Hoe deze ‘Tinder voor business” het land verovert: “We zijn een echte disruptor in de netwerkwereld”

Hoe deze ‘Tinder voor business” het land verovert:  “We zijn een echte disruptor in de netwerkwereld”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Wixly

De Brusselse start-up Wixly is al een tijdje aan de weg aan het timmeren, maar schoot de voorbije maanden plots als een pijl naar boven. “We zijn in een gat in de markt gesprongen”, verklaart oprichtster Delphine De Wulf het succes van haar matchmaker voor ondernemers.

Delphine De Wulf is niet aan haar proefstuk toe. Bijna dertig jaar geleden richtte ze haar eerste bedrijf al op: “Crawfresh was toen een innoverend import-export bedrijf met China. Ik heb het bedrijf verkocht toen ik dertig was. Daarna heb ik meer dan twintig jaar niet gewerkt, omdat ik grote verantwoordelijkheden had in mijn gezin. Al die tijd heb ik van de verkoop van mijn bedrijf kunnen leven.”

“Zo’n twee jaar geleden heb ik dan besloten me in een nieuw zakelijk avontuur te storten. Dat was een logische keuze voor mij, want ik hou ervan een zaak te leiden en ben daar ook goed in. Alleen wist ik wel dat ik opnieuw ondernemer wou worden, maar niet waarin. Daarom ging ik online op zoek naar een platform dat me in contact kon brengen met start-ups of bedrijven die op zoek waren naar een vennoot zoals ik, die haar schouders mee onder hun project wou zetten. Maar al snel bleek er nergens zo’n platform te bestaan voor België en Luxemburg. Ik had een gat in de markt gevonden en ben er meteen ingesprongen.”

Gezocht: de ideale partner

En zo geschiedde. Samen met twee jonge informatici richtte Delphine De Wulf Wixly op, een matchmaking platform tussen ondernemers, potentiële vennoten, investeerders en mentoren. “Je mag het gerust vergelijken met een datingsite”, lacht ze. “Het werkt immers heel gelijkaardig. Je vult eerst je eigen profiel in, beschrijft jezelf en je bedrijf.”

We hebben bedrijven in alle levensfases in onze database: start-ups, scale-ups, maar ook gewoon een zakelijk idee. Daarna kies je of je een vennoot zoekt, een investeerder of een mentor, en beschrijf je welk bedrag je nodig hebt en welke kwaliteiten je zoekt in je ideale partner. Daarna valideert Wixly je profiel en brengt je automatisch in contact met profielen die overeenstemmen met je specifieke behoeftes.”

Met dank aan Omar en Corona

Het platform ging anderhalf jaar geleden live. Maar het bleek niet makkelijk om de eerste gebruikers te vinden, herinnert Delphine De Wulf zich: “Het was een lange en moeilijke weg. Wixly is een echte disruptor in de netwerkmarkt, het platform haalt macht weg bij diegenen die networkings organiseren. Dat valt daar natuurlijk niet in goede aarde.”

“Wixly had sneller bekend kunnen worden, maar de traditionele netwerkwereld heeft ons afgeschermd. En dus heb ik heel wat obstakels moeten overwinnen om zelf een netwerk op te bouwen rond Wixly.”

De eerste die echt in Wixly geloofde, was Omar Mohout. Ik heb hem ontmoet tijdens een van zijn keynotes. Het klikte tussen ons, en hij zag meteen het grote potentieel van Wixly. Sindsdien heeft hij elke post die ik op sociale media publiceerde gedeeld. Dat heeft veel geholpen om die eerste gebruikers binnen te halen. Plots was er vertrouwen.”

Wixly is volgens Delphine De Wulf pas echt geëxplodeerd toen het land in lockdown ging: “In real life netwerken ging toen plots niet meer, dus gingen mensen online op zoek. En wij stonden klaar voor hen. In enkele maanden tijd is het aantal gebruikers pijlsnel gestegen. Momenteel zitten we aan zo’n 500 gebruikers en hebben we al 5.000 matches mogelijk gemaakt. Het gemiddeld aantal matches per persoon is tien, maar er zijn ook mensen met wel dertig of veertig hits.”

In real life netwerken ging toen plots niet meer, dus gingen mensen online op zoek. En wij stonden klaar voor hen

“De meeste koppelingen vinden plaats tussen ondernemers, potentiële vennoten en investeerders, mentoren worden minder gezocht. En opvallend genoeg vooral in Vlaanderen: 75% van onze gebruikers zijn Vlamingen. We hebben ook al enkele succesverhalen mogelijk gemaakt. Zo heeft Kevin Lohandjola via Wixly twee vennoten gevonden, Bjorn Tellin en Chandan Argval. Zij hebben samen Cleaneo op de markt gebracht, een app voor autoreiniging aan huis. En Wixly heeft ook Kenan Tabakovic in contact gebracht met Stijn Woestenborghs. Zij werken nu samen aan een complex project rond cobots.”

Strenge selectie

Delphine De Wulf kent bijna al haar matches. Dat heeft te maken met de strenge selectieprocedure die Wixly hanteert, legt ze uit: “Slechts één op drie projecten wordt toegelaten op het platform. Dat heeft niets te maken met de leefbaarheid van hun businessplan, want wie ben ik om daarover te beslissen? Maar wel met de sérieux van de voorgestelde ideeën. Ze moeten het echt menen.”

“Wie er niet in slaagt om zijn idee goed aan de man te brengen, help ik vaak met persoonlijk advies. Daarnaast volgen we alles ook van nabij op om oplichterij te voorkomen. Het groeiende succes van Wixly is die markt namelijk ook niet ontgaan.”

Het verdienmodel

Andere troeven van Wixly zijn volgens De Wulf de grote tijdwinst van online netwerken, de lokale verankering (het platform richt zich uitsluitend op België en Luxemburg) en de community die rond Wixly groeit: “We hebben een privé-Facebookgroep opgericht, de Wixly Community, waarin ondernemers elkaar kunnen helpen met advies en informatie. Ik ben er immers van overtuigd dat samenwerking erg belangrijk is voor het ondernemerschap. De groep verwelkomt trouwens ook ondernemers die geen lid zijn.

Maar de allergrootste troef is waarschijnlijk zijn prijskaartje: het platform is namelijk gratis. “Wixly is in essentie een marktplaats”, legt Delphine De Wulf die beslissing uit. “En alle grote markplaatsen zoals eBay enzovoort waren in het begin gratis. Je kan moeilijk een abonnement vragen als je jezelf nog niet helemaal bewezen hebt.”

“We willen nu dus eerst onze reputatie en ons aantal succesvolle matches verder opbouwen. Maar zelfs daarna zou ik Wixly gratis willen houden. Ik zou daarom met een partner willen werken die het ondernemerschap ook wil stimuleren. Een bank bijvoorbeeld, of een van de big four. Zij kunnen het platform gebruiken om te tonen dat ze ondernemerschap willen stimuleren. Ik ben momenteel dus hard op zoek naar een partner om Wixly gratis te houden. Want ik hou niet van barrières. Dat ligt niet in mijn aard.”

Heb je een idee voor een start-up of wil je vennoot worden van of investeren in een veelbelovend bedrijf, en wil je ontdekken welke matches Wixly jou kan opleveren? Schrijf je dan hier in.

Hoe deze ‘Tinder voor business” het land verovert:  “We zijn een echte disruptor in de netwerkwereld”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Wixly

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.821 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief