Opgestart in 2013, mag Appwise x Wisemen zich vandaag één van de grootste en meest toonaangevende digital agencies van het land noemen. De ‘innovatiefabriek’, gevestigd in een smaakvolle vierkantshoeve in Diepenbeek, helpt bedrijven om hun proces van digitale transformatie tot een goed einde te brengen. “Klanten zoeken meer dan een technologiepartner – ze willen iemand om mee te sparren rond innovatie en organisatiedoelstellingen.”

Vandaag telt Appwise 59 digital natives en froleagues, tegen 2022 moeten dat er minstens honderd zijn. “Maar veel belangrijker dan aantallen is de positieve impact die we willen genereren”, zegt CEO Steffen Brans. “Let’s put a dent in the universe is ons motto, wat zich bij onze klanten vertaalt in disruptie, nieuwe businessmodellen, uitzonderlijke experiences, nieuwe value proposities ...”

En die klanten zijn start-ups, grotere kmo’s en multinationals, in alle mogelijke sectoren en in Limburg en ver daarbuiten. “Intussen hebben we, op basis van diepgaande technische expertise en kennis van strategie, zo’n 250 juiste, relevante, digitale producten ontwikkeld – van apps over websites tot chatbots, AI en voice assistants. Heel breed en nooit off the shelf: alles wat wij maken, is uniek en in participatieve co-creatie met de klant. We leveren ook niet alleen producten, we gaan mee valideren, keuzes maken, nadenken over innovatiedoelstellingen, ambities en manieren om de eindgebruiker nog meer centraal te stellen.”

Vier drivers van digitale transformatie

Op basis van die ervaring met Appwise x Wisemen ziet Head of Strategy Glenn Gielens vier drivers van digitale transformatie. “De eerste driver: businessobjectieven. Wat wil je bereiken? Meer omzet, marge, klanttevredenheid? Een hogere retentie, een nieuwe markt of verhoudingsgewijs meer tractie digitaal? Een competitief onderscheidende digitale positie of minder administatie en overhead?”

De klant is vandaag digitaal zodanig verwend dat je dienstverlening daar volledig op toegespitst moet zijn. Het is niet voor niets dat we vandaag meer spreken over me-commerce dan over e-commerce

De tweede driver is het feit dat de eindklant en zijn verwachtingen zélf veranderd zijn: de klant is vandaag digitaal zodanig verwend dat je dienstverlening daar volledig op toegespitst moet zijn, zodat een perfecte customer experience wordt gegarandeerd. Zonder de minste frictie dus, en zonder massacommunicatie, dus met gepersonaliseerde berichten op het juiste moment via het juiste medium. Het is niet voor niets dat we vandaag meer spreken over me-commerce dan over e-commerce. Ook instant gratification is een must: de klant verwacht meteen een antwoord op zijn vraag, zelfs al is dat zondag om 3 uur ’s nachts – daar kunnen bots bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen.”

Minder frictie en meer gebruiksgemak

De derde driver van digitale transformatie zijn emerging technologies. Die zijn op zich niet disruptief, wél de impact die ze creëren. Zo zien wij AI, op zich niet zo nieuw, in de toekomst echt een onderscheidend concurrentieel element worden: vroeger concurreerde je als bedrijf met je producten en prijzen, in de toekomst wint het bedrijf met de beste AI-strategie. Wij proberen onze klanten doorheen die emerging technologies te gidsen.”

Vroeger concurreerde je als bedrijf met je producten en prijzen, in de toekomst wint het bedrijf met de beste AI-strategie

Ten slotte zien we als vierde driver globale trends als – enigszins contradictorisch met wat we hier vertellen – digitale detox: mensen zijn de digitale overload wat moe, waardoor je als bedrijf nog meer moet inzetten op gebruiksgemak en automatisering. Ook hier kunnen wij een belangrijke sturende rol in spelen.”

Nog zo’n globale trend is first time empowerment: mensen verankeren zich graag aan de eerste maal dat ze iets doen”, aldus Steffen Brans. “Ze onthouden bijvoorbeeld altijd de eerste maal dat ze achter het stuur plaatsnamen, dus merken willen maar wat graag bij dat moment aanwezig zijn. Jij weet bijvoorbeeld ongetwijfeld nog in welke auto je leerde rijden. Een Audi 100? Voilà, zo zie je hoe waardevol zo’n momenten voor merken kunnen zijn.”

Leren om ownership te nemen

“Met Appwise x Wisemen willen we het beste digital agency van de Lage Landen zijn”, doet Steffen Brans de ambities van het bedrijf uit de doeken. “Maar we stelden steeds vaker vast dat klanten meer zoeken dan louter een technologiepartner – ze willen iemand om mee te sparren rond innovatie en innovatiedoelstellingen. Om dat zeer gericht te kunnen doen, hebben we aan ons bedrijf alter ego Wisemen toegevoegd, om een écht proactieve innovatiepartner voor klanten te kunnen, door voor hen de toegevoegde waarde van nieuwe technologieën in kaart te brengen, vertrekkend vanuit de organisatiedoelstellingen. Waarna we de concrete oplossing ontwikkelen om die innovatie te enablen.”

Als je kijkt naar de succesratio van digitale-transformatieprocessen, dan zie je toch vooral dat er heel wat mislukken. Technologie is daar zelden de oorzaak van, het gaat bijna altijd over de cultuur die de change niet omarmt

“Ondersteunen van klanten gaat bij ons dus erg ver: wij challengen bedrijven in hun visie, businessmodel … om hen zo mee te krijgen in dat traject van innovatie en groei dat digitale transformatie is”, gaat Brans door. “Daarbij komt trouwens altijd een stuk culturele transformatie bij kijken, waarbij mensen moeten leren om ownership te nemen, innovatie te omarmen, oogkleppen af te zetten en uit hun comfortzone te komen. Alleen zo zullen ze leren mee out-of-the-box te denken. Die mindset creëren is iets waar wij ook onze verantwoordelijkheid willen nemen.

“Want als je kijkt naar de succesratio van digitale-transformatieprocessen, dan zie je toch vooral dat er heel wat mislukken. Technologie is daar zelden de oorzaak van, het gaat bijna altijd over de cultuur die de change niet omarmt. Iedereen moet zich ten volle bewust zijn en overtuigd zijn van de why: daar wordt altijd veel over gesproken, maar te weinig mee gedaan. Daarom is het belangrijk om iedereen in het bedrijf betrokkenheid te geven. En dat kan alleen door management te vervangen door leiderschap, en taken door een geest van visie en missie.”

Medewerkers die zich volledig smijten

De nood aan digitalisering en automatisering laat zich door de huidige crisis meer dan ooit voelen. “Deze crisis kan de accelerator zijn die meer dan ooit de noodzaak van digitalisering duidelijk maakt. Alleen situeert die zich vooral op vlak van telewerken of documenten delen. Korte termijn dus. Digitale transformatie is voor ons veel meer een langetermijnproject, maar dat zien we echter vandaag nog niet versnellen door de pandemie.”

Impact creëren, die deuk in het universum slaan: dat kan je natuurlijk alleen maar doen met een team dat zich volledig wil smijten, elke dag opnieuw. “Daarom hebben wij een oprecht unieke cultuur bij Appwise, die we zorgvuldig bewaken”, vertelt Glenn Gielens. “Mensen komen bij ons écht op de eerste plaats. Dat is de reden waarom één van de eerste mensen die bij ons op de payroll stonden, de chief happiness officer was, die zowel onze medewerkers als klanten gelukkig moet maken. Dat uit zich in meer productiviteit en hogere rendabiliteit, zowel bij ons als de klant. Of zoals wij het met een boutade zeggen: werken bij Appwise moet leuk zijn, maar ook werken mét Appwise.”


Wil jij ook gechallenged worden in je ideeën, visie en processen om zo beter gewapend te zijn voor de (digitale) toekomst? Brainstormen over de mogelijkheden van meer impact? De wizzards van innovatiefabriek Appwise x Wisemen.digital helpen je graag om die deuk in het universum te slaan.