Deze digital health insurance start-up verovert Europa: “Het welzijn van ons team is even belangrijk als onze groei”

Deze digital health insurance start-up verovert Europa: “Het welzijn van ons team is even belangrijk als onze groei”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Alan

Gezondheidszorg en welzijn waren nog nooit zo cruciaal als vandaag. Maar dat is niet de enige reden waarom de Franse digital health insurance start-up Alan, die eerder dit jaar nog een Serie C-financieringsronde van 50 miljoen euro afrondde, zo snel groeit in Europa. Cedric De Vleeschauwer, die de recente uitbreiding naar België in goede banen moet leiden, vertelt hoe een cultuur van radicale transparantie en extreme autonomie in het DNA van het bedrijf zitten. “De echte fundering van een snelgroeiende start-up is een gezonde bedrijfscultuur”, klinkt het.

Driedubbele differentiatie

In 2016 lanceerde Alan in Frankrijk een volledig digitaal aanbod aan gezondheidsverzekeringen voor zowel bedrijven als particulieren. In België focust het verzekeringsbedrijf vooral op die eerste categorie. Daarvoor trok Alan voormalig Showpad-manager Cedric De Vleeschauwer aan. “We zijn allesbehalve zoals de traditionele verzekeraars”, benadrukt die. “Het enige wat we gemeen hebben met hen, is onze regulering door de Nationale Bank en de financieeltoezichthouder FSMA.”

Cedric De Vleeschauwer, general manager van Alan

“Hoe we dan wel het verschil maken, is driedelig. Allereerst willen we meer transparantie en eenvoud pompen in deze sector. Het verzekeringswezen wordt doorgaans geassocieerd met kleine lettertjes, juridisch jargon, onaangename verrassingen en vooral veel onduidelijkheden. Dat negatieve imago pakken we grondig aan.”

“Daarnaast zijn we digital-first, waardoor we de frictie van het eindeloze papierwerk wegnemen. Ten derde maken we geen compromissen op niveau van de klantervaring. Zo doen we geen beroep op callcenters, en worden onze klanten niet geconfronteerd met ellenlange wachttijden. Via onze uitgebreide chatfunctie beantwoordt ons team vragen in amper enkele minuten. In Frankrijk hebben we bovendien al teleconsultaties gelanceerd, waar gebruikers gratis kunnen praten met een arts. Via chat of videocall. Digital health services zijn de toekomst.”

Zijn vernieuwende, klantgerichte waardepropositie maakt dat Alan in ons land vooral start-ups en scale-ups aantrekt als klanten. “Zij staan sneller open voor onze volledig digitale aanpak, en geloven in onze vernieuwende visie op gezondheidszorg”, knikt De Vleeschauwer. “Daarin willen we eerder een partner dan een verzekeraar zijn.”

Preventie als persoonlijke Healthcare Partner

Die visie wil Alan waarmaken door onder meer in te zetten op gezondheidspreventie. Dat staat in schril contrast met het leeuwendeel van de verzekeraars, die vooral reactief of curatief werken. “Onze rol zal nooit beperkt zijn tot het terugbetalen van medische kosten”, verduidelijkt De Vleeschauwer. “De uitspraak ‘beter voorkomen dan genezen’ mag je hier letterlijk nemen. Wist je dat we de enige verzekeringspartner zijn die vaccinatie terugbetaalt? Zulke elementen helpen ons om de ziekteverzekering - vandaag vooral een verplicht nummer - weer aantrekkelijker te maken voor zowel werkgevers als hun werknemers.”

We willen niet louter een ziekteverzekeraar zijn: onze ambitie is in de eerste plaats om als persoonlijke Healthcare Partner onze klanten bij te staan.

Het bedrijf weet dat het zijn vernieuwende werkwijze niet alleen kan bolwerken. In thuisland Frankrijk werkt Alan al samen met verschillende partners, waarvan meditatie app Headspace één voorbeeld is. “Alleen ga je sneller, samen raak je verder”, gelooft De Vleeschauwer. “Ook om teleconsultaties aan te bieden hebben we samengewerkt met een partner in Frankrijk, Livi, terwijl we voor onze medical chat alles in-house hebben gebouwd en onze eigen artsen op de payroll hebben. Het is een kwestie van de juiste keuzes maken: wat wil je écht zelf doen, wat kan je beter met partners doen?”

Het Alan team

Veel start-ups en scale-ups zijn overmatig gefocust op groei en recurrente inkomsten, wat vaak ten koste gaat van hun langetermijnvisie en cultuur. Maar die is net de lijm van alles wat met het operationele te maken heeft. Het team van Alan gelooft heel hard in onze missie én onze cultuur, en daar zien we streng op toe. Dat maakt het rekruteringsproces heel intensief en soms zwaar, maar zo trekken we eenvoudigweg de juiste mensen aan. Dat heeft een sneeuwbaleffect gecreëerd voor alle toekomstige aanwervingen. Niet alleen het loon of onze cultuur is een perk: het team waarmee je kunt samenwerken, is dat evenzeer.”

Atypisch DNA

Dat doet meteen de vraag rijzen: op welke manier investeert Alan in zijn bedrijfscultuur? “We zijn radicaal transparant”, zegt De Vleeschauwer zonder nadenken. “Alle informatie is intern beschikbaar, en mensen mogen van elkaar weten hoeveel ze verdienen. Hokjesdenken is hier uit den boze: iedereen is vrij om buiten zijn of haar functietitel te gaan, en meningen te geven. Zolang het op een respectvolle en constructieve manier gebeurt, natuurlijk.”

“We besteden veel aandacht aan feedback in twee richtingen. Niemand heeft hier een manager in de traditionele betekenis van het woord. Wij hebben coaches die er zijn om je te helpen om dingen in vraag te stellen, niet om je de les te spellen. Volgens ons zijn we allemaal volwassen genoeg om zelf beslissingen te maken.”

We zijn radicaal transparant. Alle informatie is intern beschikbaar, en mensen mogen van elkaar weten hoeveel ze verdienen

Neem dat gerust letterlijk. Wil je bij Alan even vakantie nemen en naar een exotisch eiland gaan, dan kies je zelf wanneer en voor hoelang. Al hoef je daarvoor geen verlofdagen op te nemen. “Iedereen is vrij om te werken hoe en waar hij of zij het wil”, zegt De Vleeschauwer. Vrijheid betekent echt vrijheid. Wens je op een exotisch eiland te werken? Geen probleem. Niemand gaat controleren hoeveel uur je precies aan je laptop zit.”

We profileren ons als health partner, dus vinden we aandacht voor de juiste werk-privébalans een must. Dat krijgt voor elke medewerker een andere invulling, dus zoekt elke collega dat evenwicht voor zichzelf uit. Gezien onze preventieve focus zou het trouwens bijzonder hypocriet zijn om te verwachten dat werknemers voortdurend bezig zijn voor Alan.”

Een stukje Alan voor iedereen

In ruil voor al die voordelen verwacht het bedrijf vooral veel verantwoordelijkheidszin. Zijn teamgeest wordt gekenmerkt door ownership en autonomie. De Vleeschauwer legt uit dat de start-up daar heel ver in gaat. “Ieder teamlid heeft aandelen in het bedrijf. Elke werknemer heeft de keuze om betrokken te zijn in eender welk beslissingsproces. Alan is dus letterlijk het bedrijf van iedereen die er werkt”, klinkt het.

Sommigen zouden denken dat dat te mooi klinkt om waar te zijn, maar De Vleeschauwer is nuchter. “Elk bedrijf heeft natuurlijk zijn uitdagingen”, zegt hij instemmend. “Net zoals alle groeibedrijven worstelen wij ook met het risico van focusverlies. We geven graag veel vrijheid, maar willen natuurlijk vermijden dat mensen niet meer op dezelfde golflengte zitten. Daarom zijn we als bedrijf heel erg gericht op proactieve communicatie en zelfverbetering. Teamleden delen elke week hun prioriteiten en to-do-lijst met elkaar en dat wordt in alle openheid besproken en gechallenged indien nodig.”

“Of samenwerken dan moeizamer liep tijdens de coronacrisis? Allesbehalve, ondanks de recente opening van onze kantoren in België hebben we altijd al decentraal gewerkt. De optimist in mij ziet afgelopen maanden als een opportuniteit voor Alan. Misschien kunnen we de mentale en fysieke gezondheid eindelijk de aandacht bieden die ze verdienen. En vooral: mensen en bedrijven vinden die willen meebouwen aan die missie.”


Wil jij meeschrijven aan het groeiverhaal van Alan, en deze ‘partner in gezondheidszorg’ mee op de Belgische kaart zetten? Neem dan hier contact op met Alan.

Deze digital health insurance start-up verovert Europa: “Het welzijn van ons team is even belangrijk als onze groei”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Alan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.252 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief