Hoe als groot bedrijf snel en gericht innoveren? “Nieuwe businessmodellen creëer je niet tussen de corporate muren”

Hoe als groot bedrijf snel en gericht innoveren? “Nieuwe businessmodellen creëer je niet tussen de corporate muren”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Start it X

Nu de coronacrisis het bedrijfslandschap dwingt tot creatief optreden, staat innovatie steeds hoger op de agenda. Snelheid en wendbaarheid zijn daarbij cruciaal, wat het voor grote spelers niet makkelijk maakt om bij te blijven. Maar niet als het van energiebedrijf Luminus afhangt. Het bedrijf werkt al jaren samen met innovatiebegeleider Start it X, om continu te innoveren. Bloovi sprak met Frederik Simoen (Innovation Program Manager bij Luminus) en Lode Uytterschaut (oprichter van accelerator Start it @KBC en Start it X).

Innoveren met focus dankzij #next

Innovatie vraagt om een gestructureerde langetermijnaanpak. Het zijn de woorden van Luminus’ Innovation Program Manager Frederik Simoen. “We weten dat de meest sterke en vernieuwende ideeën van onze eigen teamleden komen”, zegt die. “Het was onze drijfveer om drie jaar geleden het innovatieprogramma #next te lanceren, waarmee we onze collega’s ondersteunen hun meest belofte ideeën in de markt te zetten.

Hoe dat er in de praktijk aan toegaat? Simoen geeft aan dat Luminus open staat voor elk vernieuwend of disruptief idee, maar dat het ook campagnes organiseert rond specifieke vraagstellingen. “De focus is belangrijk, en we willen natuurlijk trouw blijven aan onze missie”, licht hij toe. “Wij willen bouwen aan een CO2-neutrale energietoekomst, waar bescherming van de planeet, welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden. En dat dankzij elektriciteit, innovatieve oplossingen en diensten. Elk idee wordt daaraan getoetst.”

De impact op onze bedrijfscultuur is enorm: de medewerkers worden inventiever en ondernemender

Na een preselectie door Luminus zelf, mogen de medewerkers hun idee pitchen aan een extern board. Daarin is het Luminus directiecomité vertegenwoordigd, aangevuld met externe experten uit de start-up wereld zoals Wim De Waele, Peter Hinssen en Patrick Kestens. Samen oordelen ze over de levensvatbaarheid en slaagkansen van elk businessplan. Op basis van gerichte feedback komen de teams een keer per kwartaal terug om hun voortgang te bespreken.

“Het resultaat is telkens een spin-off of nieuwe start-up waarin Luminus een participatie neemt”, vervolgt Simoen. “Net zoals bij een klassieke start-up vloeit er vaak ook helemaal niets uit voort. Maar dan hebben we onze teams tenminste ondergedompeld in het ondernemerschap. Met het verschil dat ze na hun deelname aan #next hun carrière verder zetten binnen de vertrouwde werkomgeving. De impact op onze bedrijfscultuur is enorm: de medewerkers worden inventiever en ondernemender.”

Kruisbestuiving, crash courses en experten als succesingrediënten

Het innovatieprogramma #next werd ontwikkeld met behulp van Start it X, dat grote ondernemingen begeleidt in hun innovatie-inspanningen. Vanzelfsprekend is er een duidelijke link met accelerator Start it @KBC. “Veel founders, partners en werknemers in de Start it @KBC community hebben al ervaring opgedaan bij grote bedrijven”, knikt CEO Lode Uytterschaut. “Zij vormen een uitstekend klankbord voor grote bedrijven, die volop zoeken naar manieren om hun intrapreneurs te ondersteunen.”

Om de start-up cultuur van onderuit binnen te loodsen bij grote ondernemingen, heeft Start it X een zeer specifieke benadering. Zo werken de intrapreneurs van Luminus gedurende het traject in één van de hubs van Start it @KBC en Start it X. “Wie als grote organisatie wil experimenteren met nieuwe ideeën en businessmodellen, moet dat vooral niet deeltijds of na de uren doen”, vindt Simoen.

Hoe meer we werknemers loskoppelen van hun huidige job, hoe productiever ze zijn in de uitwerking van hun innovatief idee. Dat moet dus ook fysiek, vinden we. Bij Start it X komen ze terecht in een dynamische omgeving waar ze aan de koffiemachine kritische vragen van ervaren ondernemers krijgen. We zijn er positief door verrast hoe groot de impact is op de mindset.”

Door de kruisbestuiving met Start it @KBC hebben we alles wat nodig is om een start-upidee uit de grond te stampen

“Voor alle duidelijkheid wordt niemand aan zijn lot overgelaten”, vult Uytterschaut aan. “Alle intrapreneurs krijgen een crash course, en worden in een mum van tijd bekend gemaakt met start-up methodieken. Ze krijgen een vaste business coach, die de voortgang van hun idee regelmatig evalueert en bespreekt.

In ons eigen netwerk verschillende aanspreekpunten voor marktvalidatie, growth hacking, nieuwe businessmodellen, HR, finance, marketing en meer. Kortom: alles wat nodig is om een start-upidee uit de grond te stampen. Soms brengen we ook alle deelnemende corporates samen, zeker als ze een grote gemeenschappelijke uitdaging aanpakken op maatschappelijk vlak. Als ze elkaar kunnen voeden en inspireren, dan wordt iedereen daar beter van.”

Het ABC van de ondernemersmentaliteit

In hoeverre Luminus er dan al in slaagde om een ondernemersmentaliteit onder te brengen in de bedrijfscultuur? Verschillende start-ups ontsproten al uit #next, waarvan Bcheck een mooi voorbeeld is. Voormalig Smart Home Manager en huidige Bcheck CEO Jacquez Bolzer kwam, samen met enkele collega’s, ruim twee jaar geleden op de proppen met het idee voor een sensor die voorspelt wanneer verwarmingsketels het begeven. In welke mate vreest de energieleverancier voor nieuwe concurrentie?

“Dat risico is er altijd, maar we zijn net trots dat we een aandeel hebben in nieuwe bedrijven binnen ons ecosysteem”, zegt Simoen snel. “Niet elk idee vervelt trouwens tot een schaalbare business. En dat is perfect oké: falen mag. Grote bedrijven die dat niet toestaan, zetten automatisch de rem op elke poging tot innovatie.”

Start-ups en corporates hebben elkaar nodig - zeker vandaag

Sommige vernieuwingen worden anderzijds onder de Luminus-vlag vermarkt. Lumifix, dat pechverhelping voor verwarming en sanitair voorziet, is er één van. “Start-ups en corporates hebben elkaar nodig - zeker vandaag”, benadrukt Uytterschaut. “De kennis, het netwerk, ervaringen, … de win-win strekt zich verder uit dan financiële voordelen alleen. Op sommige vlakken verschillen ze heus niet zo erg van elkaar. Ook grote jongens hebben soms een fantastische oplossing voor een vandaag nog onbestaand probleem. Wij zijn er dan om hen te challengen en hen te helpen met dat idee in de markt te zetten zoals een start-up dat zou doen. Steeds op de founder-centric manier, uiteraard.”

Wel zijn er voorwaarden om als grote organisatie in aanmerking te komen voor het innovatietraject van Start it X. “Als het topmanagement niet gelooft in het innovatief talent van de eigen medewerkers, dan krijgen we hen niet aan boord. En dus kunnen we in dat geval geen vlotte samenwerking garanderen. Cultuur is alles, dat is niet enkel in een start-up het geval”, besluit Uytterschaut.


Wil jij met je bedrijf vandaag relevant blijven in de wereld van morgen? Maak hier kennis met Start it X of stuur rechtstreeks een berichtje!

Hoe als groot bedrijf snel en gericht innoveren? “Nieuwe businessmodellen creëer je niet tussen de corporate muren”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Start it X

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.252 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief