“Kleur heeft een enorme impact op bijna al onze dagelijkse beslissingen, en dus ook op je bedrijfsresultaten”

“Kleur heeft een enorme impact op bijna al onze dagelijkse beslissingen, en dus ook op je bedrijfsresultaten”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Color Navigator

Wist je dat we 85% van onze dagelijkse beslissingen onbewust op basis van kleur maken? En toch, ondanks de wetenschappelijke onderbouw, wordt kleur nog altijd onderbenut door bedrijven en professionals, stelt Thierry Lescrauwaet, founder van Color Navigator, vast. “Als je weet dat kleur zoveel invloed heeft op het succes van je bedrijf, is het opmerkelijk dat bedrijven het meestal als een bijzaak behandelen, zelfs in het designproces.”

Als je iemand vraagt: waarom heb je dat product gekocht en niet het andere? Waarom vind je dit merk aantrekkelijker dan het andere? Waarom vertrouw je deze organisatie? Dan zal het antwoord bijna nooit zijn: door de kleur. Toch laat onderzoek zien dat kleur één van de grootste bepalende krachten is bij zo goed als elke beslissing.

Kleur kiezen doen we onbewust en het heeft weinig met bewuste smaak te maken. De invloed van kleur wordt voornamelijk door zijn samenstelling uit licht en golven bepaald. Kleuren zijn elektromagnetische golven van licht, elk met hun eigen frequentie, en die hebben een specifieke, meetbare invloed op onze manier van denken, voelen en handelen. “De juiste kleur van een product of logo vertelt meteen waar je als merk voor staat, wat je tone of voice is en welke doelgroep je aanspreekt”, zegt Thierry Lescrauwaet van Color Navigator, het eerste bedrijf dat erin geslaagd is om de impact van kleur wetenschappelijk te onderbouwen en te voorspellen. “Als je weet dat kleur zoveel invloed heeft op het succes van je bedrijf, is het opmerkelijk dat bedrijven het meestal als een bijzaak behandelen, zelfs in het designproces.”

De juiste kleur van een product of logo vertelt meteen waar je als merk voor staat, wat je tone of voice is en welke doelgroep je aanspreekt

Kleur bekennen

Color Navigator bepaalt voor klanten een ‘Certified Color Identity’, afgestemd op identiteit, gericht op specifieke doelgroepen én het moment van gebruik of beleving. De achterliggende wetenschappelijke onderbouwing is er dankzij 50 jaar onderzoek door de 83-jarige Belg Luc Van Renterghem, burgerlijk textiel ingenieur en psycholoog. Hij bestudeerde de meetbare impact van kleur op onze hersenen en vond terugkerende patronen en unieke combinaties.

Een team van onderzoekers heeft een vijftal jaar gewerkt aan de overdracht en vertaling van zijn studies en bevindingen. Dat is de unieke systematiek van Color Navigator geworden. Het Color Navigator System brengt kleur(combinaties) in kaart op basis van gedrag, beleving, emotie, doelgroep en geografie.

“We omschrijven ons systeem vaak als een Google Maps voor kleuren” zegt Karine Steculorum van Color Navigator. Uit een verzameling van 10.000 kleuren kunnen we kleuren zo selecteren en organiseren dat ze perfect matchen met je bedrijfs- of merkidentiteit, het doelpubliek en de regio waarin je actief bent.

Klantencase Bebat

Zelflerend systeem

De systematiek van Color Navigator is intussen ook internationaal gepatenteerd en geïntegreerd in talloze applicaties, zoals interieur-, fashion- en design software. “Daardoor leren we constant bij. Het systeem registreert hoe vaak een kleur wordt gebruikt, waarom en waarvoor”, zegt Lescrauwaet. “De informatie en kennis over specifieke kleuren wordt dus ook steeds groter en laat ons toe om gedrag nog accurater te voorspellen.”

Met nu reeds meer dan 1,6 miljoen data points beschikbaar, wordt de rol van kleur steeds beter meetbaar en voorspelbaar. De 10.000 coördinaten zijn de ideale basis voor AI en deep learning modellen die onze inzichten en predictie verder uitbreiden.

Klantencase bol.com

Kleur & neuromarketing

Binnen marketing werd kleur lange tijd in het hoekje van de kleurenpsychologie geduwd. Zoals bijvoorbeeld de kleurcombinatie van rood en geel bij McDonald's, die ervoor zorgt dat je meer eet, maar ook dat je meer energie hebt en dus niet te lang blijft zitten. “Sommige marketeers gingen daarin mee, anderen hielden er minder rekening mee”, zegt Steculorum. “Het was ook weinig tastbaar omdat mensen vaak niet kunnen aangeven dat kleur belangrijk is.”

De verklaring voor het verschil tussen perceptie en gedrag is dat een groot deel van het beslissingsproces in onze hersenen onbewust verloopt. Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman, grondlegger van de behavioural economics, toonde aan dat 95 procent van onze beslissingen onbewust gemaakt wordt. En in 85 procent van de gevallen is kleur daarbij de belangrijkste en beslissende factor. Mensen geven achteraf een uitleg waarom ze iets gedaan of gekozen hebben, maar onze hersenen hebben in werkelijkheid al lang beslist.

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman, grondlegger van de behavioural economics, toonde aan dat 95 procent van onze beslissingen onbewust gemaakt wordt. En in 85 procent van de gevallen is kleur daarbij de belangrijkste en beslissende factor

“Op basis van dat inzicht is onderzoek naar kleur in een stroomversnelling terechtgekomen”, zegt Lescrauwaet. “En vandaag is het belang van kleur een evidentie geworden binnen neuromarketing. Subtiele kleurschakeringen, nauwelijks zichtbaar met het blote oog, roepen een heel ander gevoel bij het doelpubliek. Het Color Navigator System laat ons toe om structuur te brengen in die 85% van die onbewuste handelingen en beslissingen.”

Kleur verkoopt, maar de juiste kleur verkoopt veel beter

Een juiste integratie van kleuren, afgestemd op bedrijfsidentiteit, waarden, doelgroep en regio leidt tot een grotere omzet, een betere customer journey en een hogere conversie. Lescrauwaet geeft het voorbeeld van Google zelf: door de tint van hun blauwe advertenties een fractie te veranderen, verdienden ze in minder dan één jaar tijd 200 miljoen dollar extra.

Klantencase EG

“Het interessante aan onze online cases is dat de impact van kleuren vrij direct meetbaar is via gebruikersdata”, zegt hij. “Als je weet dat je als gebruiker in de eerste 3 tot 5 seconden een oordeel velt over bijvoorbeeld een webshop of product, dan besef je ook dat kleur daarin een grote rol speelt.”

De juiste kleur bepaalt in de eerste plaats de user experience en sfeer waar de gebruiker zich mee kan identificeren. Maar met kleur en contrast kunnen we ook de eerste 3 clicks sturen, want kleur bepaalt in grote mate waar je als gebruiker op klikt. Zo hebben we een recente case afgewerkt met een decoratiemerk dat een bredere internationale markt wou bereiken. Door de kleuren aan te passen, registreerde het een onmiddellijke omzetstijging van de vooropgestelde gamma’s.”

Succesverhalen in kleur

Color Navigator haalt de eindeloze discussies over de juiste kleur weg, ook bij professionals. Toch blijft er ruimte voor creatieve invulling. “We zijn een complementaire partner”, zegt Lescrauwaet. “We verrijken het design- en productieproces, eerder dan het te beperken. Zo werken we voor designbureaus en agencies vaak met bredere kleurprofielen, zodat zij binnen dat kader zelf kunnen invullen.”

De flexibiliteit en inzetbaarheid van het Color Navigator System begint wereldwijd zijn vruchten af te werpen. Intussen wordt de systematiek onderricht op universiteiten, design- en architectuurhogescholen, en kan Color Navigator een mooie klantenportefeuille voorleggen. “Kleur heeft een enorme impact op de resultaten van een bedrijf ongeacht de sector en de grootte van een bedrijf”, besluit Lescrauwaet. “De investering in een ‘Certified Color Identity’ is beperkt, maar de onmiddellijke return on investment is heel overtuigend.”

Maak je graag kans op één van de 5 gratis color audits en berekening van uw color success factor? Voeg dan hier uw project toe via een afbeelding (website, product, verpakking, enz) en leg bondig uit wat uw sector, missie, positionering en doelgroep is. We verwerken de eerste vijf werkbare briefings. Veel succes!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Color Navigator

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.642 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief