Hoe dit jonge bedrijf er met AI in slaagt wereldwijd voor de beste event-ervaring te zorgen

Hoe dit jonge bedrijf er met AI in slaagt wereldwijd voor de beste event-ervaring te zorgen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & MeetMatch

Toptechnologie van eigen bodem: start-up MeetMatch ontwikkelde – op basis van gepatenteerde AI – ‘s werelds enige geavanceerde business matchmaking-oplossing, die bovendien garant staat voor een ongeëvenaarde eventbeleving. Heel wat grote internationale spelers, die uiteraard de grootste ROI uit hun events willen halen, gaan daarom met het jonge Vlaamse bedrijf in zee. “Wij kunnen in de meeste contexten veertig maal efficiënter netwerken aanbieden”, maakt co-founder Geert Van Wonterghem zich sterk.

Matchmaking, technologie en innovatie lopen als een rode draad doorheen de carrière van Geert Van Wonterghem. Zo was de co-founder van MeetMatch eerder innovatiemanager bij Alcatel, waar hij processen uitwerkte om complementaire talenten samen te brengen en zo een innovatiecultuur te implementeren. Die processen van innovatiecultuur-verbetering verfijnde hij en bracht hij binnen bij andere bedrijven, om zich uiteindelijk als professor Innovation Lead bij Antwerp Management School verder te focussen op innovatie en matchmaking.

De ontwikkeling van de technologie kreeg een enorme boost toen in 2016 de grote wereldspelers - Facebook, Google … - hun AI-code open source besloten te maken. Geert Van Wonterghem besloot zich nu volop in het ondernemen te gooien en de technologie te vermarkten. Begin 2020 stond de tool MeetMatch helemaal op punt, en een nieuwe ambitieuze Vlaamse start-up was geboren.

Geert Van Wonterghem, co-founder van MeetMatch

Persoonlijke network assistant

“MeetMatch biedt vandaag wereldwijd als enige een tool voor geavanceerde business matchmaking, geautomatiseerde speednetworking én immersive, personalised event experiences”, aldus Geert Van Wonterghem. “We zijn dus uniek, en ergens is dat vreemd. Iedereen beseft namelijk dat vandaag alles sneller en meer to-the-point moet - dus ook events - en toch beperken onze concurrenten zich tot event apps of websites waar je als deelnemer zelf door alle mogelijkheden moet browsen, op zoek naar sprekers of andere deelnemers die je interesseren.”

MeetMatch is een persoonlijke network assistant die je leidt en zelfs verrast en die dat héél snel kan. Op die manier garanderen wij 40 maal meer netwerkefficiëntie. Om het wat oneerbiedig te zeggen: veel concurrenten gooien wat technologie naar deelnemers en denken dat zo alles in orde komt, terwijl wij ook heel sterk inzetten op het psychologische, door ons de vraag te stellen wat ervoor zorgt dat mensen een optimale ervaring hebben tijdens een in-person dan wel online event. Wij geloven daarom ook heel sterk in een open innovatie: samenwerking tussen exacte en humane wetenschappen.”

We zijn uniek, en ergens is dat vreemd. Iedereen beseft dat alles sneller en meer to-the-point moet - ook events - en toch beperken onze concurrenten zich tot event apps of websites waar je als deelnemer zelf door alle mogelijkheden moet browsen, op zoek naar sprekers of andere deelnemers die je interesseren

Dé sleutel van het succes van MeetMatch is AI. “Ten eerste scant onze engine alle bedrijven die aan het event deelnemen, hun company websites en alle andere info die er online over te vinden is – een enorme uitdaging, want op het internet staat enorm veel, maar zelden gestructureerd. Met die informatie komt MeetMatch tot een basisinformatiepakket van de bedrijven in kwestie, waaruit een objectieve en heel concrete bedrijfsomschrijving en caption wordt gegenereerd – dus zonder fluffy termen als ambitious en responsability, waarvan niemand weet wat het bedrijf er mee bedoelt. Heel handig voor deelnemers. MeetMatch er automatisch in doen slagen een bedrijf te begrijpen was misschien wel de grootste uitdaging.”

Nog betere matches genereren

“Ten tweede is er de matchmaking zelf. Deelnemers melden zich aan via LinkedIn of ander kanaal en vullen daar enkele event-specifieke vragen in, onder meer over wat ze eruit willen halen – innovatiepartnering bijvoorbeeld. Via een krachtig algoritme worden dan matching scores berekend en zendt de app deelnemers naar meetings in duo, groep, of naar interactieve tafelgesprekken – die ze trouwens op elk moment weer kunnen verlaten.”

“Dankzij onze geautomatiseerde speednetworking-mogelijkheid kan je zo heel snel gepersonaliseerde ervaring krijgen én efficiënt schakelen. Ook dat technologische luik is enorm uitdagend: we moeten er namelijk in slagen in real-time informatie van deelnemers te verzamelen en op basis daarvan de beste matches samen te zetten.”

“Het derde wat de AI achter MeetMatch doet, is self-learning. MeetMatch koppelt bijvoorbeeld automatisch de lengte van meetings aan de succesratio ervan, om zo in de toekomst nog betere matches mogelijk te maken.

Matchmaking door MeetMatch

Omdat MeetMatch een wereldwijd unieke oplossing had, kon het vanaf de start mikken op grote klanten zoals DHL, of Innovation Roundtable, wereldwijd de grootste organisatie van innovatiemanagers. Verder deed MeetMatch bijvoorbeeld matchmaking tussen de leden van Agoria en organiseert het job matching events met Fontys, een erg hoog aangeschreven groep van hogescholen in Nederland.

Geert Van Wonterghem: “Een mooi verhaal is dat van GDS, met zijn 800 medewerkers wereldwijd een van de grootste organisatoren van high-end business events. Dit bedrijf was volledig gefocust op in-person events, maar zag opeens enorme opportuniteiten in onze technologie, die ook de grootste ROI uit online events garandeert.”

“Vervolgens hebben ze, in samenwerking met ons, een format ontwikkeld dat heel recent de Brilliance Business Award heeft gewonnen voor beste nieuwe product van 2020 – en die award gaat over alle mogelijke categorieën heen, dus dat is behoorlijk indrukwekkend. Onderstaande video toont aan wat onze oplossing zo speciaal maakt. Dankzij die oplossing is GDS sinds de uitbraak van corona toch 30 procent weten te groeien – wellicht één van de zeldzame eventorganisaties die daarin is geslaagd. Dat geeft ook aan dat je als bedrijf moet durven springen en corona ook als een opportuniteit moet durven zien.”

Start-up-mentaliteit als sterkste argument

Dankzij de buzz rond die Brilliance Business Award haalde MeetMatch recent Informa binnen als klant, met zijn 11.000 werknemers wellicht dé grootste eventorganisator ter wereld. Geert Van Wonterghem: “Zij hebben alle tools vergeleken die voor een immersive online experience konden zorgen en uiteindelijk ons gekozen, met letterlijk als argument ‘MeetMatch is miles ahead of everyone else’! Hoewel we behoorlijk duurder waren dan de dichtstbijzijnde concurrent, wisten we te overtuigen met onze features.

Wat voor ons als employer pleit, is de start-up-mentaliteit: we zijn flexibel, kennen geen hiërarchische structuren, geven veel vrijheid om initiatief te nemen en zijn technologisch heel vooruitstrevend

Tot nog toe hebben we geen marketing nodig gehad om nieuwe klanten aan te trekken, maar konden we puur op referrals werken. Door de boost die Informa heeft gegeven, zullen we wél op marketing moeten inzetten om nog verder toptalenten aan te trekken. Ook al omdat we in een niet-evidente, zelfs moeilijke markt opereren, waarin we voor de aanwerving van topprogrammeurs moeten concurreren met zwaargewichten als Google.”

Wat voor ons als employer pleit, is de start-up-mentaliteit: we zijn flexibel, kennen geen hiërarchische structuren, geven veel vrijheid om initiatief te nemen en zijn technologisch heel vooruitstrevend. Bovendien mikken wij exclusief op klanten die vooruit willen en het verschil willen maken, vooral op basis van innovatie. Nog een argument is dat wij binnen ons domein top-of-world zijn, wat zware technologische uitdagingen met zich meebrengt. Dat zou al genoeg moeten zijn om alle ambitieuze programmeurs aan te spreken (lacht).”


Je technologische of programming skills inzetten voor een jonge speler die wereldwijd gerenommeerd is voor zijn geavanceerde business matchmaking-oplossing? MeetMatch checkt maar al te graag of er een match is.

Hoe dit jonge bedrijf er met AI in slaagt wereldwijd voor de beste event-ervaring te zorgen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & MeetMatch

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.568 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief