Buckaroo start in België: “Handelaars kunnen zoveel meer uit hun betaalproces halen en eindklant nog beter bedienen”

Buckaroo start in België: “Handelaars kunnen zoveel meer uit hun betaalproces halen en eindklant nog beter bedienen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Buckaroo

De coronacrisis heeft heel wat veranderd in onze maatschappij, tot ons koopgedrag toe. In België zijn in de eerste negen maanden van 2020 maar liefst 33 procent meer producten online verkocht tegenover dezelfde periode vorig jaar. Niet alleen onze online aankopen zijn gestegen, maar ook onze verwachtingen, want we willen liefst van al vlot en veilig kunnen bestellen en betalen. Een uitdrukkelijke wens die Buckaroo invult met slimme betaaloplossingen. De Nederlandse payment service provider is klaar om met die diensten nu ook het hart van de Belgische handelaar én van zijn klanten te veroveren.

Leuvenaar Brecht Kaes heeft als Head of Belgium de opdracht om Buckaroo in België uit te bouwen. Samen met Sales Executive Pierre-Paul Desutter opent hij een kantoor in Brussel en bouwt hij aan een team van getalenteerde mensen: ze zien het helemaal zitten. “Met mijn ervaring in de e-commerce, begrijp ik de behoeften van online handelaars”, zegt Kaes. “En met de expertise van Pierre-Paul, die een carrière in payments heeft, gaan we Belgische merchants met onze diensten helpen groeien.”

Slimme checkout

Daar draait het voor Buckaroo om: handelaars helpen hun zaak te doen groeien met een resem aan betaaloplossingen. “Als payment service provider bieden we in de eerste plaats betaalmethodes aan. We hebben meer dan veertig nationale en internationale betaalopties, waaronder veruit de populairste in België: Bancontact. We zijn dan ook direct acquirer van Bancontact, waardoor we onze prijzen scherp kunnen instellen”, legt Kaes uit. “Het is belangrijk om klanten de juiste betaalopties aan te bieden, en die kunnen variëren afhankelijk van de aangeboden producten of diensten. Bij een juiste checkout zullen consumenten sneller geneigd zijn om de aankoop af te ronden en ook later terug te keren naar jouw webshop, wat je conversie dus echt kan verhogen.”

Buckaroo heeft ook een functie ingebouwd die de favoriete betaalmethode van een consument onthoudt. Dat zorgt ervoor dat mensen hun betaling nog vlotter kun afronden. “Met onze smart checkout zien we bijna wonderen gebeuren”, glimlacht Kaes. “We hebben een case van een Nederlandse handelaar die 30% meer conversies haalde enkel en alleen door die smart checkout te implementeren. En dat is geen uitzondering.”

Additionele services

De standaard betaalmethodes zoals Bancontact, Payconiq en creditcards worden natuurlijk ook door andere PSP’s aangeboden. Waarin Buckaroo dan verschilt van de rest? “Eerst en vooral richten we ons op een aantal specifieke branches, waaronder fashion, retail, en food en nutrition. Hierdoor kunnen we complete betaaloplossingen bieden die perfect aansluiten bij de noden van die branches. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een subscription service, dus webshops kunnen via ons abonnementen aanbieden aan hun klanten.”

Anderzijds voorzien we ook in credit management: ons systeem stuurt automatisch betaalaankondigingen- en herinneringen uit naar consumenten met een abonnement. We volgen de betalingen op en als die niet gebeuren, gaan wij er op een vriendelijke manier achteraan.” Het voordeel voor handelaars valt niet te negeren, vindt Kaes. “Abonnementen worden in veel bedrijven nog handmatig opgevolgd, soms door vele medewerkers. Dat is passé. Als je dat proces automatiseert, kan je die medewerkers op een andere manier inzetten die veel nuttiger kan zijn voor het bedrijf. We hebben al heel wat klanten gezien bij wie die switch tot groei heeft geleid.”

Zolang de betalingen maar gebeuren is alles in orde, toch? Neen dus, het betaalmoment is een te belangrijke fase in het aankoopproces om daar niet grondig naar te kijken

Recent lanceerde Buckaroo ook een oplossing voor online marktplaatsen. “Wist je dat bijna 1 op de 3 online aankopen gebeurt op een marketplace? Op betaalvlak heeft dit een complexe structuur waarbij betalingen gesplitst worden tussen de leveranciers en de marktplaats. Deze split payments hebben wij geautomatiseerd via onze marketplace oplossing.”

De juiste betaalstrategie

Wat de Nederlandse provider zeker en vast meeneemt op de Belgische markt is hun kijk op klantenrelaties. “We zetten volop in op een nauwe band met onze klanten. Voor ons is het belangrijk om diepgaand samen te werken en mét hen te bouwen aan de juiste betaaloplossingen. Alle diensten die wij vandaag leveren, zijn ontwikkeld in samenwerking met klanten en partners. Dat zorgt er natuurlijk voor dat we de markt bieden wat ze écht nodig heeft. We luisteren niet alleen, we doen ook”, klinkt het.

Buckaroo biedt trouwens niet alleen betalingen aan, maar ook consultancy. “Iets waar we ongetwijfeld in verschillen met andere PSP’s. Wij helpen handelaars met hun betaalstrategie: welke opties ze best aanbieden en hoe ze die kunnen inrichten op hun webshop, wat moet zorgen voor groei en een sterke relatie.”

Te weinig online handelaars staan volgens Kaes stil bij het belang van een degelijke strategie. “Zolang de betalingen maar gebeuren is alles in orde, toch? Neen dus, het betaalmoment is een te belangrijke fase in het aankoopproces om daar niet grondig naar te kijken. Het is aan ons om Belgische handelaars te tonen dat ze meer uit hun betaalproces kunnen halen en hun eindklant beter kunnen dienen.”

Uitdagingen op de Belgische markt

Dat Buckaroo ons land kiest om zijn eerste internationale zetel op te zetten, is geen toeval. “Veel van onze Nederlandse klanten doen ook zaken in België. We zijn al een beetje organisch meegegroeid richting deze markt. Een logische keuze dus om nu in Brussel onze wortels te planten.”

In België zijn we altijd een beetje afwachtend. Nederland is ons vaak voor met innovaties en wij volgen pas als we zien dat het goed is

Logische keuze, ja. Maar dat wil niet zeggen dat er op onze markt geen nieuwe uitdagingen zijn. “In België zijn we altijd een beetje afwachtend. Nederland is ons vaak voor met innovaties en wij volgen pas als we zien dat het goed is. Een subscription service is bij ons bijvoorbeeld nog niet echt ingeburgerd. Belgen betalen ook nog best vaak traditioneel via overschrijving. We hebben dus een mindswitch nodig.”

Geen probleem voor Kaes en Desutter om die mentaliteit in ons land te doen keren. “Belgische handelaars zijn heel ambitieus. Ze willen groeien in eigen land en over de grens. Onze betaaloplossingen spreken voor zich, de voordelen zijn duidelijk. We krijgen hen ongetwijfeld snel mee.”


Het betaalproces voor je klanten vergemakkelijken en zo je eigen conversie verhogen? Buckaroo biedt je de juiste betaaloplossingen.

Buckaroo start in België: “Handelaars kunnen zoveel meer uit hun betaalproces halen en eindklant nog beter bedienen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Buckaroo

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.568 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief