandig is, maar vroeg of laat zal de omschakeling toch gemaakt moeten worden.”

Wil jij als bedrijf ook inpikken op die digitale evolutie en zo waarde toevoegen aan jouw bedrijf? Neem dan een kijkje op de website van Codifly en ontdek hoe zij jou kunnen helpen.